دنیای اقتصاد- خوزستان- کیوانه گرجی: مدیر کل محیط‌زیست خوزستان بر ضرورت ارزش‌گذاری اقتصادی منابع محیطی استان به موازات اجرای فعالیت‌های عمرانی به منظور دستیابی به توسعه پایدار تاکید کرد. تورج همتی در نشست با خبرنگاران به مناسبت آغاز هفته محیط‌زیست با اشاره به اهمیت اجرای طرح ارزش‌گذاری اقتصادی منابع محیطی در استان گفت: ارزش‌گذاری زیست بوم‌ها این فرصت را فراهم می‌کند تا با بررسی فعالیت‌های عمرانی به لحاظ توجیه‌پذیری زیست‌محیطی آنها شاهد توسعه پایدار در استان باشیم.

وی به ضرورت اجرای طرح آمایش زیست‌محیطی در استان اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح سیمای زیست‌محیطی استان ترسیم می‌شود و توسعه پایداری لحاظ می‌شود که محیط زیست محور آن باشد.

همتی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به بحث احیای گونه‌های انقراض شده و در حال انقراض گفت: در این راستا طرح احیای شیر ایرانی در پارک ملی دز در برنامه این سازمان قرار دارد و در فاز نخست رایزنی‌های لازم با وزارت نفت به جهت تامین منابع مالی مورد نیاز صورت گرفته است و با توجه به انقراض ۵۰ساله این گونه مقرر شده است تا کارشناسان مربوطه جهت بررسی این ‌گونه به هندوستان اعزام شوند.

مدیر کل محیط‌زیست خوزستان به طرح احیای گونه‌های گوزن زرد و آهوی ایرانی اشاره کرد وگفت: در این راستا طرح پایش حیات وحش به منظور بررسی رفتار گوزن از لحاظ بیولوژیک صورت گرفت و در سال گذشته با فنس‌کشی بیش از ۱۴۳ هکتار در منطقه میشداغ دشت آزادگان اقدامات زیربنایی لازم جهت نگهداری و زادآوری این گونه فراهم شده است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به خلأ‌های موجود در بحث محیط زیست دریایی اذعان کرد: با وجود ۳۷۰ کیلومتر طول ساحلی و قابلیت‌های ماکروپنتوزی و میکروپنتوزی و همچنین وجود زیستگاه‌های پرندگان مهاجر متاسفانه شاهد خلأهایی در بحث محیط زیست دریایی بودیم که در این راستا افتتاح آزمایشگاه محیط‌زیست دریایی در ماهشهر در دستور کار قرار گرفت؛ ضمن آنکه تقویت زیرساخت‌ها و تجهیزات در آزمایشگاه آبادان و خرید شناور‌های تحقیقاتی و قایق‌های تندرو در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز از جمله دیگر تمهیدات اندیشیده شده در این راستا به شمار می‌روند.

مدیر کل محیط زیست خوزستان همچنین در ادامه به تصویب طرح جامع گرد و غبار در کشور و ابلاغ آن به استان‌ها خبر داد و گفت: بر این اساس وظایف وزارتخانه‌های ذی‌ربط مشخص شده و سیاست این سازمان در سال جاری تقویت سیستم‌های فناوری اطلاعات و پایش ماهواره‌ای است.

همتی تصریح کرد: در این راستا ۶ دستگاه پایش آلودگی ظرف یک ماه آینده خریداری می‌شوند و پیگیری‌های لازم جهت خرید ۱۰ دستگاه دیگر از طریق وزارت نفت در حال انجام است و بدین ترتیب ظرف ۳ ماه آینده ۱۶ ایستگاه جدید پایش آلودگی‌ها به شبکه اضافه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در بخش فرامنطقه‌ای نیز خوزستان از ۲۶ خرداد تا ۲ تیرماه سال جاری میزبان هیاتی عالیرتبه از کشور عراق خواهد بود.

به گفته وی، در این مدت دو کارگاه آموزش منطقه‌ای مدیریت محیط زیست و مقابله با بیابان‌زدایی با نگاه فرسایش بادی تشکیل خواهد شد.

به گفته وی ۶ شهر اهواز، شوش، دشت آزادگان، ماهشهر، هندیجان و امیدیه جزو کانون‌های بحرانی در استان خوزستان تلقی می‌شوند که با ایجاد توفان‌های کشور‌های همسایه وقوع گرد و غبار در آنها تشدید می‌شود. وی توزیع عادلانه واحد‌های صنعتی در استان را گامی مثبت در جهت کاهش آلودگی‌های ایجاد شده توسط صنایع دانست.