رشد 182 درصدی صادرات در خراسان شمالی

دنیای اقتصاد - بجنورد: در ۹ ماه ابتدای سال‌جاری صادرات استان خراسان شمالی به ۱۳۳ میلیون دلار رسیده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان این مطلب گفت: با صادرات این میزان کالا شاهد رشد ۱۸۲ درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان بوده‌ایم. محمد ابراهیم حسینی با اشاره به تخصیص سهمیه مرزنشینان، از پیش‌بینی افزایش این رقم تا ۱۵۰میلیون دلار تا پایان سال خبر

داد.

وی عمده کالا‌های صادراتی استان را سیمان، اکسید آلومینیوم، چسب چوب، کود اوره، محصولات کشاورزی باغی و انواع مواد غذایی عنوان کرد و گفت: این محصولات به ۲۰ کشور دنیا از جمله هندوستان، ترکمنستان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، ویتنام، ایتالیا، سریلانکا و... صادر شده است.

وی همچنین حجم واردات استان را نیز در این مدت به ارزش ۵/۷ میلیون دلار و حجم هشت هزار تن دانست و گفت: برنج پاکستانی عمده کالایی است که در این مدت به استان وارد شده است.

برپایی ۶ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا

حسینی در ادامه از برگزاری ۶ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در شهرستان‌های استان با بیش از ۴۰۰ غرفه برای تنظیم بازار در پایان سال خبر داد.

به گفته وی، این نمایشگاه‌ها به منظور تامین کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم از جمله پوشاک، برنج، شیرینی و مواد پروتئینی با قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از بازار و به مدت ۱۰ روز از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ اسفند ماه برگزار می‌شود.

جواز تاسیس صنعتی برای ۶۹۱ واحد

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه گفت: در ۹ ماه ابتدای سال‌جاری ۶۹۱ واحد صنعتی در این استان جواز تاسیس دریافت کرده اند که برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۳ هزار و۴۵۷ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی گفت: با اجرای این طرح‌های صنعتی برای بیش از ۴۰ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی می‌شود.

وی کارخانه سیمان سمنگان با اشتغالزایی برای ۳۲۰ نفر، کارخانه سیمان سفید اسفراین با اشتغال برای ۴۰۰ نفر، تولید خانه‌های پیش ساخته با اشتغال برای یک هزارو ۲۷۰ نفر و طرح توسعه ریخته‌گری اسفراین را از مهم‌ترین طرح‌های صنعتی در دست اجرا در خراسان شمالی برشمرد.

افتتاح ۱۶ طرح صنعتی

وی در ادامه با بیان اینکه در ایام دهه فجر امسال ۱۶ طرح تولیدی و صنعتی در استان با سرمایه‌گذاری ۲۳۴ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۲۶ نفر به بهره‌برداری رسید، در خصوص مشکلات تولید‌کنندگان و صاحبان صنایع گفت: کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی موجب کاهش ظرفیت تولید و اشتغال شده است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به تبع آن افزایش خرید مواد اولیه، افزایش حق بیمه کارگران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و بالا رفتن هزینه‌های تولید، برداشتن مشوق‌های صنعتی از بجنورد، اسفراین و شیروان و عدم‌توازن بین منابع و مصارف بانکی که منجر به سیاست انقباضی بانک‌ها شده یکی از دلایل پایین بودن سرمایه‌گذاری در استان است.

وی در بخش معدن نیز، تجهیز نشدن معادن استان به ماشین‌آلات معدنی و حضور واسطه‌ها را از مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: محصولات معدنی استان از جمله مرمریت، به دلیل نبود فرآوری، از سوی واسطه‌ها با کمترین قیمت خریداری و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.

وی تامین منابع مالی، ایجاد هسته‌های پژوهشی، راه‌اندازی دفترهای توزیع و فروش و بازاریابی، توسعه خوشه‌های صنعتی، تقویت آموزش شاغلان این بخش و هدفمند کردن ارتباط دانشگاه با صنعت و معدن را از راهکارهای این سازمان برای حل مشکلات این بخش عنوان کرد.

وی ازصدور ۵۱ فقره کارت بازرگانی، صدور ۴۷ فقره کارت تمدید و اعزام دو هیات تجاری به تاجیکستان و چین در سال‌جاری

خبر داد.