دنیای‌اقتصاد- زنجان- اسدا... قربان زاده: نشست شورای حمل‌و‌نقل استان زنجان همزمان با هفته حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان برگزار شد. مدیرکل راه و ترابری استان زنجان در این مراسم با پرداختن به آمار کاهش تصادفات جاده‌ای در استان در ۷ سال گذشته تاکنون گفت: با توجه به آغاز اجرای طرح کشوری کاهش تصادفات جاده‌ای از سال ۸۴، استان زنجان جزو استان‌های پیشرو در کاهش تصادفات جاده‌ای بوده است.

غلامرضا سقندلی با اشاره به توسعه و آسفالت راه‌های روستایی در سطح استان اظهار کرد: در حال حاضر ۶۸ درصد از راه‌های روستایی استان آسفالت شده است و تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان از راه آسفالت استاندارد برخوردار هستند. تعریض سه راهی شهرستان طارم تا قبل از تعطیلات عید نوروز موضوعی بود که مدیر‌کل راه و ترابری استان به آن اشاره کرد و گفت: ساخت پل عابر پیاده مقابل پاسگاه پلیس راه زنجان - قزوین و ساخت ۲۵۰ کیلومتر راه روستایی نیز تا دهه فجر عملیاتی می‌شود.

سقندلی، احداث دوربرگردان روبروی شرکت سرب و روی زنجان، ایجاد روشنایی محور زنجان به فرودگاه، روشنایی باند فرودگاه زنجان و روشنایی کمربندی آزادراه بین دو عوارضی زنجان- قزوین با سیستم اتوماسیون را از اقدامات سال‌جاری راه و ترابری استان برشمرد. به گفته وی، طرح‌های محور زنجان - تهم به طول ۵۶ کیلومتر، بزرگراه زنجان - فرودگاه به طول ۱۰ کیلومتر، قطعه سه محور زنجان - منجیل ۲۲ کیلومتر و قطعه چهار زنجان - منجیل به طول ۱۲ کیلومتر از جمله پروژه‌هایی است که امسال به بهره‌برداری خواهند رسید. تخصیص اعتباری به میزان ۱۵ میلیارد ریال برای خرید ماشین‌آلات راهداری برای محور «زنجان - طارم» و ۵ میلیارد ریال برای احداث راهدارخانه تهم در محور زنجان- طارم از جمله اقدامات اداره کل راه و ترابری استان در آینده‌ای نزدیک بوده که سقندلی به آن اشاره کرد.

این مقام مسوول به انجام روکش آسفالت آزاد راه زنجان - قزوین نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۷ کیلومتر از مسیر فوق روکش شده و بقیه مسیر نیز با مساعد بودن شرایط جوی ادامه خواهد یافت. مدیرکل راه و ترابری استان همچنین از بهره‌برداری قطعه سه محور زنجان - منجیل به طول ۲۲ کیلومتر خبر داد و اظهار کرد: قطعه چهارم این طرح به طول ۱۲ کیلومتر در مرحله نهایی لایه آسفالت‌کشی قرار دارد.

جابه‌جایی ۵/۳ میلیون مسافر

در ادامه این نشست مدیرعامل راه‌آهن شمالغرب کشور با اشاره به جابه‌جایی۲۹ میلیون مسافر توسط ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی کشور در سال گذشته گفت: سهم راه‌آهن شمالغرب کشور از این میزان جابه‌جایی سه میلیون و ۶۸۲ هزار و ۷۴۱ نفر مسافر بوده است. به گفته حسن ماسوری در۶ ماه اول سال‌جاری یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر مسافر توسط ناوگان ریلی منطقه شمالغرب کشور جابه‌جا شده است. وی با بیان اینکه ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی در بخش حمل کالا نیز گام‌های موثری برداشته است، ادامه داد: در سال گذشته ۳۸۸ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۴۰۰ تن کالا توسط اداره کل راه‌آهن منطقه شمالغرب کشور جابه‌جا شده است.وی، میزان حمل کالا توسط ناوگان ریلی منطقه شمالغرب کشور را طی شش ماه نخست سال‌جاری ۲۱۸ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۷۹۵ تن اعلام کرد و یادآور شد: با روند موجود احتمال رشد پنج درصدی در پایان امسال وجود دارد. مدیرکل راه‌آهن شمالغرب کشور، انتخاب این شرکت را طی سال‌های ۸۸ و ۸۹ به‌عنوان منطقه ایمن در کل مناطق راه‌آهن کشور ناشی از تلاش و فعالیت گسترده راه‌آهن شمالغرب کشور عنوان کرد و افزود: طی سال‌جاری با تلاش‌های صورت گرفته حادثه‌ای در کل راه‌آهن منطقه شمالغرب کشور رخ نداده است.ماسوری از توسعه ایستگاه زنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: ۲۵ میلیارد ریال برای توسعه این ایستگاه پیش‌بینی شده بود، اما با پیگیری‌های صورت گرفته این رقم به ۴۵ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.وی، کیلومتر۷۱ قطعه نخست راه آهن تهران - میانه را از ایستگاه «کرج» تا ایستگاه «زیاران» عنوان کرد و ادامه داد: همچنین برگزاری مناقصه قطعه دوم به طول ۵۶ کیلومتر از مهم‌ترین برنامه‌های مهم و در دست اقدام راه آهن شمالغرب است.ماسوری افزود: همچنین اسناد مناقصه قطعات ۳، ۴ و ۵ از کیلومتر ۱۶۴ تا ۳۰۰ یعنی از ایستگاه تاکستان تا ایستگاه رجعین تا اوایل بهمن‌ماه سال‌جاری آماده می‌شود.وی ادامه داد: اسناد مناقصه سایر قطعات؛ یعنی از کیلومتر ۳۰۰ تا ایستگاه میانه که به دوخط جدید میانه تبریز وصل می‌شود تا خرداد ماه سال ۹۱ تهیه و مناقصه این قطعات برگزار می‌شود. وی در ادامه از اختصاص هفت هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این محور خبر داد و افزود: از این میزان اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال برای اجرایی کردن قطعات اول و دوم تخصیص داده شده است.

رشد ۱۸ درصدی جابه‌جایی کالا

در ادامه مدیر‌کل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان از رشد ۱۸ درصدی جابه‌جایی کالا در ۸ ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در این مدت، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا در استان جابه‌جا شده است. عبدالحسین علی‌اکبری با بیان اینکه در استان بیش از ۶۷ شرکت حمل‌و‌نقل کالا به فعالیت مشغول هستند، افزود: عمده‌ترین کالاهای حمل شده در استان در این مدت شامل خاک معدنی، سنگ‌آهن، سیلیس، سیمان، گندم و شمش‌آهن بوده است.