تعداد نیروگاه‌ها با پیشرفت کشور تناسب ندارد

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: در سفر اخیر هیات دولت به استان مازندران پست «۲۳۰ به ۶۳کیلوولت» امام حسین شهرستان ساری با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

پرویز فتاح، وزیر نیرو، در مراسم افتتاح این طرح گفت: در حال پرداخت تسهیلات ارزی به نیروگاه‌های تازه تاسیس خصوصی و دولتی هستیم که این مساله تنها با تغییر تعرفه امکان‌پذیر است. وی افزود: در بخش صنعت آب و برق به جد فعالیت می‌کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های برق کشور با توجه به رشد ۸درصدی مصرف برق استفاده کنیم.

فتاح گفت: نهضت سازندگی در دولت نهم در کشور با سرعت و قدرت در حال پیشرفت است، اما با وجود آنکه طی چند سال گذشته از نظر رشد جمعیتی، صنعتی، کشاورزی و ... پیشرفت‌های بسیاری را شاهد بوده‌ایم، متاسفانه به تعداد واحدهای نیروگاهی کشور اضافه نشده است. وی اهمیت پست‌های موجود و در حال راه‌اندازی را کمتر از نیروگاه‌ها ندانست و تصریح کرد: از طریق همین پست‌ها توانسته‌ایم نیازهای ۸درصدی اضافه مصرف کشور را برطرف کنیم.

وزیر نیرو متذکر شد: به دلیل وجود پست‌های فوق توزیع، به میزان ۲۵۰۰مگاوات به ظرفیت نیروگاهی استان مازندران افزوده شده است و در حال حاضر این استان دارای ظرفیت‌های مازاد است.

وی یکی از اقدامات در نظر گرفته شده برای سال آینده استان مازندران را ساخت نیروگاه نوشهر اعلام کرد و گفت: در جلسه هیات دولت در این سفر بر رفع مشکلات زیست‌محیطی و منابع طبیعی این طرح توسط رییس‌جمهور تاکید و مقرر شد با مسوولیت مستقیم استاندار این طرح شروع شود. فتاح گفت: تاکید بر ادامه کار ساخت نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای سیاه بیشه نیز یکی دیگر از اقداماتی است که با بهره‌برداری از آن طی دو سال آینده ۱۰۰۰ مگاوات برق وارد مدار خواهد شد.

وزیر نیرو در ادامه یکی از افتخارات دولت نهم را حرکت و سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی پاک عنوان کرد و افزود: تقریبا ۹۰درصد نیروگاه‌های کشور حرارتی (از سوخت فسیلی استفاده می‌گردد) و ۱۰درصد برق آبی است. وی یادآور شد: با توجه به ارزشی که سوخت‌های فسیلی در جهان پیدا کرده‌اند و آلوده کردن هوا توسط این سوخت‌ها و با توجه به اینکه بهترین آفتاب را در کشور داریم، باید برای انرژی پاک اقدام کنیم. وی افزود: به این منظور در بینالود و منطقه منجیل برای استفاده از انرژی باد اقدام شده و پایگاه بینالود به بهره‌برداری رسیده است، همچنین نیروگاه اتمی بوشهر نیز در دست افتتاح است.

این مقام مسوول در ادامه تصریح کرد: نیروگاه‌های بخش خصوصی و غیردولتی با تولید بالغ بر ۲۰مگاوات برق در کشور در حال فعالیت هستند و بخشی از آنها نیز در حال آماده‌سازی است که تنها با تغییر تعرفه باید در جهت پرداخت تسهیلات ارزی به نیروگاه‌‌های تازه تاسیس و در حال تاسیس کمک شود. وی گفت: باید تعرفه تغییر یابد به گونه‌ای که اقشار کم‌درآمد از آن متاثر نشوند، ولی بتوانیم کاهش مصرف را شاهد باشیم تا مجبور نشویم برای تامین هزینه مصرف برق و آب، نفت را بفروش برسانیم.

فتاح در بخش دیگر فرسودگی شبکه‌های برق و آب را مشکلی سراسری اعلام کرد و افزود: به دلیل این فرسودگی سالانه یک درصد انرژی تولیدی در کشور را از دست می‌دهیم و این مساله در استان مازندران به دلیل بارندگی، رطوبت بالا، نوسانات دما، قدیمی بودن شبکه‌ها و ... بیشتر است. وی افزود: برای رفع این مشکل در استان مازندران نیازمند مدیریت خوب به همراه انگیزه هستیم، چرا که دولت برای رفع این فرسودگی‌ها بودجه‌ای قائل نمی‌شود و این مشکلات باید از طریق دریافت برق بها و آب‌بها تامین شود و با توجه به اینکه مدت زیادی است تعرفه‌ها تغییر نکرده شرکت‌ها در زمینه تعویض لوله‌ها و رفع فرسودگی شبکه‌ها با مشکل روبه‌رو شده‌اند، ما به دنبال تغییر تعرفه‌ برای رفع مشکل هستیم.

سید محمد هاشمی، مدیرعامل برق منطقه‌ای استان نیز در این مراسم گفت: طی امسال و سه ماه اول سال آینده تعداد ۷پست ۲۳۰ به ۶۳کیلووات در استان وارد مدار خواهد شد. وی ترانس‌های وارد مدار شده را در سال جاری ۱۰ ترانس اعلام کرد و افزود: ۴ ترانس دیگر نیز برای تقویت مدار تا زمان پیک مصرف در سال آینده (۸۸) وارد مدار خواهد شد. مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران همچنین از راه‌اندازی یک پست ۴۰۰مگاوات با ۱۵ترانس انتقال طی دو سال آینده خبر داد.