۳۰ طرح برق‌رسانی با اعتبار ۱۰۲‌میلیارد تومان طی دهه فجر در هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد بندرعباس - خبرنگار دنیای اقتصاد: ۳۰ طرح برق‌رسانی با اعتبار ۱۰۲‌میلیارد تومان طی دهه فجر در استان هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد.

محمد بهزاد، مدیرعامل شرکت توانیر کشور در همایش مدیران و معاونان شرکت‌های توانیر و مدیریت شرکت‌های برق منطقه جنوب کشور در بندرعباس با اشاره به این طرح‌ها گفت: پست ۶۳/۲۳۰‌کیلوولت جاسک با اعتبار ۲۳‌میلیارد تومان، پست ۶۳/۲۳۰‌کیلوولت مرکز هرمزگان و خط ۴۰۰‌کیلوولت به گنو و از گنو به مجتمع فولاد از مهم‌ترین این طرح‌ها هستند.

وی در ادامه گفت: استان هرمزگان از مناطق مهم و حساس است که بین سایر شرکت‌ها بیشترین طرح، کار و تلاش را برای سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب انجام داده است.

بهزاد در ادامه با بیان اینکه از ابتدای برنامه چهارم توسعه تا کنون ۱۴‌هزار مگاوات نیروگاه جدید ساخته شده و بیش از ۱۳۰‌هزار‌ میلیارد ریال در صنعت برق سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، گفت: این در حالی است که این میزان سرمایه‌گذاری در مدت مشابه ۵‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون ریال بوده است.

وی مهم‌ترین طرح‌های برق در دست اجرا را ساخت خط ۴۰۰‌کیلوولت کرمان به بم و خط ۴۰۰ کیلوولت جاسک به زرآباد با اعتبار ۱۰۰‌میلیارد ریال عنوان کرد که در تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل شرکت توانیر کشور و مدیرعامل توسعه برق ایران در ادامه مصرف برق خانگی در کشور را ۳‌برابر نرم جهانی دانست و گفت: میانگین مصرف برق خانگی در دنیا زیر ۱۰۰۰ کیلووات ساعت در سال است اما در ایران این میزان ۲‌هزار و ۹۰۰ کیلووات ساعت است.

بهزاد با بیان اینکه بر اساس مقایسه آمارها، مصرف برق در کشورمان به مدیریت بیشتری نیاز دارد و باید کاهش مصرف را به نحو چشمگیری شاهد باشیم، افزود: به این منظور در حال حاضر ۳۳‌میلیون لامپ کم‌مصرف تولید شده و این میزان تا پایان امسال به ۵۰‌میلیون لامپ می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در زمستان سال‌جاری مهم‌ترین دغدغه، بحث سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها بود، افزود: با توجه به هماهنگی خوبی که صورت گرفت، مخازن جدید نیروگاه‌ها ساخته شد و در حال حاضر ۷۵‌درصد مخازن سوخت پر است.

بهزاد در ادامه با بیان اینکه تمهیدات لازم برای تابستان سال آینده اندیشیده شده است و پیش‌بینی می‌شود پیک بار سال آینده ۴۱‌هزار مگاوات باشد، گفت: برای تامین این انرژی، بهسازی و اورهال اساسی نیروگاه‌ها در جریان است.وی با بیان اینکه در تابستان از نیروگاه‌های حرارتی برق می‌گیریم، ادامه داد: ۴‌هزار مگاوات نیروگاه حرارتی جدید در دست ساخت است که بخشی از آن وارد مدار شده و بخش دیگر قبل از پیک بار سال آینده وارد مدار می‌شود.

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان هرمزگان نیز در این گردهمایی از تدوین سند چشم‌انداز توسعه برق استان هرمزگان برای ۱۰ سال آینده خبر داد.

عبدالرسول پیشاهنگ افزود: به این منظور شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان با همکاری حوزه معاونت برنامه‌ریزی استانداری، سازمان صنایع‌ومعادن و جهاد کشاورزی که بیشترین نیاز به استفاده از انرژی الکتریسسته را دارند، تا سال ۹۷ با پیش‌بینی برنامه‌ای ۱۰ ساله نیاز مصرف استان را، شهرستان به شهرستان و حتی با محاسبه دهستان‌ها، تعیین و در برنامه توسعه زیرساخت‌های صنعت برق هدفگذاری کرده است.پیشاهنگ در تشریح جزئیات این سند چشم‌انداز گفت: برای مرکز استان با توجه به گسترش روزافزون صنایع بزرگ در غرب بندرعباس از جمله منطقه ویژه صنعتی، مجتمع بندری شهید رجایی، پالایشگاه نفت، کشتی‌سازی، مجتمع‌های بزرگ فولاد و آلومینیوم و... پیش‌بینی یک نیروگاه عظیم در شمال بندرعباس شده است که در کنار آن نیز یک پست عظیم که می‌توان گفت بزرگ‌ترین پست کشور خواهد بود، ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: در منطقه ویژه صنعتی نیز پیش‌بینی تولید نیروگاه با ظرفیت ۲‌هزار مگاوات را داریم که علاوه‌بر آن برای تامین برق پایدار شهر بندرعباس نیز در شمال بلوار امام حسین ساخت پست ۲۳۰‌هزار ولت در برنامه کاری است که قرارداد آن نیز منعقد و در حال اجرا است.پیشاهنگ تصریح کرد: از آنجا که اجرای طرح‌های برق هم هزینه‌بر و هم زمان‌بر است، در کنار اقدامات اجرایی این طرح به صورت موقت یک پست سیار هم پیش‌بینی شده است که تا موعد اجرای پست اصلی برق مورد نیاز شهر را تامین کند.

وی افزود: در شرق و غرب بندرعباس نیز دو پست ۲۳۰‌هزار ولت ساخته شده است و همچنین با الحاق پست ۲۳۰‌هزار ولت شمال بندرعباس، یک مثلث برق تشکیل خواهد شد که کل شهر و صنایع اطراف را یک برق مطمئن و قابل‌اتکا برخوردار خواهد کرد.

پیشاهنگ در ادامه به برنامه‌های این سند در حوزه غرب استان اشاره کرد و گفت: برای غرب استان نیز یک پست ۲۳۰‌کیلوولت در منطقه بندر آفتاب وگزر پیش‌بینی شده است که از طریق این پست جزیره کیش نیز تحت پوشش قرار می‌گیرد.

وی افزود: در شهر بندر لنگه نیز پست جدید صدف در حال ساخت است.

پیشاهنگ در پایان گفت: اگر چه سند چشم‌انداز در زمینه برق مورد نیاز استان تا سال ۹۷ هدفگذاری شده است اما طرح‌های یاد شده حداکثر تا ۳ سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید که این امر نسبت به تکلیف برنامه توسعه جایگاه مناسبی را نشان می‌دهد.