کرمان از خطر آب‌گرفتگی نجات می‌یابد

دنیای اقتصاد ـ کرمان ـ مرجان ضیایی: شهر خشک و کویری کرمان هرچند در یک دهه گذشته همواره در هجوم خشکسالی بوده، اما به دلیل عدم برخورداری از شبکه فاضلاب، در چند سال اخیر از جانب آب‌های زیرزمینی نیز که به طرز نگران‌کننده‌ای بالا آمده‌اند، مورد تهدیدقرار گرفته است. حالا و در شرایطی که آب‌های زیرزمینی بسیاری از مناطق شهر کرمان از جمله بافت قدیم و آثار باستانی این شهر همچون مسجد جامع را در بر گرفته و هر روز این مساله، ابعاد نگران کننده‌تری می‌یابد، با درک خطر از سوی مسوولان و افزایش بودجه برای تسریع در اجرای طرح فاضلاب شهری، امید می‌رود این شهر تاریخی از کابوسی که در ماه‌های اخیر به آن دچار شده بود، رهایی یابد.

بر اساس این گزارش، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، سرعت پیشرفت طرح فاضلاب شهر کرمان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با تلاشی که در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صورت گرفت سعی شد بودجه مناسبی در سال ۹۰ به طرح فاضلاب کرمان اختصاص یابد.

محمود رضا میوه‌چی در بازدید از روند اجرای طرح فاضلاب شهر کرمان با بیان اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح در مقایسه با سال گذشته، رشد چهار برابری دارد، افزود: بودجه مصوب اجرای طرح فاضلاب شهر کرمان در سال ۸۹، ۵/۴ میلیارد تومان بود که برای امسال ۵/۱۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی همچنین بودجه در نظر گرفته شده برای مجموع طرح‌های فاضلاب استان کرمان را ۳۵ تا ۳۶ میلیارد تومان عنوان کرد.وی اجرایی شدن طرح فاضلاب شهر کرمان را منوط به همکاری مسوولان استان دانست و گفت: کرمان شهری است با متوسط بارندگی حدود ۱۰۰ میلیمتر که این میزان از میانگین کشوری ۶۰درصد کمتر است و جایگزینی منابع آب دیگر برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی و صنعتی هم بسیار ضروری است. میوه‌چی همچنین تصریح کرد: حضور بخش خصوصی در اجرای طرح‌های فاضلاب کشور در اولویت است و در قانون برنامه پنجم توسعه و بودجه سال ۹۰ مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب استان کرمان هم از اختصاص ۸۰ میلیارد ریال در سال جاری از ردیف بودجه سال ۹۰ برای اجرای طرح فاضلاب شهر کرمان خبر می‌دهد و می‌گوید: تاکنون طرح فاضلاب شهر کرمان حدود ۱۸ درصد پیشرفت داشته است.محمد طاهری می‌افزاید: از محل اوراق مشارکت نیز ۱۰۰ میلیارد ریال برای فاضلاب شهر کرمان پیش‌بینی شده که امیدواریم تا پایان نیمه مرداد ماه اجرایی شود.

وی تصریح می‌کند: فاضلاب در شهر کرمان به دلیل مسطح بودن شهر، در عمق زیادی اجرا می‌شود و هزینه‌های تمام شده آن بسیار بالا است.

وی یادآور می‌شود: اعتبار زیادی برای اجرای طرح فاضلاب استان نیاز است و با اختصاص سالی پنج تا شش میلیارد تومان، سرعت اجرای طرح فاضلاب در همین حد است.

طاهری همچنین اعتبار لازم برای اجرای کامل طرح فاضلاب شهر کرمان را ۱۶۰ میلیارد تومان عنوان می‌کند و با اشاره به بازدید معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از روند اجرای طرح فاضلاب کرمان می‌گوید: حاصل این بازدید، کنترل طرح‌های فاضلاب کرمان برای تقویت و تسریع این طرح‌ها از نظر مدیریتی، فنی و مالی بود.