دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: تولید حدود ۵۰ نوع انگور در استان کردستان ظرفیت بسیار خوبی به منظور افزایش رونق اقتصادی بخش کشاورزی، ایجاد اشتغال پایدار و همچنین افزایش سطح درآمد باغداران استان می‌باشد و جا دارد متولیان این بخش با ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی در جهت فرآوری این محصول و افزایش ارزش افزوده آن تلاش کنند. در سال‌های اخیر به واسطه حمایت‌های بسیار خوب دولت از طریق اعطای تسهیلات بانکی، مشاوره و هدایت باغداران و اعطای نهاده‌های مورد نیاز، سطح باغات استان کردستان از رقم ۲۶ هزار هکتار در چند سال گذشته به ۳۰ هزار هکتار در حال حاضر افزایش یافته است.

استان کردستان بنا به شرایط جغرافیایی، آب فراوان، هوای معتدل، خاک حاصلخیز و مردمان سختکوش و زحمتکش یکی از استان‌های مطرح در زمینه زراعت و باغبانی به شمار می‌رود.

این استان یک میلیون و ۱۷ هزار و ۳۴۳ هکتار زمین زراعی دارد که از این میزان حدود ۳۷ هزار و ۱۴۹ هکتار آن را باغات تشکیل داده‌اند.

انگور بعد از توت‌فرنگی یکی از محصولات مهم استان کردستان به شمار می‌رود و می‌توان گفت در اغلب باغ‌های این استان این محصول وجود دارد. انگور آبی و دیم دو محصول عمده باغی در استان کردستان است که از این محصول ۱۳ هزار هکتار از باغ‌های کردستان را در بر‌می‌گیرد. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به سطح ۱۳ هزار هکتار باغ انگور در این استان، گفت: سالانه حدود۵۰ نوع انگور از این باغات

برداشت می‌شود.

اردشیر پورحبیبی اظهار کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد باغ‌های انگور کردستان را تاکستان‌های دیمی در کوه پایه‌ها و مناطق کوهستانی تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه کشت انگور در استان کردستان یکی از محصولات سودآور است، افزود: کشت انگور برای کشاورزان موجب جلوگیری از فرسایش خاک در زمین‌های شیب‌دار و کوهستانی می‌شود و خوشبختانه با توجه به اقدامات صورت گرفته و افزایش حمایت‌های دولت میزان تمایل مردم برای کشت انگور افزایش پیدا کرده است.

پور‌حبیبی افزود: میانگین تولید انگور در باغ‌های آبی استان کردستان حدود ۱۱ تن و در باغ‌های دیمی چهار تن در هکتار است که افزایش بازده تولید نیازمند اجرای طرح‌های تحقیقاتی از طریق اختصاص اعتبار مناسب به این بخش‌ها می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۹۰ هزار تن انگور در استان کردستان تولید می‌شود، گفت: کردستان در حال حاضر از نظر انگور تولیدی در کشور مقام دهم را در اختیار دارد و با توجه به ظرفیت‌های شناسایی شده می‌توان جایگاه کردستان را در این بخش ارتقا داد.

وی گفت: در بخش تولید و برداشت انگور در استان کردستان بیش از ۲۵ هزار نفر اشتغال دارند که پیش‌بینی می‌شود امسال ۵/۱۳ میلیارد تومان درآمد عایدشان شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: شهرستان مرزی مریوان را می‌توان یکی از مناطق عمده تولید انگور در استان کردستان دانست که انگور سیاه این شهرستان شهرت خاصی در منطقه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان سطح باغات انگور این شهرستان را دو هزار و ۲۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: ۱۲ هزار تن محصول انگور از این باغات برداشت می‌شود.

به گفته سید‌عزیز ‌هاشمی در این شهرستان از جمع سطح باغات سردرختی که چهار هزار و ۶۰۰ هکتار می‌باشد حدود ۵۰ درصد آن سطح دو هزار و ۶۰۰ هکتار را تاکستان‌های دیم تشکیل داده است که با توجه به شروع عملیات برداشت انگور در سطح تاکستان‌های دیم شهرستان پیش‌بینی می‌شود در پاییز سال جاری بیش از ۱۲ هزار تن محصول انگور برداشت شود. وی همچنین پیش‌بینی کرد بیش از ۸۰ درصد (۹۶۰۰ تن) محصول تولیدی این شهرستان به خارج از شهرستان و سایر استان‌های کشور برای فرآوری

صادر شود.

شهرستان بیجار نیز ازدیگر مناطق عمده تولید انگور در کردستان به شمار می‌رود و به گفته عفیفی، مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان، حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار باغ انگور در بیجار وجود دارد.

وی از منطقه حسن‌آباد یاسوکند و پیرتاج به عنوان دو قطب عمده تولید انگور در این شهرستان نام برد. وی اظهار کرد: مرغوب‌ترین گونه‌های تولیدی انگور در بیجار کشمشی زرد و قرمز و گونه فخری می‌باشد که بیشتر به صورت تازه‌خوری مصرف و همچنین به شهرستان‌ها و استان‌های همجوار صادر می‌شود.

ظرفیت بالای تولید انگور در کردستان و تنوع و تعدد ارقام این محصول منجر به صادرات ۷۰۰ تن کشمش در سال جاری از این استان شده است.

به گفته مدیرکل گمرکات استان کردستان، با تلاش تولید‌کنندگان و صادرکنندگان کردستانی ۷۰۰ تن کشمش از این استان به خارج از کشور صادر شد تا گامی دیگر در زمینه ارز‌آوری برای کشورمان برداشته شود.

محمد شهبازی اظهار کرد: امسال تاکنون دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار درآمد عاید بهره‌برداران از محصول کشمش این استان شده است.

ایجاد صنایع فرآوری محصول انگور برای تولید کشمش، آبمیوه و سایر فرآورده‌های آن می‌تواند به ایجاد اشتغال پایدار، رونق اقتصادی منطقه و افزایش سطح درآمد باغداران و در نهایت ایجاد انگیزه در میان آنها کمک شایانی کند.

فراخوان جذب سرمایه‌گذار در این بخش و حمایت‌های مادی و معنوی از طریق اعطای تسهیلات بانکی با سود پایین و بازپرداخت دراز مدت می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار در این بخش بسیار موثر باشد.