آب سد دوستی به‌زودی به مشهد می‌‌رسد

مشهد-خبرنگار دنیای اقتصاد: بخشی از آب سد دوستی ظرف چند ماه آینده وارد شبکه بهره‌‌برداری آب شرب شهر مشهد می‌‌شود. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: تنها ۳۰۰ متر از عملیات خط انتقال آب سد دوستی به مشهد باقی مانده است که پیمانکاران با سرعت در حال اتمام آن هستند. حسینی با بیان اینکه کل طرح به‌‌طور کامل در نیمه اول سال آینده به بهره‌‌برداری می‌‌رسد، افزود: برآورد هزینه طرح عظیم انتقال آب سد دوستی ۲۸۰ میلیارد تومان است. وی اعتبار امسال اجرای این طرح را ۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای سرعت‌بخشی به انجام کار ۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز مورد نیاز است. وی با اشاره به اینکه اجرای طرح در سال ۸۵ و ۸۶ به شدت با کمبود اعتبار مواجه بود، اضافه کرد: این عامل، کند شدن اجرای طرح را به دنبال داشت. وی وضعیت اعتبار در سال جاری را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: با بهره‌‌برداری از طرح انتقال آب سد دوستی ۶ هزار لیتر آب در ثانیه به شهر مشهد منتقل می‌‌شود و سامانه توزیع آب شرب مشهد باید برای ورود این حجم آب آماده باشد که در حال حاضر شبکه موجود جوابگو نیست. به گفته وی، باید حداقل در خیابان‌‌های اصلی شهر لوله‌‌های جدید کار گذاشته شود که این امر مستلزم سرمایه‌‌گذاری است. وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب نیز در حال انجام فعالیت‌‌هایی در این خصوص است.مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص دیگر طرح‌‌های تامین آب در استان گفت: ساخت ۶ سد در استان شامل ارداک، سررود، چهچهه، ابیورد، درونگر و سدبار در دست اقدام است.این مقام مسوول در بخش دیگر با اشاره به اینکه ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌‌شود، گفت: ضروری است با توجه به کمبود آب، در زمینه افزایش بهره‌وری و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی تحولات لازم انجام شود.وی استفاده از روش‌‌های نوین آبیاری و راندمان آبیاری و الگوی کشت را از جمله برنامه‌‌هایی دانست که می‌‌تواند در افزایش بهره‌‌وری آب در بخش کشاورزی موثر باشد.مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل برداشت بی‌رویه آب از ۳۶ دشت استان، ۳۳ دشت در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارد. وی افزود: خراسان رضوی یکی از بزرگ‌ترین بهره‌برداران آب زیرزمینی در سطح کشور است.

حسینی تصریح کرد: برداشت اضافه از منابع آب زیرزمینی نشست دشت‌ها به‌ویژه دشت مشهد را در پی داشته است.وی با اشاره به اقدام‌‌های انجام شده برای کاهش و توقف افت آب‌‌های زیرزمینی خاطرنشان کرد:

هم اکنون ۳۰ اکیپ گشت‌‌های شبانه‌روزی از ساخت چاه‌‌های غیر‌رسمی ‌‌و غیر‌مجاز جلوگیری می‌‌کنند، به‌‌طوری که از ابتدای سال تاکنون ۵۰ تا ۶۰ حلقه چاه غیر مجاز پلمب شده است.

وی ادامه داد: اقدام‌‌هایی نیز در خصوص برداشت اضافه توسط چاه‌‌های مجوزدار نیز انجام می‌‌شود.حسینی منابع آب استان را به‌‌طور متوسط ۳/۸ میلیارد مترمکعب دانست و گفت: ۶ میلیارد مترمکعب مربوط به آب‌‌های زیرزمینی و بقیه سطحی است.وی حجم آب‌‌هایی را که از دسترس خارج می‌‌شود ۱۲۳ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: تاکنون ۸۰ میلیارد مترمکعب از این آب‌ها مهار ولی ۵۰ میلیون مترمکعب از طریق کوه‌‌های هزار مسجد خارج می‌‌شود.

مدیر طرح‌‌های آب‌رسانی به مشهد نیز از تصفیه‌خانه شماره ۳ مشهد به عنوان سومین تصفیه‌خانه کشور یاد کرد و گفت: این تصفیه‌خانه پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه در کشور است.علیرضا طاهری پیشرفت طرح خط انتقال آب سد دوستی را ۳۹/۹۰ درصد اعلام کرد و افزود: پیشرفت تصفیه خانه نیز بیش

از ۷۵ درصد است.