بندرعباس - خبرنگار دنیای اقتصاد: همزمان با هفته دولت ۱۶۲طرح مخابراتی در استان هرمزگان با حضور معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و استاندار هرمزگان با اعتبار ۱۵۶میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات در مراسم افتتاح این طرح‌ها با بیان اینکه واگذاری تلفن همراه در استان هرمزگان به روز شده است، گفت: در حال حاضر استان آمادگی واگذاری ۶۰۰هزار تلفن همراه را دارد.

عبدالمجید ریاضی خاطرنشان کرد: همچنین واگذاری تلفن ثابت نیز در استان هرمزگان به روز شده به طوری که در حال حاضر حدود ۱۱۷روستای استان دارای ICT روستایی هستند.

استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت: از زمان شروع به کار دولت نهم استان هرمزگان در بخش‌های مختلف مخابراتی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است به گونه‌ای که در بخش تلفن همراه ۶برابر ضریب نفوذ بالا رفته است.

عبدالعلی صاحب محمدی افزود: در بخش تلفن ثابت نیز پیشرفت ۴۰ تا ۴۵درصدی وجود داشته و ضریب نفوذ تلفن همراه استان از متوسط کشوری بالاتر و به‌زودی نیز ضریب نفوذ تلفن ثابت استان از متوسط کشوری بالاتر خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان هرمزگان نیز در مراسم افتتاح این طرح‌ها گفت: شاخص‌های مخابراتی استان هرمزگان در بخش تعداد مراکز تلفن استان ابتدای دولت نهم ۱۹۴ بود که در حال حاضر به ۳۵۹ رسیده که این میزان، ۸۵درصد رشد نشان می‌دهد و در بخش شماره‌های منصوبه نیز از ۲۵۰هزار شماره به بیش از ۴۹۰هزار شماره افزایش یافته که بیانگر رشد ۵۲درصدی است.

محمدرضا توکلی افزود: همچنین طی دوره یادشده شماره‌های مشغول به کار در استان از ۲۴۰هزار شماره به بیش از ۳۸۰هزار شماره ارتقا یافته که ۵۳درصد رشد وجود داشته است، همچنین ضریب نفوذ تلفن ثابت از ۲۵ به ۲۳/۲۷ رسیده است. وی تعداد سایت‌های WLL-GSM که قبلا وجود نداشت را در حال حاضر ۱۵۹ سایت عنوان کرد و افزود: تعداد روستاهای دارای ارتباط که در ابتدای دولت نهم ۱۰۳۳ روستا بود، در حال حاضر به ۱۳۷۶ روستا رسیده است.

وی همچنین از رشد تلفن‌های همگانی، مشترکین همراه، ضریب نفوذ تلفن همراه و افزایش شهرهای تحت‌پوشش همراه از ابتدای دولت نهم تاکنون خبر داد و اظهار کرد: طی این دوران سایت‌های BTS، مشترکین دیتا و تعداد پرسنل مخابرات نیز افزایش نشان می‌دهد.

توکلی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۰۰ مشترک پرسرعت در استان وجود دارد و ۲۶ شهرستان توسط شبکه دیتا تحت‌پوشش قرار گرفته است و همچنین ۸۲ سایت دیتا و ۱۲۹ دفتر ICT روستایی نیز راه‌اندازی شده است.

وی از واگذاری اینترنت شبکه فیبر نوری به ۸ دانشگاه استان و اتصال ۸۲ مدرسه به شبکه اینترنت و اتصال بیش از ۴۵۰ بانک به شبکه بانکداری الکترونیک خبر داد و گفت: طرح تجمیع استان، نصب و راه‌اندازی ۸۰ پورت دیتا، راه‌اندازی ۱۵۲ دفتر ICT روستایی و همچنین واگذاری فیبر نوری و پهنای باند به ۲۵دانشگاه در استان از جمله برنامه‌های مخابرات هرمزگان در سال جاری است.

وی وضعیت موجود تلفن همراه استان را در حال حاضر مطلوب دانست و تصریح کرد: نداشتن اعتبار و نقدینگی انجام طرح سایت‌های همراه جاده‌ای، کمبود شدید BTS برای طرح‌های شهری و جاده‌ای و کسری تجهیزات از مشکلات موجود در بخش‌های مخابرات است.