دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: در مراسمی با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق، واحد چهارم نیروگاه سد گتوند با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات در اهواز به بهره‌برداری رسید. محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در امور برق در این مراسم گفت: واحد چهارم نیروگاه سد گتوند با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات وارد مدار شده و با بهره‌برداری از آن تولید برق از مرز ۶۶ هزار مگاوات گذشت و به ۶۶ هزار و ۱۰۶ مگاوات رسید.

وی با بیان اینکه سد و نیروگاه گتوند خدمات شایسته‌ای به شبکه سراسری برق ارائه می‌کند، افزود: با این رقم در پیک شبکه سراسری حتی اگر ضریب ۷۰ درصد لحاظ کنیم در حدود ۴۶ هزار مگاوات برق کشور را تامین می‌کنیم.

بهزاد با تاکید بر بی نظیر بودن طرح سد گتوند، گفت: این طرح علاوه بر تامین آب با کیفیت، شبکه برق پایداری را برای کشور فراهم می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر یک خط ۴۰۰ کیلوولت از سد گتوند به پست مهزیار اهواز داریم که تحت بهره‌برداری قرار دارد و همچنین یک خط ۴۰۰ کیلوولت به دزفول و خط دیگری به شوشتر با بهره‌برداری از واحد شماره سه راه‌اندازی می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق همچنین از ساخت یک خط۴۰۰ کیلوولت نیز از سد گتوند به شازند اراک خبر داد و گفت: این خط به طول۳۲۲ کیلومتر است که می‌تواند انرژی هزارمگاوات فاز دوم سد را منتقل کند.

وی افزود: به موازات این طرح‌ها سد گتوند بیش از چهار میلیارد کیلووات بر ساعت انرژی تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قرار است در قالب طرح مهر ماندگار ۲۳ طرح نیروگاهی شامل ۲۰ نیروگاه حرارتی و سه نیروگاه برقابی با مجموع ظرفیت حدود ۱۱ هزار مگاوات تا پایان فعالیت دولت دهم وارد مدار شود، ادامه داد: نیروگاه‌های برقابی مشمول این طرح شامل نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه، نیروگاه گتوند و نیروگاه سیمره می‌شود.

بهزاد تصریح کرد: مجموع اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح‌های مهر ماندگار در بخش برق حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان نیز گفت: در حال حاضر بیش از ۶/۴میلیارد دلار از سهم صندوق توسعه ملی برای تامین منابع پروژه‌های استان جذب شده و پروژه‌های صنعتی زیادی در حال انجام است به طوری که تنها در بخش پتروشیمی فعالیت شش واحد بزرگ آغاز شده است.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه پشتوانه فعالیت‌های صنعتی و رشد صنعت در استان خوزستان، دارا بودن برق پایدار و مطمئن است، گفت: با توجه به اینکه گاز مورد نیاز ما تا ۲۰ سال آینده از طریق خط شش گاز عسلویه تامین شده، اما تنها گلوگاه ما برای رشد آینده خوزستان برق است.

وی تصریح کرد: با وجودی که تولید برق در خوزستان افزایش یافته، اما این برق اغلب به واسطه نیروگاه‌های برق‌آبی است که امکان استفاده از آن به صورت ۲۴ ساعته وجود ندارد.

حجازی بر ضرورت اجرای مصوبات سفر هیات دولت در حوزه ساخت نیروگاه‌های حرارتی تاکید کرد و گفت: ضروری است پیش از پایان عمر دولت دهم فعالیت‌های این دولت در راستای توسعه خوزستان و از جمله مصوبات سفر هیات دولت در بخش نیروگاه‌ها اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۰۰ میلیارد تومان در بخش پست و شبکه برق در استان هزینه شده، تصریح کرد: در هیچ دوره‌ای توجه دولت به استان و تامین اعتبار برای پروژه‌های استان به این اندازه نبوده است و برای تکمیل این توجه دولت ضروری است مصوبات سفر هر چه سریع‌تر تامین اعتبار و اجرایی شوند.

حجازی اظهار کرد: خوزستان استانی است که هم در بخش کشاورزی و هم در بخش صنعتی پتانسیل‌های زیادی دارد.

وی با بیان اینکه این استان در بخش صنعت با توجه به دارا بودن شش بندر و وجود زیرساخت‌های لازم، استعداد رشد و توسعه صنعتی زیادی دارد، افزود: هم‌اکنون در بخش‌های مختلف ۴۶۰ واحد صنعتی در حال ساخت است.

حجازی با اشاره به اینکه آمار خوزستان در سال گذشته در زمینه صدور پروانه اجرا و بهره‌برداری از واحدهای صنعتی حتی از تهران نیز بیشتر بوده، گفت: با توجه به زمینه‌های موجود بسیاری از زنجیره‌های تولید در حال تکمیل هستند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه با وجود صنایع در زمینه مصرف برق، پر مصرف‌ترین استان هستیم، افزود: ۴۰ درصد برق خوزستان تجاری و ۴۰ درصد نیز صنعتی است.