ترافیک شهر اهواز ساماندهی می‌شود

اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: ترافیک شهر اهواز در قالب طرح‌های کوتاه‌مدت ۵ ساله وبلندمدت ۲۰ ساله ساماندهی می‌شود.

دبیر ترافیک استان خوزستان د ر حاشیه نشست کمیته شورای ترافیک این استان، با بیان این مطلب تصریح کرد: طرح ساماندهی ترافیک شهر اهواز در قالب طرح کوتاه مدت ۵ ساله که از ۲۵‌اسفند رسما اجرا شد، رضایت شهرداری، پلیس و شهروندان را در پی داشته، این در حالی است که در این مدت تنها ۲۰ تا ۳۰درصد این طرح اجرا شده است.

اسکندری با بیان اینکه طرح ساماندهی ترافیک اهواز جنبه‌های متفاوتی دارد، جنبه‌های اصلی این طرح را تقویت پیاده‌رو‌ها و همسطح‌سازی آنها، حذف کیوسک و نصب علایم کنترل ترافیک توسط اصلاح هندسی روی تقاطع و پراکنده کردن مشاغل جذب سفر مثل مطب‌ها و بنکداران دانست.

وی همچنین به کاهش زمان انتقال مسافر که از دیگر جنبه‌های این طرح است، اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز با به‌کارگیری ۳۰ دستگاه خودرو ون فعال در خط و۱۵ خودرو ون که در حال شماره گذاری هستند و ۵۰ مورد که در مرحله تحویل است در تلاشیم تا این خطوط را تقویت کنیم. در بحث اتوبوسرانی نیز مقرر شده تا با بازنگری در خطوط سرعت انتقال مسافر را افزایش داده و زمان سفر را کوتاه کنیم.

وی همچنین از ممنوعیت تردد خودرو‌های سنگین در مسیر کمربندی ماهشهر - اندیمشک از مسیر چهار شیر در این طرح خبر داد.

اسکندری با اشاره به طرح‌های بلند‌مدت شورای ترافیک نیز گفت :طرح جامع ترافیک شهر اهواز در یک افق ۲۰ ساله برنامه‌ریزی شده است که براساس آن تمامی تقاطع‌های غیر هم سطح، قطار شهری و بخش‌های در حال توسعه نیز مورد بررسی قرار گرفته شده است.

اسکندری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰درصد سرعت‌گیر‌ها در اهواز غیراستاندارد هستند، خاطرنشان کرد: در این کمیته مصوب شد تا در سرعت‌گاه‌ها و سرعت‌گیر‌ها که بسیاری از آنها نیز غیراستاندارد بوده و بدون هماهنگی و توسط افراد غیرمتولی نصب شده است، بازنگری صورت بگیرد.

اسکندری با اشاره به اینکه بسیاری از این سرعت گیر‌ها موجبات تصادف، ترمز‌های شدید، بالاتر رفتن استهلاک خودرو و تخریب آسفالت را فراهم می‌آورد، افزود: با توجه به وجود درخواست‌هایی مبنی بر نصب سرعت‌گیر در مراکز مختلف به این نتیجه رسیدیم که کمیته تخصصی به منظور بررسی عملکرد این سرعت‌گیر‌ها، حذف سرعت‌گیر و سرعت‌گاه‌های غیر‌استاندارد، اجرای سیستم‌های جدید سرعت‌گیر و سرعت‌گاه‌های جدید تشکیل دهیم و به این سمت‌وسو برویم که برای بحث آرام‌سازی ترافیک از راهکارهای بهتر استفاده کنیم.

وی گفت: از بین هزاران راهکار برای آرام‌سازی ترافیک، سرعت گیر بدترین آنها است؛ چرا که این امر خود برای تردد مشکل ایجاد می‌کند از این رو این کمیته با ضوابط مشخص تشکیل می‌شود تا در چارچوب استانداردهای موجود تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: از دیگر مصوبات بحث تشکیل کمیته معاینه فنی خودرو‌ها با توجه به ابلاغیه پلیس راهبر کشور مبنی بر اجبار خودرو‌ها در داشتن معاینه فنی است که مصوب شد تا با توجه به جمعیت و تعداد خودرو‌های موجود در شهرستان‌های مختلف در خصوص دادن مجوز ایجاد این مراکز بررسی‌های لازم به عمل آید.

وی با اشاره به اینکه بدین وسیله می‌توان در مکان‌هایی که به این مراکز نیاز دارند به شهرداری‌ها و مراکز خصوصی مجوز داد، افزود: همان‌طور که در اهواز دو خط و در ماهشهر و بندر امام نیز مجوز این مراکز داده شده و هم‌اکنون نیز این مراکز معاینه فنی خصوصی فعال هستند ضمن اینکه این کمیته باید علاوه بر دادن مجوز نظارتی را نیز در این مراکز بر روند اجرا و بهره‌برداری داشته باشند.