ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل کتابخانه‌‌های عمومی استان مازندران گفت: طراحی فضای کتابخانه‌ها به عنوان زیر ساخت در شهرهای مسکونی جدید‌الاحداث باید از سوی سازمان مسکن و شهرسازی مدنظر قرار بگیرد.

وی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی سخن می‌گفت، ادامه داد: کتابخانه‌‌های عمومی استان مازندران تا پایان سال ۸۶ با افزایش تعداد اعضای خود از ۶هزار نفر به ۲۱۰هزار نفر در کشور، رتبه اول گرایش به کتابخانه‌ها و کتابخوانی را به خود اختصاص داده‌اند. رمضانعلی محسنی با اشاره به اینکه از نظر کتابخانه‌های عمومی موجود در استان رتبه ۲۴ را کسب کرده‌ایم، اما در گرایش مردم به کتاب و کتابخانه‌ها رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم، افزود: اگر مشکلات در این زمینه رفع شود مطمئنا در صدر کشور قرار خواهیم گرفت.

وی متوسط سرانه کشوری کتابخانه‌‌های عمومی را برای هر یک‌صد نفر یک متر مربع دانست و گفت: اکنون استان به این سرانه رسیده و فراتر از آن در حال عملکرد است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران با بیان اینکه با به بهره‌برداری رسیدن کتابخانه عمومی رامسر از متوسط سرانه کشوری نیز بالاتر خواهیم رفت، افزود: سعی نهاد کتابخانه عمومی استان بر این است تا پایان سال ۸۸ سرانه کتابخانه‌ای استان را به ۲متر مربع برساند.وی متذکر شد: به منظور افزایش فضای کتابخانه‌ای استان، ساخت ۲۶کتابخانه با توان جذب ۶هزار عضو و پیش‌بینی هدف یک میلیاردو ۵۶۰میلیون ریال اعتبار را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

محسنی همچنین از ساخت کتابخانه‌های مشارکتی با همکاری خیرین خبر داده و افزود: در‌حال‌حاضر پنج کتابخانه مشارکتی در شهرهای ساری (یک باب)، بابل(۳باب) و بهشهر (یک باب) راه‌اندازی شده است و برای راه‌اندازی سه کتابخانه مشارکتی دیگر نیز مجوزها صادر شده و این کتابخانه‌ها طی دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی سهم کتابخانه‌های مشارکتی در نظر گرفته شده برای تمام شهرهای استان را حداقل ۱۷کتابخانه اعلام کرد و افزود: در‌حال‌حاضر نیز یک کتابخانه در شهرستان چالوس و یک کتابخانه در شهرستان قائم‌شهر با مشارکت بخش خصوصی در حال راه‌اندازی و افتتاح است.محسنی تعداد کتابخانه‌های عمومی روستایی استان را نیز ۵باب کتابخانه عنوان کرد و افزود: این درحالی است که ۴۷درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند. وی افزود: برای رفع این نقص مقرر شده است که تعداد کتابخانه‌های عمومی روستایی را تا پایان برنامه چهارم توسعه به ۲۱باب برسانیم.وی در بخشی دیگر از افزایش کتابخانه‌های عمومی استان از ۵۴ باب به ۵۷باب خبر داد و افزود: تا پایان برنامه چهارم توسعه این تعداد را طبق برنامه به ۶۵باب خواهیم رساند. وی یکی از اقدامات مهم انجام گرفته در این زمینه را کلنگ‌زنی طرح کتابخانه مرکزی با گنجایش بیش از یک میلیون کتاب و بخش‌های مختلف خدمات فنی، کتابداری، کتاب‌های مرجع کودکان، روشندلان و ... دانست که در ۲۵۰۰متر مربع زیربنا در شهرستان ساری در حال ساخت است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه از ساخت و راه‌اندازی دو کتابخانه مرکزی در شهرستان‌های بابل و تنکابن با بیش از ۱۵۰هزار نفر جمعیت خبر داد که در زیربنایی با حداقل سه هزار متر مربع و صرف اعتبار اولیه ۴۵میلیارد ریال در حال ساخت‌ هستند و تا پایان سال ۸۸ طبق پیش‌بینی انجام گرفته به بهره‌برداری خواهند رسید.محسنی کمبود کتاب را یکی از مشکلات عنوان کرد و با بیان اینکه طبق استانداردهای جهانی باید برای هر نفر ۲جلد کتاب داشته باشیم، گفت: در‌حال‌حاضر این رقم در کتابخانه‌های عمومی استان به ۱۹جلد کتاب برای یک‌صد نفر می‌رسد که برای رفع این نقص به دو میلیون و ۸۰۰هزار جلد کتاب نیازمندیم.وی توسعه فن‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ها طبق طرح ملی، راه‌اندازی شبکه محلی کتابخانه‌ها، ارائه خدمات اینترنتی در کتابخانه‌ها، توسعه فرهنگ کتابخوانی و انجام طرح عضویت همگانی خانواده‌ها و فرهنگیان، دانش‌آموزان، دانشجویان، دانشگاهیان، انجام طرح زنگ مطالعه در مدارس برای ترویج کتابخوانی، پژوهش در مورد سرانه مطالعه در استان، تدوین اطلس کتابخانه‌های استان و پیک موتوری کتاب، کتابخوانی برای معلولین، عضویت اتحادیه‌های استانی، ایجاد و راه‌اندازی نمایشگاه کتاب و تازه‌های کتاب، فروش و عرضه محصولات فرهنگی در ۵۲کتابخانه در استان، اجرای مراسم ویژه جشن کتاب در تمامی استان، راه‌اندازی کاروان کتاب، اهدای ۵هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان، کلنگ‌زنی طرح‌های شهرهای خلیل‌شهر بهشهر، کت‌آب بابل، مرزن‌آباد چالوس، سلمانشهر تنکابن با صرف اعتبار ۴میلیارد ریال و ... از جمله برنامه‌ها و طرح‌هایی دانست که در هفته کتاب و کتابخوانی به بهره‌برداری می‌رسند یا اجرای آنها آغاز می‌شود.