دنیای اقتصاد - کرج - مجید طاهرخانی: برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در نخستین سالگرد تاسیس استان البرز ظرفیت‌های بالای مناسب برای فعالیت اقتصادی را در این استان تازه تاسیس پیش روی سرمایه‌گذاران گذاشت. استان البرز به دلیل برخورداری از امکانات و ظرفیت‌های مناسب، نزدیکی به پایتخت، امکان سوددهی و بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد و این مزیت‌های این استان نسبت به دیگر استان‌های کشور است.

در حال حاضر در کنار مراکز بزرگ و مهم دانشگاهی و تحقیقاتی، بیش از ۱۳ درصد واحدهای تولید و صنعتی کشور در استان البرز مستقر است و این در شرایطی است که سهم قابل توجهی از ساخت‌و‌ساز شهری کشور در این استان انجام می‌شود.

از سوی دیگر وجود طبیعت زیبا در دامنه رشته کوه البرز، رودخانه زیبای کرج و جاده پر پیچ‌وخم چالوس و منطقه گردشگری طالقان از دیگر ویژگی‌ها و توانمندی‌های منحصربه‌‌فرد استان البرز می‌باشد که بستر مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذاری فراهم کرده است.

در همین ارتباط استاندار البرز از کسب رتبه اول جذب سرمایه در استان خبر داد و گفت: بر اساس آمار موجود میانگین سرمایه‌گذاری در هفت ماه گذشته سال‌جاری در کشور عدد ۳۷ و در استان البرز عدد ۳۸ گزارش شده است که این اتفاق، البرز را در رتبه اول جذب سرمایه در کشور قرار داده است. عیسی فرهادی اظهار کرد: در دنیای امروز راه حل اساسی برای خروج از بحران‌های اقتصادی و بالابردن درآمد ناخالص ملی و رسیدن به خود کفایی همکاری صاحبان سرمایه در سطح جهانی است تا با استفاده از توان همدیگر مشکلات اقتصادی خود را رفع کنند.

وی استان البرز را یکی از استان‌های توانمند در تمامی زمینه‌های اقتصادی از جمله گردشگری، صنعت، کشاورزی و ... عنوان کرد و افزود: وجود مناطق نمونه گردشگری، مناظر طبیعی و بکر، وجود چهارمین جاده زیبای جهان، سدهای بزرگ کشور مانند سد کرج و طالقان و استقرار ۹ شهرک صنعتی با سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی این ادعا را اثبات می‌رساند.

وی ادامه داد: نزدیکی و مجاورت به تهران و دسترسی آسان به ۲۰ میلیون نفر جمعیت در دو استان البرز و تهران به نوعی امنیت تولید را برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در استان تضمین می‌کند؛ به نحوی که بدون جابه‌جایی کالا امکان مصرف وجود دارد.

فرهادی تاکید کرد: وجود شاهراه‌های ارتباطی، چهار فرودگاه بزرگ کشور و تنها استانی که مجوز گردشگری هوایی دارد از دیگر خصوصیات ویژه این استان است که در هیچ جای دیگر کشور مشابه ندارد.

رییس سازمان اقتصاد و دارایی استان البرز نیز از سرمایه‌گذاری چهار شرکت اروپایی و آسیایی در طرح‌های تولیدی و صنعتی این استان خبر داد.

امیری گفت: این شرکت‌ها از کشورهای آلمان، فرانسه و حوزه خلیج‌فارس هستند.

وی بدون اشاره به میزان این سرمایه‌گذاری اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در استان البرز نسبت به سال گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

امیری که مسوولیت دبیری ستاد درآمد استان البرز را نیز بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: امسال از طرف شرکت‌های خارجی درخواست‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف این استان دریافت شده که تحت بررسی است.

وی تاکید کرد: این سازمان با بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصان اقتصادی آماده زمینه‌سازی و ایجاد بستر مناسب برای افزایش هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در استان البرز است. او تصریح کرد: استقرار حدود ۱۳ درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور در استان البرز بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم کرده است.

امیری گفت: یکی از ظرفیت‌های بالای این استان فرودگاه پیام است که در امر صادرات و واردات نقشی تاثیرگذاری خواهد داشت.