کاشفی گفت: موضوع دیگری که کرمانشاه را از بعد صادرات منحصر به فرد می‌کند امکان دسترسی به بازارهای صادراتی دیگر همچون سوریه و لبنان است که می‌تواند افق‌های صادراتی جدیدی را پیش روی کرمانشاه و ایران باز کند. وی با بیان اینکه عراق حداقل تا چند سال آینده جزو چند شریک تجاری نخست کشور ما است، اظهار کرد: نزدیک به ۳۰ درصد صادرات سالانه‌ای که به عراق صورت می‌گیرد از طریق مرزهای کرمانشاه است. رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه مرزی مانند خسروی سبقه طولانی در تبادلات تجاری و تردد مسافر دارد، اظهار کرد: مرزهای پرویزخان، شوشمی و شیخ صله نیز دسترسی مناسبی به بخش کردی عراق فراهم می‌کنند. کاشفی از مزیت‌های مرز سومار و فاصله کوتاه آن با بخش عربی عراق یاد کرد و افزود: این مرز به تنهایی در صورتی‌که مشکل زیرساختی نداشته باشد می‌تواند یک‌میلیارد دلار صادرات را در سال برای استان به ارمغان بیاورد. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران اشاره‌ای هم به بخشنامه اخیر عراق برای برقراری ترانزیت یکسره از برخی مرزهای کشور همچون خسروی داشت و گفت: این می‌تواند گذرگاه زمینی مهم از ایران تا سوریه، لبنان و مدیترانه را برقرار کند که کرمانشاه مرکز ثقل این گذرگاه است. وی تاکید کرد: در شرایط کنونی که حمل یکسره کالا برای مرز خسروی اعلام شده باید عمده تمرکز را بر تقویت این مرز و افزایش داد و ستد بر آن قرار دهیم تا بتوانیم از این طریق بازار مهمی مانند سوریه را به دست بیاوریم. کاشفی از ظرفیت تعاملات تجاری یک میلیارد دلاری بین ایران و سوریه هم یاد کرد و افزود: کرمانشاه می‌تواند گذرگاه زمینی مناسب و دروازه این مبادلات باشد.

موضوع دیگری که رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از آن یاد کرد ظرفیت کرمانشاه برای واردات کالا از عراق بود و گفت: طی سال‌های اخیر همواره بر صادرات به عراق تمرکز داشته‌ایم و اکنون زمان آن رسیده برای استحکام تعاملات تجاری با این کشور واردات را نیز آغاز کنیم. وی معتقد است: این واردات می‌تواند در زمینه مواد اولیه مورد نیاز صنایع باشد. کاشفی سپس به ظرفیت تجار و واحدهای تولیدی و اقتصادی استان هم اشاره و خاطرنشان کرد: بخش مهمی از صادراتی که از مرزهای کرمانشاه صورت می‌گیرد تولید بنگاه‌های اقتصادی داخل استان است. رئیس اتاق کرمانشاه استفاده بیشتر از ظرفیت‌های تجاری کرمانشاه را نیازمند ملزوماتی دانست که مهم‌ترین آن بهبود زیرساخت‌های مرزی است و اظهار کرد: به علاوه نیازمند هارمونی و هماهنگی بین دستگاه‌های متولی صادرات نیز هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مزیت‌های اقتصادی کرمانشاه صرفا به تجارت محدود نمی‌شود، اظهار کرد: کشاورزی نیز یکی از ظرفیت‌های مهم کرمانشاه و فنر جهش اقتصادی استان است. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران از وسعت بخش کشاورزی کرمانشاه و سهم قابل توجه آن در اشتغال‌زایی استان یاد کرد و ادامه داد: به علاوه بخش کشاورزی به‌طور مستقیم با غذای مردم در ارتباط است. کاشفی با بیان اینکه کرمانشاه مزیت‌های قابل توجهی در بخش کشاورزی دارد، سامانه گرمسیری را از مهم‌ترین آنها برشمرد که می‌تواند در صورت مدیریت درست، کشاورزی کرمانشاه را فرسنگ‌ها جلو ببرد. ظرفیت اقتصادی دیگری که کرمانشاه دارد و کاشفی از آن یاد کرد بخش گردشگری است. وی با بیان اینکه کرمانشاه باید حلقه اول گردشگری کشور شود، افزود: مزیت‌هایی که کرمانشاه در این بخش دارد از بسیاری از استان‌های دیگر بیشتر است. عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به اینکه اکنون گردشگری جای خود را در سبد همه خانوارها با هر میزان درآمد باز کرده و به یکی از ظرفیت‌های اصلی کشور تبدیل شده، یادآور شد: در استان کرمانشاه هم امروز زمان آن رسیده که بر این بخش تمرکز کنیم. وی ادامه داد: از سوی دیگر امروز ایران میزبان حضور گردشگران زیادی از سراسر جهان است و اقبال خوبی از سوی برخی کشورها مانند عمان، سوریه و عراق برای حضور در ایران وجود دارد. به گفته کاشفی، این گردشگران در داخل ایران پول خرج کرده و کالاهای تولید داخل ما را می‌خرند و با خود می‌برند، پس برای کشور ثروت به همراه دارند و باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم. وی با بیان اینکه باید گردشگران را در زمینه‌های مختلف گردشگری مذهبی، تفریحی و...جذب کنیم، توریسم درمانی را یکی از مهم‌ترین این زمینه‌ها دانست. وی خاطرنشان کرد: امروز در ایران و استان کرمانشاه خدمات سلامت با قیمت مناسب و کیفیت عالی در اختیار گردشگران است، اما باید زیرساخت‌های جانبی این موضوع مانند حمل و نقل هوایی و...نیز در استان فراهم شود. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران از ظرفیت گردشگری روستایی استان هم یاد کرد و ادامه داد: فرهنگ روستاها، پوشش آنها و...می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.