دنیای‌اقتصاد - همدان- مجید ملکیان: سفیر ترکیه در ایران با بیان اینکه میزان روابط سیاسی کشورها روابط تجاری و اقتصادی را رقم می‌زند، گفت: تجار و بازرگانان برای سرمایه‌گذاری به پشتیبانی دولت نیاز دارند. اومیت یاردیم در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی استان همدان با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه روابط بسیار خوب بین دو کشور ترکیه و ایران وجود دارد، از این رو می‌توان با ایجاد یک اتاق بازرگانی مشترک بین استان همدان و ترکیه روابط تجاری را افزایش داد. یاردیم با بیان اینکه باید نقاط مشترک بین استان همدان با استان‌های کشور ترکیه را شناسایی و مشخص کرد، افزود: این شناسایی روابط تجاری و بازرگانی را بهتر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه دو کشور پویا با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های عالی در زمینه اقتصادی هستند، اضافه کرد: به رغم مشکلات و فشارهایی که این دو کشور با آنها مواجهند با پشت‌سر گذاشتن آنها این پتانسیل‌ها در چشم‌انداز بلندمدت بهتر دیده می‌شود. اومیت یاردیم جمهوری اسلامی ایران را از شرکای خوب منطقه‌ای کشور ترکیه دانست و افزود: مشارکت این دو کشور در دهه‌های آینده خود را نشان خواهد داد.

کاردار ترکیه در ایران نیز در این جلسه ایران را کشوری نفت‌خیز و دارای منابع گازی مناسب دانست و گفت: بیشترین صادرات ترکیه به ایران شامل ماشین‌آلات، فولاد، لوازم خانگی و واردات از ایران بیشتر نفت و گاز بوده است. بیلال امره بیرال اضافه کرد: در سال ۲۰۱۱ ترکیه نهمین کشوری بوده که از ایران واردات داشته است و ایران چهارمین کشوری بوده که به ترکیه صادرات داشته است. بیرال اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران دومین کشوری است که مبادلات تجاری با کشور ترکیه در منطقه دارد و ایران اولین کشور از لحاظ صادرات نیز در منطقه بوده است. وی گفت: در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۲ در آمار شرکت‌هایی که در کشور ترکیه به ثبت رسیده جمهوری اسلامی ایران در رده اول قرار گرفته است. معاون برنامه‌ریزی استاندار همدان نیز با بیان اینکه در این نشست مطالب بسیار خوب و گره‌گشایی در زمینه روابط تجاری دو کشور ایران و ترکیه مطرح شد، اظهار کرد: با توجه به روابط دوستانه و تاریخی بین دو کشور، استان همدان تمایل زیادی برای گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری با استان‌های کشور ترکیه دارد. علی حیدر نوری با اعلام اینکه همدان پتانسیل و مزیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری تجاری ترکیه دارد، افزود: استان همدان دارای منطقه ویژه اقتصادی است که پتانسیل بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع غذایی دارد.

نوری با اشاره به وجود شبکه قوی تامین انرژی برق و گاز در استان همدان اضافه کرد: با توجه به تحریم‌ها و فشارها علیه ایران انتظار می‌رود با روابط دوجانبه این مشکلات را برطرف کرد. وی با بیان اینکه باید مشکلات اداری که هم‌اکنون در زمینه تجارت بین تجار همدان و ترکیه وجود دارد را استخراج کرد، گفت: لازم است نیازهای تجاری استان همدان و کشور ترکیه برای گسترش در روابط شناسایی و مشخص شود. ربیس اتاق بازرگانی استان همدان نیز ضمن ارائه گزارشی از پتانسیل‌های تجاری استان همدان گفت: تشکیل اتاق مشترک بین اتاق این استان با یکی از استان‌های کشور ترکیه می‌تواند توسعه روابط مشترک اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

سیدمجید موسوی بر ایجاد خط هوایی برای توسعه صنعت گردشگری و ایجاد زمینه ارتباط فعالان اقتصادی استان همدان با ترکیه تاکید کرد و یادآور شد: روابط ایران و ترکیه پیشینه طولانی دارد و ترکیه چهارمین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران است.