دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: رییس سازمان بازرگانی استان خوزستان از هدف‌گذاری استان در بخش صادرات غیر نفتی به ۸ میلیارد دلار تا پایان سال‌جاری خبر داد. محمدحسین چراغی در مراسم روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه با اشاره به اینکه توسعه صادرات غیرنفتی از مرزهای استان خوزستان اصلی‌ترین هدف‌گذاری کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان است، بیان کرد: در هفت ماه نخست سال‌جاری

۳ میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار کالا از مرزهای استان صادر شده است که نسبت به سال گذشته افزایش ۴ درصدی را شاهد هستیم.

وی گفت: عمده صادرات استان به کشور عراق انجام می‌شود؛ این در حالی است که تعطیلی یک ماه و نیمه مرز چزابه توسط کشور عراق، صادرات از این مرز را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.وی در ادامه با اشاره به اینکه اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای همسایه از اولویت‌های استان است، سفر استاندار خوزستان به کشورهای آلمان و هلند را مثبت ارزیابی کرده و بر استمرار اعزام اینگونه هیات‌ها تاکید کرد. چراغی در خصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: با اجرای این قانون بسیاری از هزینه‌های تولید اعم از هزینه حامل‌های انرژی تاثیر خود را ظاهر کرد و پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌های تولید با هدف صادرات، افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده به منظور رقابت در بازارهای جهانی در اولویت قرار گرفت.

مدیریت چندگانه بر مرز‌ها اصلی‌ترین مشکل صادرات

استاندار خوزستان نیز در این همایش با اشاره به فعالیت مرزبانی، گمرک، استاندارد و بنادر برای انجام وظایف خود در مرز‌ها، اظهار کرد: در بررسی‌هایی که انجام شده، مدیریت چندگانه در مرز‌ها از مهم‌ترین مشکلات صادرات بوده است. سید جعفر حجازی با تاکید بر لزوم استقرار مدیریت واحد بر مرز‌ها، اظهار کرد: برای حل این مشکل پیش‌نویسی تهیه و ارائه شده که منتظر تصویب آن و تعیین نمایندگان تام‌الاختیار هستیم. وی با بیان اینکه مرز چزابه ۵/۱ ماه است که توسط کشور عراق و خارج از اراده خوزستان بسته شده، افزود: روند بازگشایی آن قطعا مدتی طول می‌کشد و این امر صادرات از این مرز را مختل کرده است. وی لزوم مطرح شدن مشکلات صادرکنندگان استان‌ها را در کارگروه صادرات کشور ضروری دانست و گفت: در حال حاضر مسائل صادرکنندگان استان‌ها به خوبی در این کارگروه مطرح و رفع نمی‌شود. عالی‌ترین مقام در استان با اشاره به کارشکنی دولت‌های اروپایی در زمان سفر تجاری هیات‌های خوزستانی، گفت: با وجود این کارشکنی و تحریم‌ها صادرات غیرنفتی در برنامه توسعه چهارم ۱۶۰ درصد افزایش داشت. به گفته وی، صادرات غیرنفتی از مرزهای خوزستان از ۸/۲ میلیارد دلار در سال ۸۴، به ۶/۵ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده و امسال نیز برای هشت میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است. وی در ادامه با تاکید بر توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی، با وجود توانمندی استان، گفت: در این زمینه پیشرفت قابل‌توجهی نداشتیم. وی به نقش رایزنان بازرگانی در توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد بازار در کشورهای دیگر نیز اشاره کرد و گفت: در هر کشور که رایزنان بازرگانی فعال بودند تجار و صادرکنندگان مشکلات کمتری داشته‌اند.

خوزستان رتبه دوم صادرات غیرنفتی

حمید زادبو، مدیرکل دفتر نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت ایران نیز در ادامه با اشاره به اینکه خوزستان رتبه دوم صادرات غیرنفتی بعد از استان بوشهر را داراست، گفت: بعضی شهرستان‌های خوزستان از جمله دزفول از ظرفیت بالایی در تولید و صادرات برخوردارند و باید برای توسعه صادرات در خوزستان جزیره‌ها و صادرکنندگان کوچک به هم متصل و یک پارچه باشند. وی افزود: برای برنامه‌ریزی در صادرات به کشور عراق باید نیازهای آتی این کشور تا پنج سال آینده نیز مدنظر قرار گیرد.