دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان از صدور ۷۴۱۵ فقره سند دولتی طی سال گذشته در خوزستان خبر داد. علی افشین با بیان اینکه صاحبان اسناد سنتی مالکیت، سه سال فرصت دارند تا سندشان را تک‌برگ کنند، افزود: بر اساس بانک جامع اطلاعات املاک، یک میلیون و ۲۶۳ هزار سند مالکیت در خوزستان صادر شده است که از این تعداد ۷۸۰ هزار فقره سند، تک‌برگ شده‌اند. افرادی که تاکنون اقدام به تغییر وضعیت سند خود نکرده‌اند، تا سال ۹۹ مهلت دارند که سند خود را تک‌برگ کنند. وی در ادامه گفت: طی سال گذشته ۱۸۰ هزار جلد مالکیت تک‌برگ در ثبت استان صادر شد؛ به طوری که حدود ۳۶۰ بار و هر نماینده حداقل ۲ بار در سال بازدید املاک داشت.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان اعلام کرد: در حوزه ثبت شرکت‌ها حدود ۲۳ هزار مورد تغییرات شرکت‌ها را ثبت کرده‌ایم و حدود چهار هزار شرکت در استان به ثبت رسیده‌اند. وی با بیان اینکه آمار ازدواج در استان بیشتر از طلاق است، تصریح کرد: سال گذشته ۴۸ هزار و ۵۰۰ مورد ازدواج و هفت هزار و ۸۷۹مورد طلاق در استان ثبت شد. مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان گفت: در پنج سال اخیر، سازمان ثبت اسناد یک جهش از ثبت سنتی و دسترسی به سوی ثبت نوین پیدا کرده است و اکنون بیش از ۹۵درصد اقدامات حوزه ثبت اسناد، به‌طور اتوماتیک انجام می‌شود. وی افزود: عمده برنامه‌های فناوری که در استان انجام شد، راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات بوده است که اطلاعات هویتی، مالکیتی و موقعیت‌های مکانی همه املاکی که سابقه ثبت دارند، در این سامانه قابل استعلام است. افشین تصریح کرد: در حوزه ثبت آنی معاملات، عمده برنامه سازمان ثبت اسناد بر مبنای حذف مراجعات مردم به مجموعه سازمان بوده است.

اکنون ثبت آنی به روز شده است و مراجعات مردم را منتهی به ثبت سند می‌کند. مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان توضیح داد: از مزایای این برنامه، پیشگیری از وقوع جعل است. در این زمینه هر مراجعه‌ای که به دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد، علاوه‌بر امضایی که زیر اسناد انجام می‌شود، از هر فرد اثر انگشت گرفته می‌شود. مزیت این برنامه در این است که اگر یک شخص با یک هویت در کشور معامله‌ای انجام دهد، امکان معامله مجدد با همان هویت را در کشور ندارد. وی با اشاره به قانون تعیین تکلیف اراضی که طبق آن هیچ‌کدام از اراضی کشور در هیچ نقطه‌ای نباید بدون تعیین تکلیف بماند، اظهار کرد: در این زمینه با مساعدتی که در استان انجام گرفت، مبلغی به مجموعه ثبت اسناد و املاک خوزستان اختصاص داده شد و طرحی به نام شمیم که یک پوشش آنتنی است، سال گذشته در ایام دهه فجر افتتاح شد. افشین تصریح کرد: در این طرح هفت آنتن در استان نصب شد که امکان نقشه‌برداری را ایجاد می‌کند و موجب بالا رفتن دقت و سرعت در حوزه نقشه‌برداری می‌شود. مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان اظهار کرد: متولی نقشه‌برداری کل کشور، سازمان ثبت اسناد است و همه دستگاه‌ها مکلف هستند، اطلاعات را به اداره ثبت اسناد ارائه دهند و این موضوع موجب کاهش هزینه مالی برای امور نقشه‌برداری می‌شود.