خشکسالی در مازندران ادامه دارد

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: استان مازندران از نظر میزان بارندگی سالانه با میانگین ۷۰۰ میلی‌متر بارش در شاخص متوسط جهانی قرار دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان مطالب فوق گفت: متوسط بارش در کشور ۲۵۰ میلی‌متر است و اگر در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق نداشته باشیم دچار تنش آبی خواهیم شد.

عزیزا... واحد، استان مازندران را از نظر بهره‌برداری از منابع آب سطحی دارای شاخص ۴۶درصد و از نظر سرمایه‌گذاری در بخش آب و ساخت سدها، شبکه‌ها و سرمایه‌گذاری در این زمینه دارای شاخص ۵درصد کشوری اعلام کرد و افزود: این استان با توجه به بارش سرانه ۷۰۰میلی‌متر و وجود آب‌های سطحی، رودخانه‌ها و ... نسبت به متوسط کشوری با شاخص ۳۰درصدی دچار عقب ماندگی در اجرای طرح‌های مربوطه است و باید با انجام اقدامات عمرانی مناسب تلاش بسیاری برای بهبود این شاخص‌ها صورت گیرد.

وی سال آبی گذشته را که از مهر ماه ۸۶ تا شهریور ۸۷ بوده با ۶۴درصد کاهش بارندگی در فصل زراعی، سالی پرتنش از نظر مشکلات آبی و خشکسالی اعلام کرد و یادآور شد: ۲۴درصد از مزارع استان در این سال دچار بحران آب شدند.

وی افزود: این در حالی است که با تمهیدات فراهم شده و اضافه برداشت ۸درصدی از آب‌های زیرزمینی و برداشت ۱۳درصدی از تمامی چاه‌‌های آب شرب مراکز صنعتی، تمام طرح‌های عمرانی در دست اجرا شامل: سد البرز، آب سد جیران، سد انحرافی گنج افروز، سد سلیمان تنگه و تمامی منابع آبی که امکان استفاده از آنها موجود بوده است و با مدیریت کارشناسان آب منطقه‌ای و همکاری خوب مردم و نوبت بندی آب موجود توانستیم خشکسالی را مهار کنیم.

واحد افزود: این حادثه تجربه مدیریت جدیدی را در اجرای طرح‌های نجات بخش خشکسالی به همراه الگوی کشت و مصرف آب در استان به همراه داشت و از آسیب رسیدن به مزارع و کشت کشاورزان بر اثر خشکسالی جلوگیری کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان این که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده خشکسالی سال گذشته در استان ادامه خواهد داشت و سال آبی جدید نیز به دلیل استفاده حداکثری از سدها، آبدان‌ها، اضافه برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی، ادامه وجود طبیعت خشک و کاهش باران سالی تنش‌دار خواهد بود، افزود: با پیش‌بینی کاهش ۲۰ تا ۳۰درصدی باران در سال آبی آینده درخواست تشکیل ستاد خشکسالی را در استان کرده‌‌ایم.

وی هدف از تشکیل این ستاد را مدیریت صحیح آب و مدیریت کشاورزی در روستاهای استان در سال آینده زراعی دانست.

وی پیش‌بینی کرد هر میزان آبی که طی ۶ ماه باقی مانده مهر تا اسفند در پشت سدها و داخل آب‌بندها ذخیره شود و مازاد آن در داخل دشت‌ها توزیع شود، به منظور ذخیره سفره‌های آب‌های زیرزمینی و مرطوب نگاه داشتن خاک‌ها در دشت در سال زراعی آینده موثر است.

براساس این گزارش، بارش‌های تند اخیر در استان مازندران امر ذخیره‌سازی آب را در این استان با مشکل مواجه کرده است که این شاخصی برای خشکسالی محسوب می‌شود.