دولت برای توسعه معادن از معدن‌کاران حمایت کند

شهر کرد - خبرنگار دنیای اقتصاد: گسترش معادن، تامین و فرآوری مواد خام موردنیاز صنایع ذوب‌آهن و فولاد در گرو حمایت دولت از معادن و معدن‌کاران است.

مهندس محمدی، مدیرعامل شرکت استقلال سپاهان در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق خواستار توجه دولت به معدن تولید خاک نسوز شهید نیلچیان و نیازهای فنی و ماشین‌آلاتی این معدن شد.

وی افزود: شرکت استقلال سپاهان به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه تولید کارخانه‌های نسوز کشور و تولید فولاد وارد چرخه اقتصادی شد و در حال حاضر دارای سه مجموعه معدنی در سه استان مختلف کشور است که می‌توان به معدن خاک نسوز رباط خان طبس، معدن دولومیت شهرضا و معدن خاک نسوز آرژیلیت و بوکسیت شهید نیلچیان در شهرستان اردل استان چهار محال و بختیاری اشاره کرد.

وی افزود: مواد استخراج شده از این معدن شامل دو نوع خاک نسوز به نام‌های آرژیلیت و بوکسیت با عیار ۷۵-۶۵درصد است که در کشور بی‌نظیر است و پس از استخراج به بوکسیت ویژه، بوکسیت درجه یک و آرژیلیت نوع ویژه و معمولی تقسیم‌بندی و برای فروش و تولید انواع مواد نسوز به اصفهان حمل می‌شود.

معدن تولید خاک نسوز شهید نیلچیان یکی از معادن فعال کشور در شهرستان اردل از توابع استان چهارمحال و بختیاری است که عملیات مطالعه، اکتشاف و حفاری آن در سال‌های ۵۰-۱۳۴۷ با حفاری ۳۱ حلقه چاه به طول ۵هزار متر در محدوده‌ای به وسعت ۲۰۰هکتار آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت استقلال سپاهان، این معدن تا سال ۱۳۸۲ توسط شرکت تهیه و تولید مواد اولیه فولاد ایران اداره و امور اکتشاف و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۸۳ در قالب مزایده‌ای به شرکت استقلال سپاهان که زیرمجموعه شرکت تکادو می‌باشد، واگذار شده است.

در این گزارش به تنگناهای پیش روی توسعه معدن و خواسته کارگران در این مجموعه دور افتاده پرداخته شده است.

گذر روزانه از مسیر یک کیلومتری تونل تاریک که سقف آن در سه دهه گذشته از چوب‌های جنگلی پوشیده شده و اکنون بر اثر مرور زمان، پوسیده و نیاز به بازسازی دارد، نخستین موضوعی است که در زمان ۳۰دقیقه راهپیمایی درون تونل ذهن انسان را مجذوب خود کرده است.

سختی کار روزانه در قعر زمین، نبود کمترین امکانات رفاهی خدماتی برای کارگران و خطر ریزش لایه‌های درونی زمین، نخستین سوال را در ذهن انسان تداعی می‌کند تا از کارگران انگیزه کار در معدن را جویا شود.

عائله‌مندی، بیکاری و نبود زمینه اشتغال در امور صنعتی، خشکسالی و مشکلات فراوان برای دریافت تسهیلات بانکی در اجرای فعالیت در امور خدماتی از جمله عوامل روی آوردن برخی کارگران برای فعالیت در معدن است.

رسیدگی به امور رفاهی، بهداشتی، مسکن، ازدواج کارگران و کاهش مالیات و تعدیل در نرخ ۳۰درصدی حق بیمه پرداختی کارگران به تامین اجتماعی از دیگر خواسته‌های کارگران شاغل در معادن می‌باشد.

به اعتقاد کارشناسان، این معدن از بزرگ‌ترین سرمایه‌های ملی است که افزایش فعالیت، حفظ و بهره‌برداری از منابع خدادادی، اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و رسیدگی به امور معیشتی کارکنان و ساماندهی وضع موجود کارگران معدن تنها با حمایت دولت امکان‌پذیر است.

ایجاد امکانات زیربنایی مانند تامین آب و برق در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر و پرداخت هزینه‌های سرسام آور برق و تامین تجهیزات فنی و معدنی و ماشین‌آلات با هدف پایین آوردن قیمت تمام شده تولیدات از دیگر نیازهای اساسی توسعه و رونق معادن است.

عباسعلی آقاجانی، سرپرست این معدن گفت: بر اساس گمانه‌زنی‌ها و مطالعات کارشناسان ۱۶میلیون و ۸۰۰هزار تن انواع خاک نسوز تا عمق ۵۵۰متری زمین در این معدن وجود دارد که با توسعه معدن در بخش لایه معدنی در منطقه باجگیران و دوپلان می‌توان میزان تولید مواد معدنی را سالانه به ۲۵هزار تن افزایش داد.

وی افزود: هر تن بوکسیت وارداتی به قیمت ۴۲۰دلار از خارج کشور وارد می‌شود که استخراج مواد اولیه در این معدن نصف قیمت وارداتی است. آقاجانی که سابقه ۳۰ سال فعالیت در معادن را دارد گفت: در بسیاری مواقع مجبور به خرید تجهیزات دست دوم از واسطه‌ها می‌شوند که به خاطر فرسودگی مداوم نیاز به تعمیر دارند و این موضوع باعث کاهش راندمان تولید می‌شود.

سرپرست معدن گفت: لکوموتیوهای مخصوص، لودرهای معدنی، دستگاه‌های مربوط به انتقال و جابه‌جایی مواد، دستگاه‌های حفاری و بالابرها از جمله تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز معدن است که معدنکاران برای خرید آن از کشورهای خارجی با مشکل جدی روبه‌رو هستند، بنابراین لازم است دولت خود اقدام به خرید مستقیم این تجهیزات فنی از تولیدکنندگان خارجی نماید و دستگاه‌هایی با ارزش ریالی در اختیار معادن قرار دهد.

وی افزایش غیرقابل انتظار قیمت مواد منفجره مورد نیاز معدن را از دیگر عوامل افزایش بهای تامین مواد اولیه معدنی دانست. بر اساس این گزارش، هم‌اکنون ۷۸نفر به صورت مستقیم و در دو شیفت در بخش تولید و خدمات معدن شهید نیلچیان شهرستان اردل فعالیت دارند.