آبادانی استان چهارمحال و بختیاری تضمین شد

مریم علیزاده

در ادامه سلسله‌ سفرهای استانی خبرنگاران، شنبه گذشته، خبرنگاران همراه علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهوری به منظور پیگیری روند اجرایی شدن مصوبات سفر رییس‌جمهوری و هیات دولت، به استان چهارمحال و بختیاری سفر کردند و مورد استقبال صادقی، استاندار چهارمحال و بختیاری قرار گرفتند.

استان چهارمحال و بختیاری اسفند ماه سال ۸۴ میزبان هیات دولت بود تا وزرای کابینه و رییس‌جمهوری در هفتمین سفر استانی‌اشان (در دور اول) منابع لازم را برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و همچنین طرح‌های جدید عمرانی تصویب کنند. هیات دولت در اسفند ماه سال ۸۴ بیش از ۶۰ مصوبه برای استان چهارمحال و بختیاری صادر کرد که در قالب آن ۱۵۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای اشتغال جوانان، اختصاص ۲۵۰میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی برای کار و تولید در استان، اختصاص ۵میلیارد تومان برای ازدواج جوانان به صورت قرض‌الحسنه و اختصاص بودجه جهت تجهیز امکانات بهداشتی و درمانی به تصویب رسید.

تحقق ۹۵درصد مصوبات

استاندار چهارمحال و بختیاری در این سفر طی نشستی با خبرنگاران، از اجرایی شدن ۹۵درصد مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به این استان خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این مصوبات در چهارمحال و بختیاری روند توسعه و آبادانی استان شدت گرفته است.

رجبعلی صادقی افزود: به غیر از طرح‌های افزایش پروازهای فرودگاه شهرکرد، واگذاری کشتارگاه صنعتی جونقان به تعاونی و ساخت خوابگاه دانشجویی از سوی بخش‌خصوصی، مابقی طرح‌ها در حال انجام است.

تونل شهرکرد به اصفهان

به گزارش ایسنا، خبرنگاران در ابتدای سفر خود از طرح تونل شهرکرد به اصفهان دیدار کردند.

سیف‌ا... کریمی، مدیرکل راه وترابری این استان در توضیحاتی درخصوص این طرح، گفت:‌ مطالعات اولیه این طرح از سال ‌٨٣ آغاز شده و ساخت این تونل از طریق گردنه رخ انجام می‌شود. طول کلی طرح ‌١٨ کیلومتر است که از پلیس راه شهرکرد تا روستای کلیشاد در اصفهان به صورت چهار خطه و با ساخت تونل در حال انجام است. وی افزود: محور این طرح دارای تونلی به طول ‌١٣٠٠ متر و دو قطعه راهسازی هر کدام به طول ‌٨ کیلومتر است. وی افزود: این طرح از محل اعتبارات استانی در سال ‌٨٣ شروع و با سفر هیات دولت در سال ‌٨٤ حدود ‌٧٠٠‌میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست‌جمهوری به این طرح اختصاص یافت. مدیرکل راه و ترابری استان چهارمحال و بختیاری برآورد کلی طرح را ‌١٥‌میلیارد تومان دانست و افزود: تاکنون ‌٥‌/‌‌٧‌میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته و با تخصیص اعتبار در سال ‌٨٧ امید بهره‌برداری از این تونل و جاده تا پایان امسال می‌رود.

سیمان شهرکرد

خبرنگاران اعزامی به استان چهارمحال و بختیاری در ادامه دیدار از طرح‌های عمرانی سفر هیات دولت به استان چهارمحال و بختیاری از کارخانه سیمان شهرکرد بازدید کردند.

در این بازدید بیژن شیخ‌الاسلامی معاون کارخانه سیمان شهرکرد در توضیحاتی، گفت:‌ این کارخانه در ‌٢٣ کیلومتری جاده شهرکرد بروجن قرار دارد و ظرفیت آن ‌یک میلیون تن سیمان با تیپ ‌١ تا ‌٥ است که برای تولید این مقدار سیمان حدود ‌۶/۱میلیون تن مواد اولیه استفاده می‌شود که ‌٩٨درصد این مواد در جوار کارخانه موجود است و بقیه آن از داخل استان تهیه می‌شود.

وی همچنین با بیان این که این کارخانه برای ‌١٠٠ نفر اشتغالزایی کرده افزود: در چهار سال گذشته برای این طرح ‌١١٠میلیارد تومان هزینه شده است.

به گفته وی این کارخانه در حال حاضر به طور کامل راه‌اندازی شده است.

مسکن مهر شهرکرد

دیدار بعدی خبرنگاران بازدید از آماده سازی طرح مسکن مهر یا زمین‌های ۹۹ ساله منظریه شهر کرد بود.

اصغر مجیدی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان چهار محال و بختیاری این طرح را به منظور اجرای مسکن مهر از سیاست‌های دولت نهم برشمرد و گفت: کار آماده سازی اولیه این طرح در سال ۸۶ آغاز شده و تا پایان سال ۸۷ به اتمام خواهد رسید.

به گفته وی این طرح در منطقه منظریه شهرکرد در ۳۳هزار هکتار انجام خواهد شد و ظرفیت واحدهای مسکونی آن نیز ۳هزار و ۲۰۰ واحد است که ۲هزار و ۳۰۰ واحد آن برای ساخت به تعاونی مسکن استان واگذار شده و قرار است در سفر دوم هیات دولت به این استان ۸۰۰ واحد دیگر کلنگ زنی شود.

سالن اجتماعات دانشگاه پزشکی شهر کرد

در ادامه خبرنگاران از سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای شهرکرد بازدید کردند.

به گفته یکی از مسوولان، این طرح از سال ۷۹ کار خود را آغاز کرده و تاکنون ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که با اختصاص اعتبار در دور اول سفر ریاست‌جمهوری در یک سال صددرصد پیشرفت داشته و در بهمن ۸۶ به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته هاشمی مسوول گروه فنی دانشگاه علوم پزشکی ظرفیت این سالن ۵۵۶ نفر است که به جدیدترین امکانات روز نیز مجهز شده است.

مصلای امام خمینی شهرکرد

در ادامه دیدار از طرح‌های عمرانی مصوب دور اول سفر استانی هیات دولت به استان چهارمحال وبختیاری خبرنگاران از مصلا بزرگ امام خمینی (ره) شهرکرد بازدید کردند.

محمد مهدیه مدیر اجرایی این مصلی در این دیدار گفت: این مصلا در سال ۷۶ با اندیشه و همت آیت‌ا... ناصری یزدی نماینده ولی فقیه بنا گذاشته شد. مساحت زمین مصلا ۲۲هزار متر و زیربنای آن ۳۴هزار متر است. ظرفیت گنبد و تراس‌های آن حدود ۱۳هزار نفر خواهد بود ولی در مجموع این طرح جوابگوی ۱۵۰هزار نفر است.

وی افزود: تاکنون چهار میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان برای این طرح هزینه شده و برای اتمام آن تا سال ۹۰، ۱۱میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان دیگر نیاز است.

مجتمع فرهنگی هنری ایثار

خبرنگاران همچنین از مجتمع فرهنگی هنری ایثار که مخصوص توانبخشی ایثارگران است نیز بازدید کردند. دراین زمینه اصغر مجیدی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی شهرستان استان چهارمحال و بختیاری گفت:‌ از اواخر سال ۸۶ با اعتبار ۳۰۰میلیون تومان کار این مجتمع آغاز شده و تاکنون ۱۸۰میلیون تومان از اعتبار آن تخصیص و درج شده است و جدا از ۳۰۰میلیون تومان اعتبار آن تاکنون ۳۰۰میلیون تومان فولاد و آهن در اختیار پیمانکار آن قرار گرفته است.

این طرح در حال حاضر در حال خاکبرداری است و در آینده جوابگوی هشت هزار جانبار این شهر را خواهد داشت.

پله برقی و پل هوایی مقابل دانشگاه شهرکرد

‌خبرنگاران همچنین از اولین پله برقی و پل هوایی مقابل دانشگاه شهرکرد بازدید کردند.

علی ابراهیمی مدیرکل فنی استانداری چهارمحال و بختیاری در این رابطه عنوان کرد: برای این طرح ۳۵۰میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود که تاکنون ۹۵درصد کار انجام شده و ۵ درصد آن در چند روز دیگر به اتمام می‌رسد. وی هدف از اجرای این طرح را به دلیل عبور حدود چهار هزار دانشجوی دانشگاه شهرکرد از خیابان عریض مقابل دانشگاه عنوان کرد که به دلیل تصادفاتی که در این قسمت صورت می‌گرفته با تاکید رییس‌جمهوری در سفر اول هیات دولت، این پله برقی و پل هوایی ساخته شده است.

فرهنگسرای شهر کرد

در دومین روز بازدید خبرنگاران از روند اجرای مصوبات استانی سفر دولت به چهارمحال و بختیاری، خبرنگاران از طرح در حال اجرای فرهنگسرای شهرکرد بازدید کردند.

مجیدی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی این استان زیربنای این طرح را ۷هزار و ۶۰۰ متر دانست و گفت: ساخت این طرح از تیرماه سال ۸۳ شروع شده، در سال ۸۴ نیز در سفر هیات دولت به استان یک میلیارد تومان از ۲۹میلیارد ریال اعتبار آن اختصاص یافت. به گفته وی برای بهره‌برداری کامل این طرح ۳۵میلیارد ریال دیگر هزینه نیاز است. براساس این گزارش این طرح دارای دو سالن اجتماعات ۱۰۰۰ و ۵۰۰ نفری با یک کتابخانه ۵۰۰ متر مربعی است که به گفته رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان اگر از ابتدا اعتبارات آن داده شود تا سال ۸۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

بیمارستان آیت‌ا... کاشانی شهرکرد

خبرنگاران همچنین از بیمارستان آیت‌ا... کاشانی شهرکرد بازدید کردند که به گفته مصطفی هاشمی، مسوول گروه فنی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، این طرح از سال ۷۸ آغاز به کار کرده ولی تا سال ۸۴ تنها ۹‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته هاشمی این طرح بزرگ‌ترین طرح گروه فنی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد است که در سه فاز طراحی شده است که فاز اول آن ۲۱‌هزار و ۷۰۰ متر زیربنا و فاز دوم آن ۳‌هزار متر زیربنا دارد.

به گفته وی تا کنون ۸ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و برای اتمام کار به ۸میلیارد دیگر نیاز است.

وی با بیان این که طبق برنامه فاز اول در سال ۸۸، فاز دوم در سال ۹۱ و فاز سوم در سال ۹۲ افتتاح خواهد شد، افزود: تاکنون برای فاز اول ۵میلیارد تومان، برای فاز دوم دو میلیارد تومان و برای فاز سوم یک‌میلیارد تومان هزینه شده است.

پلی‌کلینیک تخصصی شهرکرد

خبرنگاران در ادامه بازدیدها از پلی‌کلینیک تخصصی شهرکرد که در حال اجرا بود، بازدید کردند.

به گفته مسوول فنی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مخاطرات زیادی به دلیل مستهلک بودن ساختمان قدیمی پلی کلینیک شهرکرد وجود داشت که در نهایت در سفر اول هیات دولت یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان اعتبار برای ساخت این طرح در نظر گرفته شد و در سال ۸۶ کار اجرایی آن شروع شد. این طرح تاکنون ۲۸درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امید می‌رود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

شهرک صنعتی شهرکرد

شهرک صنعتی شهرکرد، طرح دیگری بود که خبرنگاران از آن دیدار کردند. یکی از بخش‌های صنعتی این شهرک، تولید مفتول آلومینیوم بود که قهرمان شریفی مدیرعامل شرکت حیان زاگرس در توضیح آن گفت: این خط از ۱۵ اسفند ۸۶ به تولید رسیده است.

وی ادامه داد: طرح مصوب ما یک میلیارد و ۶۷۰میلیون تومان از طریق بانک ملی انجام شده و ما نیز تاکنون ۷۰۰میلیون تومان خودمان هزینه کرده‌ایم و ۷۰۰میلیون نیز از آورده دولت استفاده شده است. همچنین برای ساخت ساختمان و تهیه تجهیزات آن ۱۸۰میلیون تومان استفاده شده است و این خط تولید به طور غیرمستقیم مواد اولیه حدود ۱۰ کارخانه را تامین می‌کند و در دو شیفت برای ۳۴ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

شرکت برفاب

خبرنگاران همچنین از شرکت برفاب تولید کننده لوازم خانگی در این شهرک بازدید کردند.

مرندی، قائم مقام مدیریت این شرکت انگیزه از ساخت این شرکت را تولید لوازم خانگی دانست و گفت: در حال حاضر در تولید لوازم خانگی رتبه اول را داریم.

وی ادامه داد: فعالیت این شرکت از سال ۷۰ آغاز شده است. این شرکت دارای ۳۵‌هزار مترمربع زمین و ۴۵‌هزار متر مربع زیربنا است و در حال حاضر بیشترین صادرات آن نیز به کشور عراق است.

لاک تانا

شرکت شیرخشک نوزاد پگاه به نام لاک تانا واحد صنعتی دیگری در این شهرک صنعتی بود که خبرنگاران از آن بازدید به عمل آوردند.

علی رییسی، معاون شرکت و مدیر طرح این طرح، گفت: این طرح کار خود را از ابتدای سال ۸۴ آغاز کرده بود و قرار بود در صورت تخفیف اعتبارات در سال ۸۶ به بهره‌برداری برسد که به دلیل کمبود منابع مالی، کار عقب افتاد.

وی ادامه داد: قرار است این شرکت در سال ۱۰‌هزار تن شیر خشک معادل ۲۲میلیون قوطی محصول تهیه کند و مازاد آن نیز صادر شود. وی افزود: اگر اعتبارات در اختیارمان قرار بگیرد، این طرح تا پایان سال ۸۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.

مرکز فنی و حرفه‌ای فلارد

در سومین روز بازدید از طرح‌های مصوب سفر استانی دولت در چهارمحال و بختیاری، خبرنگاران از مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای فلارد بازدید کردند. به گفته نورا... ساعدی مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری، مرکز آموزش و فنی حرفه‌ای فلارد با مساحت زمین حدود ۵‌هزار مترمربع و زیربنای ۸۵۷مترمربع در دو فاز اول و دوم در حال ساخت است و تاکنون ۲۲۰میلیون تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

وی افزود: این مرکز آموزشی در رشته تعمیرات خودرو، جوشکاری، نقشه‌کشی ساختمان، نقشه‌برداری و تعمیر لوازم خانگی کارآموز تربیت خواهد کرد. به گفته سعیدی همچنین در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای لردگان که مخصوص خواهران است و در پنج‌هزار متر مساحت زمین و سه‌هزار متر مربع زیربنا ساخته می‌شود، ۱۲ باب کارگاه آموزشی ساخته خواهد شد. وی افزود: تا کنون ۷‌هزار و ۲۳۰میلیون ریال برای آن اعتبار هزینه شده است.

پتروشیمی لردگان

خبرنگاران همچنین از سایت پتروشیمی لردگان تولیدکننده اوره و آمونیاک بازدید کردند.

استاندار چهارمحال و بختیاری مساحت زمین این سایت را ۴۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت:‌ میزان سرمایه‌گذاری برای ساخت این سایت ۷۶۰میلیارد تومان بوده است که ۲۰‌درصد توسط شرکت پتروشیمی، ۴۰‌درصد توسط بخش خصوصی و ۴۰‌درصد به صورت پذیره‌نویسی انجام شده است.

به گفته وی عملیات اجرایی این طرح به صورت جزئی از اواخر سال گذشته شروع شده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری عملیات آن به طور کلی آغاز شود.

مسکن مهر لردگان

در ادامه خبرنگاران از طرح مسکن مهر لردگان بازدید کردند.

اصغرمجیدی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری درباره این طرح گفت: این طرح به منظور اجرای سیاست مسکن مهر در شهر لردگان در ‌٦/‌١٢ هکتار و ظرفیت ‌٦٠٠ واحد مسکونی در حال ساخت است. به گفته وی، در لردگان ساخت و ساز به شدت به دلیل مهاجرت‌پذیری ادامه دارد و امکانات جوابگوی تعداد تقاضای مسکن نیست؛ به همین دلیل قرار است برای تامین زمین بیشتر اقدامات دیگری انجام شود و هیات دولت نیز در همین راستا تصویب کرده ‌٢٠ هکتار از اراضی به نام اراضی نهالستان برای ساخت مسکن مهر اختصاص پیدا کند.

وی افزود: برای این طرح اعتباری معادل ‌١٢ میلیارد ریال لازم است که تا کنون ‌٨ میلیارد آن هزینه شده و بخشی از طرح به مرحله آسفالت رسیده و پیشرفت فیزیکی آن نیز ‌٦٠‌درصد است.