خراسان‌رضوی در تامین مالی طرح‌های زودبازده اول شد

مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: استان خراسان رضوی در زمینه پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده و طرح‌های اشتغالزا در مقایسه با سایر استان‌ها عملکرد ممتازی داشته است.

استاندار خراسان رضوی در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با بیان اینکه میزان پرداخت‌ها تاکنون بیش از ۱۶۰۰میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: در استان تاکنون ۵۷درصد تسهیلات بنگاه‌های زودبازده پرداخت شده، در حالی که متوسط این رقم در کشور ۴۱درصد است.

محمدی‌زاده با بیان اینکه از ابتدا تاکنون حدود ۷۰درصد از سهمیه بنگاه‌های زودبازده در خراسان رضوی منجر به عقد قرارداد شده که این امر مطلوبی است، خاطرنشان کرد: برای پرداخت تسهیلات، نمایندگان بانک مرکزی در استان ۳۵۹ طرح را مورد بازدید قرار دادند که همه مورد تایید بوده و این مساله توفیقات ما را در زمینه طرح‌های زودبازده و اشتغالزا بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی گفت: عملکرد کارآفرینان و مسوولان دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی، استان را در زمینه اجرای طرح‌های زودبازده و اشتغال‌زا روسفید کرده است و با بررسی‌های صورت‌گرفته بیشتر تسهیلات پرداختی در جای خود هزینه شده است.

وی بر تسهیل در پرداخت منافع داخلی بانک‌ها تاکید و اظهار کرد: امسال نیز در زمینه سهولت در ارائه تسهیلات یاد شده فراتر از سال گذشته عمل خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: با سیاست‌های جدید دولت منابع داخلی بانک‌ها تحت کنترل و نظارت و راهبری کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد که به این منظور از تمام دستگاه‌ها و شبکه بانکی تقاضا دارم به این کارگروه در راستای رشد و توسعه استان کمک کنند.

محمدی‌زاده گفت: یکی از وظایف کارگروه جلوگیری از تبعات تصمیمِ‌گیری‌هایی است که موجب افزایش نقدینگی و تورم می‌شود و در صددیم تا با بررسی طرح‌ها و تسهیلات این تبعات را به حداقل برسانیم.

وی هدف دیگر توزیع این منابع را رشد متوازن همه بخش‌ها در استان اعلام کرد و افزود: توزیع ۲۵درصد از منابع به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی، ۳۳درصد به بخش صنعت و معدن، ۲۰درصد به ساختمان و مسکن، ۱۵درصد به بازرگانی و خدمات و ۷درصد به بخش صادرات از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد که این امر بر اساس ظرفیت‌های بخش‌ها و جهت‌گیری منطقی در توزیع منابع بانک‌ها است.

وی همچنین اظهار کرد: بنگاه‌های زودبازده و طرح‌های نیمه‌تمام و انعقاد قرارداد شده، در اولویت اعطای تسهیلات قرار دارند و در صددیم تا پرونده طرح‌های نیمه‌تمام را در استان به جریان بیندازیم تا بدین وسیله فشار به کارآفرینان وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه به این منظور اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده به طور اعم و بخش‌هایی مانند مسکن به طور خاص در دستور کار قرار دارد، بر تسریع اجرای طرح‌های زودبازده استان تاکید کرد.

محمدی‌زاده در این جلسه با بیان اینکه طرح‌های یک‌میلیارد تومان به بالا باید به کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری ارجاع شود، گفت: این کارگروه نیز ۱۵ روز فرصت دارد تا طرح یاد شده را بررسی و پس از مدت اعلام شده در خصوص آن اظهارنظر کند.

وی اظهار کرد: همچنین طرح‌های بالای ۵میلیارد تومان نیز برای تایید نهایی به بانک مرکزی ارجاع خواهند شد.

بر اساس این گزارش در این جلسه مقرر شد برای اختصاص تسهیلات منابع در گردش بانک‌ها به طرح‌هایی که بیش از یک میلیارد تومان باشد، کمیته‌ای ۳ نفره در استان تشکیل شود.

در این جلسه همچنین مقرر شد طرح‌هایی تا سقف تسهیلات ۵۰میلیون تومان در حوزه اختیار و تصمیم‌گیری رییس شعبه بانک قرار گیرد. همچنین در این ارتباط مقرر شد طرح‌هایی با تسهیلات ۵۰ تا ۱۰۰میلیون تومان نیز به تایید فرماندار شهرستان برسد و در صورتی که فرماندار در مدت یک هفته اظهارنظر نکرد، تصمیم‌گیری در خصوص تسهیلات طرح یاد شده بر عهده بانک گذاشته شود.

در این دستورالعمل پیش‌بینی شد که فرماندار نیز باید طرح یاد شده را با گروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار دهد و پس از آن در خصوص طرح و تسهیلات آن اعلام نظر کند.

در عین حال مقرر شد در خصوص تسهیلات ۱۰۰ تا یک‌میلیارد تومان کمیته‌ای ۵ نفره با حضور نماینده استاندار تشکیل شده و کار کارشناسی در این زمینه انجام شود. بر اساس دستورالعمل این جلسه، کمیته یاد شده نیز موظف شد در مدت ۱۵ روز نظر خود را در این خصوص اعلام کند.