دنیای اقتصاد - زنجان - اسدا... قربان زاده: مشکلات ترافیکی زنجان چند عاملی است و به افزایش جمعیت، ضریب نفوذ وسایط نقلیه و نیز قدمت بالای خیابان‌های مرکز شهر مربوط می‌شود.این در حالی است که رعایت نکردن مقررات و نبود آموزش بر معضل ترافیک شهری دامن می‌زند. شهرداری و ترافیک

مسوولان شهرداری زنجان برای بهبود وضعیت ترافیک در ۶ ماه نخست امسال دست خالی ننشستند و سعی کردند با خط کشی معابر، نصب چراغ راهنمایی و سرعت گیر و... مشکلات تردد شهروندان را رفع کنند.سید ناصر موسوی، شهردار زنجان حمل‌و‌نقل و بهبود عبور و مرور شهری را دغدغه شهرداری دانست و گفت: سعی کرده‌ایم این موضوع را در اولویت برنامه‌های شهری برای رفاه و آسایش شهروندان قرار دهیم.وی از تخصیص ۴۲ درصدی بودجه عمرانی شهری در سال‌جاری به مقوله بهبود و ساماندهی عبور و مرور شهری خبر داد و گفت: زیر‌سازی به مساحت ۱۳ هکتار و با هزینه بیش از ۵/۷ میلیارد ریال، ساخت پل‌های عابر پیاده و تقاطع‌های غیر‌هم‌سطح شهری با هزینه‌ای بالغ بر ۵/۷ میلیارد ریال در این راستا بوده است. موسوی، ترافیک را از معضلات مهم زنجان دانست و ابراز کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر، اعتبارات خوبی به این موضوع اختصاص یافته است.

افزایش خودرو و قدمت خیابان‌ها

بر اساس این گزارش در سال‌های اخیر شهر زنجان به جرگه شهرهای پرترافیک کشور پیوسته است، به طوری که افزایش تعداد خودروها و قدمت بالای خیابان‌های مرکز شهر موجب افزایش بار ترافیکی در معابر عمومی شهر شده است.مدیر اداره حمل‌ونقل و ترافیک شهر زنجان در این باره گفت: خیابان‌های شهر زنجان قدمت ۶۰ ساله دارند و به لحاظ اینکه مراکز خدماتی، بهداشتی و آموزشی در هسته مرکزی شهر واقع شده اند، فرآیند ترافیک به صورت ملموس احساس می‌شود.حسن رضا مرادی، عدم توجه رانندگان به حقوق خود و دیگران، خیابان‌های کم عرض، تولید و شماره گذاری بی‌رویه خودرو را از عوامل افزایش ترافیک عنوان کرد و در تشریح راهکارهای روان‌سازی ترافیک گفت: در کاهش و روان‌سازی ترافیک، آموزش مهم ترین راهکار است. به گفته وی، اجرایی کردن این طرح هزینه سنگینی می‌خواهد که شهرداری بدون کمک سازمان‌های دیگر قادر به عملیاتی کردن این طرح نخواهد بود. وی افزود: ایجاد پارکینگ طبقاتی، استفاده از وسیله نقلیه عمومی، راه‌اندازی منوریل، نصب دستگاه‌های هوشمند در تقاطع‌ها، استفاده صحیح از وسیله نقلیه و غیره کاهش حجم ترافیک شهری را در پی خواهد داشت.

مدیریت ترافیک شهری موضوعی بود که مرادی در ادامه به آن پرداخت و گفت: روش‌های متعددی در مدیریت ترافیک شهری وجود دارد که مطالعات جامع ترافیک،

یک طرفه کردن خیابان‌ها، کنترل و بهبود وضعیت تقاطع‌ها و طرح‌های کلی دیگری در دستور کار شهرداری است.

آموزش؛ راهکاری برای کاهش ترافیک

بی‌شک، بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رساندن ضرر و زیان ناشی از آن، بهره مندی از عواملی است که می‌توان برای بهبود ترافیک بیمار در سطح شهر تجویز کرد. مهندسی ترافیک، اجرای مقررات و آموزش راهکارهایی است که می‌تواند برای کنترل ترافیک مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. در این بین مقوله آموزش ترافیک باید به صورت بنیادی و فرهنگی در مدارس مورد توجه قرار گیرد، تا این فرهنگ برای نسل‌های آینده اشاع و گسترش یابد. چندی پیش در جلسه شورای ترافیک استان این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و مسوولیت شهری و استانی بر آموزش ترافیک از سنین پایین تاکید کردند. علی‌اکبر کریمی، معاون عمرانی استاندار زنجان، در این باره گفت: شهرداری باید با همکاری آموزش و پرورش و پلیس، طرح ایمن‌سازی مدارس را تهیه و برای تصویب به شورای ترافیک استان ارائه دهد. وی تصریح کرد: طرح ایمن‌سازی مدارس باید شامل اقداماتی از جمله نصب تابلوهای هشداردهنده، خط‌کشی مناسب معابر منتهی‌ به مدارس و احداث سرعت‌گیر در جوار مراکز آموزشی باشد. به گفته کریمی، تردد ایمن دانش‌آموزان باعث آرامش خاطر خانواده‌ها می‌شود و این موضوع باید مدنظر مسوولان امر قرار گیرد و سازمان اتوبوسرانی باید حداکثر تلاش خود را در راستای به کارگیری اتوبوس‌ها در ناوگان حمل‌و‌نقل شهری داشته باشند.

مردم چه می‌گویند؟

علی نوروزی، از شهروندان زنجانی با اشاره به بازگشایی محور دلجویی - داوود قلی در مرکز شهر گفت: بازخورد این طرح را در تردد خودروهای منتهی به مرکز شهر شاهد بوده‌ایم که موجب کاهش بار ترافیکی شده است.

وی بر این باور است که افزایش خودروهای شخصی نباید بهانه‌ای برای ترافیک تلقی شود؛ چرا که رعایت قوانین بحثی است که فرهنگ و فرهنگسازی از سوی تک تک آحاد جامعه را می‌طلبد. شهروند دیگری مهم ترین عامل در ایجاد ترافیک شهری را بی‌توجهی عابر پیاده و راننده به قوانین عنوان کرد و گفت: تکنولوژی همیشه زودتر از فرهنگ استفاده از آن وارد کشور می‌شود و رعایت نکردن در این زمینه به یک فرهنگ تبدیل شده است.حمید موسوی یادآور شد: متاسفانه برای فرهنگ‌سازی در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این شهروند با اشاره به اینکه سابقه تاریخی نشان داده است که در اغلب موارد کارها با قوانین پیش می‌رود، اظهار کرد: برای کاهش ترافیک نیز باید تحکیم قوانین راهنمایی و رانندگی را اجرا کرد. محسن پارسا از شهروندان زنجانی است که اعتقاد دارد: هنوز نحوه استفاده صحیح از بوق و چراغ راهنما را نمی‌دانیم تا چه رسد به نحوه استفاده از کمربند ایمنی و ما اغلب با خرید خودرو در موقع رانندگی بیش از طراح و سازنده آن به خود می‌بالیم.وی نیز بر این قضیه تاکید کرد که بهترین راه‌حل این معضل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آموزش فرهنگ ترافیک است. بر اساس این گزارش در این بین نبود یک سیستم حمل‌و‌نقل درون شهری می‌تواند بر مشکلات تردد افراد و خودروها دامن بزند. وقتی یک سیستم حمل‌و‌نقل عمومی وجود نداشته باشد، تمایل بهره‌گیری از وسیله نقلیه شخصی افزایش می‌یابد و به این صورت است که هجوم اتومبیل‌های تک سرنشین به خیابان‌ها مشکل ترافیک را دو چندان می‌کند. با این حال مدیریت ترافیک در زنجان باید چشمگیر باشد، امری که بیش از هر زمانی در ساعات پایانی روز در تقاطع‌های منتهی به مرکز شهر نمایان است.