راه در مازندران طالب نیمی از اعتبارات عمرانی است

هزینه ساخت راه در مازندران میلیونی، ولی هزینه تملک اراضی میلیاردی است ساری - خبرنگاری دنیای اقتصاد: وزارت راه و ترابری ۱۴۰میلیارد تومان در سطح راه‌های استان مازندران هزینه کرده است.

مدیر کل راه و ترابری استان مازندران با بیان مطالب فوق گفت: با توجه به صرف هزینه برای توسعه و تکمیل زیر ساخت‌های راه استان از سوی وزارت راه‌وترابری در دولت نهم وظیفه داریم که طرح‌های خوبی را در این استان به اجرا درآوریم تا بتوانیم نیاز بیشتری را توسط این وزارتخانه تامین کنیم.

موسی رحیمی در ادامه افزود: در حوزه راهداری با ۱۵درصد افزایش اعتبارات روبه‌رو بوده‌ایم که نشانگر عدم توجه کافی به این بخش در استان است، در بخش راه روستایی نیز با توجه به فراوانی تعداد طرح‌ها و با سرجمع ۷۵۰۰ کیلومتر راه روستایی که نیمی از آن هنوز آسفالت نشده است با افزایش ۵/۴درصدی اعتبارات روبه‌رو بوده‌ایم که متاسفانه با کمبود اعتبارات در این بخش روبه‌رو هستیم.

وی با بیان این که اعتبارات اداره کل راه‌وترابری استان در جمع ۴۳درصد افزایش داشته است اظهار امیدواری کرد با قول‌های مساعد داده شده، این اعتبارات با توجه به اهمیت راه‌های استان از نگاه ملی در طول سال افزایش یابد.

رحیمی تاکید کرد: نیمی از اعتبارات عمرانی استان باید در ارتباط با راه‌وترابری که از اهمیت ویژه‌ای خصوصا در استان مازندران برخوردار است هزینه گردد تا بتوانیم به تبع آن اعتبارت ملی را نیز افزایش داده و به حد ایده‌آل برسیم.

مدیر کل راه‌وترابری مازندران یکی از مسائل اساسی راه را در استان تملک اراضی عنوان کرد و افزود: هزینه تملک زمین برای ساخت راه و چهارباند کردن آن در استان بسیار بالا بوده به طوری که هزینه ساخت راه در استان مازندران میلیونی، ولی هزینه تملک اراضی میلیاردی است و این مساله‌‌ ما را در استان با مشکل بزرگ اعتباری برای تکمیل طرح‌ها روبه‌رو کرده است.

وی افزود: از مجموع ۴۳۰ کیلومتر برنامه‌ ۴ خطه کردن محورهای استان ۱۳۰ کیلومتر آن در دستور کار قرار گرفته و شروع شده است امیدواریم که تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. وی با بیان این که بسیاری از راه‌های استان باید چهارخطه شوند از اختصاص ۵/۹میلیارد تومان اعتبار از ردیف‌های مختلف به محور هراز به عنوان یکی از محورهای ارتباطی مهم و خوب استان خبر داد و گفت: تعریض و چهار خطه کردن این محور اساسی در سه منطقه ۲۰ کیلومتری توسط شرکت‌های مناقصه‌گذار در دست انجام است و در بخش‌هایی از این محور که امکان تعریض راحت‌تر است در حال انجام مطالعات هستیم.

وی در ادامه از فرسودگی ماشین‌آلات راه‌وترابری خصوصا ماشین‌های برف روب خبر داد و افزود: عمر بیشتر این دستگاه‌ها به بیش از ۲۵ سال می‌رسد و از کارآیی لازم برخوردار نیستند.

مدیر کل راه‌وترابری در بخش مصوبات سفر اول هیات دولت نیز گفت: بسیاری از طرح‌های این اداره کل و مصوبات در زمینه مطالعات و بررسی طرح‌ها بوده که شروع شده و بعضا به اتمام رسیده است و بسیاری نیز به مرحله اجرا آمده است. وی دفع نقاط حادثه‌خیز که تا پایان سال ۸۶ تعداد ۱۵۰ نقطه رفع نقص شده و ۲۳ مورد در سال ۸۷ نیز در برنامه قرار گرفته است، تامین روشنایی‌ محورها و راه‌های شریانی که تا پایان سال ۸۶ به میزان ۷۰درصد در محورهای نوشهر - رویان و فریدون‌کنار- سرخرود، محمود آباد و آمل- محمود آباد و ساری- خزر آباد انجام گرفته است، تسریع در اجرای کمربندی‌نور، چمستان و آمل و تخصیص اعتبار برای تکمیل کمربندی نکا را از جمله طرح‌های اجرا شده اعلام کرد.