مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیر کل دفتر ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سال ۲۵هزار هکتار به فضای سبز کشور، اضافه می‌شود.

محمد حسین رزاقی با بیان اینکه در حفظ، نگهداری و ایجاد فضای سبز ۱۲ ارگان و دستگاه اجرایی کشور با یکدیگر همکاری دارند، افزود: ایجاد هر هکتار فضای سبز، ۵/۲تن اکسیژن آزاد و در مقابل ۵/۳تن گرد و غبار را جذب می‌کند.

رزاقی با بیان اینکه در سال، ۸۰۰هزار نفر به خاطر ناامنی اکولوژیکی در جهان از بین می‌روند، گفت: برای حفظ، احیا و نگهداری و توسعه منابع طبیعی یک‌هزار و ۵۷۰میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی مبلغ یاد شده را، به منظور تحقق امنیت اکولوژیکی کافی ندانست و افزود: نگهداری و توسعه منابع طبیعی، از توان یک وزارتخانه یا سازمان خارج است و نیازمند عزم ملی است.

رزاقی با اشاره به رویکرد شهرک‌های صنعتی در ایجاد فضای سبز گفت: ۲۵درصد از مساحت کل هر شهرک صنعتی به فضای سبز اختصاص می‌یابد که ۱۵درصد آن توسط صنایع مستقر و ۱۰درصد دیگر توسط شهرک‌های صنعتی باید ایجاد و نگهداری شود.

وی افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با کاشت شش‌میلیون و ۲۲۷هزار و ۱۶۵اصله انواع درخت و کاشت هفت‌میلیون و ۳۲۵هزار و ۶۲۷عدد درختچه و ۱۴۰هکتار چمن‌کاری و گلکاری به میزان سه‌هزار و ۱۶۰هکتار به فضای سبز کشور افزوده است.

رزاقی در ادامه اعتبارات عمرانی امسال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور را حدود یک‌هزار و ۳۰۰میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این اعتبارات برای حدود ۱۳۵میلیون هکتار عرصه کاری منابع طبیعی، جنگل، مرتع و بیابان هزینه می‌شود.

وی منابع و عرصه‌های طبیعی کشور را، نیازمند تغییر نگاه مسوولان دانست و افزود: این تغییر باید به نحوی باشد که به این منابع،

به عنوان منابع توسعه پایدار نگاه شود و بر همین اساس نیز برنامه‌ریزی صورت گیرد، در حالی که هم اکنون نوع نگاه‌ها به این منابع نگاه «علوفه‌ای و چوبی» است.

رزاقی در ادامه وسعت مراتع کشور را در دو سال اخیر، ۹۰میلیون هکتار دانست و گفت: این رقم هم اکنون به ۸۶میلیون هکتار رسیده و میزان خسارتی که برای جبران خسارات سیل، پرداخت می‌شود، ۷۰۰میلیارد ریال بیش از مبلغی است که به بخش عمرانی تعلق می‌گیرد.