شیراز- خبرنگار دنیای اقتصاد: کارشناس نجوم رصدخانه ابوریحان بیرونی دانشگاه شیراز و طراح و سازنده گنبد و سایر ادوات رصدخانه‌ای، از ساخت ۱۰ رصدخانه در کشور خبر داد.

موسی زمانی با اعلام این خبر افزود: مطالعات اولیه در سال ۷۹ با ارائه طرح ساخت رصدخانه به شهرداری فسا آغاز شد و در سال ۸۱ نخستین طرح ساخت رصدخانه به اداره آموزش و پرورش بوشهر برای ساخت بزرگترین رصدخانه آماتوری کشور ارائه شد.

در سال ۸۵ ایده‌ها و نتایج تحقیقات به نتیجه علمی رسید و ساخت گنبدهای رصدخانه ای در کارگاهی به مساحت ۸۰ متر مربع در شیراز شروع شد. وی با بیان این که گنبدهای ساخته شده از لحاظ ظرافت و زیبایی قابل مقایسه با گنبدهای خارجی است، افزود: قیمت این گنبدها نیز یک سوم گنبدهای خارجی است.

زمانی گفت : این گنبدها مجهز به دو الکترود برای گردش و باز و بسته شدن دریچه است و به صورت کنترل از راه دور هدایت می شود.

کارشناس نجوم رصدخانه ابوریحان بیرونی دانشگاه شیراز گفت: این گنبدها در دانشگاه شیراز، شهرداری شیراز، دانشگاه یاسوج، مشهد، شهر صدرا، دانشگاه زابل، شهرداری آلاشت مازندران، معدن چادر ملوی یزد، صنایع اپتیک اصفهان و آموزش‌وپرورش کنگان نصب و راه‌اندازی شده‌اند. وی افزود: رصدخانه های ۱۰ گانه جزو ادوات دقیق رصدخانه‌ای هستند که نقش مهمی در آموزش و ترویج نجوم در کشور دارند.

زمانی اظهار امیدواری کرد: در سال ۲۰۰۹ که سال بین المللی نجوم است، شاهد تحولات جدید در ایجاد مراکز نجومی در کشور باشیم.