آغاز ساخت سه پست اسکله نفتی

دنیای اقتصاد - بندرعباس: با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از نمایندگان مجلس، عملیات اجرایی احداث سه پست اسکله جدید صادرات فرآورد‌های نفتی در بندر شهید رجایی آغاز شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، الله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان در حاشیه این مراسم اظهار کرد: ساخت سه پست اسکله جدید نفتی با عمق ۱۶ متر در ضلع شرقی حوضچه بندر شهید رجایی به همراه احداث جاده، پل دسترسی و همچنین خطوط انتقال به طول ۱۷۰۰ متر قرار است طی ۲۴ ماه اجرایی شود. وی افزود: برای اجرای این طرح، اعتبار ۱۶۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این اسکله‌ها که از نوع شمع و عرشه و با امکان پهلوگیری شناورهای یکصدهزار تنی است، زیرساخت لازم برای صادرات سالانه ۳۴ میلیون تن فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، گازوئیل، نفتا، میعانات گازی، نفت کوره و سوخت شناورها فراهم می‌شود. حضور در نشست شورای اداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و بازدید از طرح توسعه بندر شهید رجایی از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به دروازه طلایی اقتصاد ایران بود. محمد آشوری، عضو هیات رئیسه مجلس در این نشست توسعه دریاپایه را به عنوان محور و مدار توسعه ملی برشمرد. وی با اشاره به سه عنصر ساختاری، عملکرد مدیریتی و رفتاری افزود: زیرساخت‌های این سه عنصر باید متناسب با نیروهای انسانی ایجاد شود.

آشوری درباره هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط در زمینه زیرساخت‌های الکترونیک اظهار کرد: باید پیرامون تقویت و هماهنگی این زیرساخت‌ها فعالیت یکسانی بین دستگاه‌های ذی‌ربط وجود داشته باشد و اگر اختلاف نظری در این بین به وجود آید، این آمادگی وجود دارد که در حوزه‌های ملی با تشکیل جلساتی به‌منظور رفع آن اقدام شود. محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست اظهار کرد: ایران با دارا بودن سواحل و دسترسی به آب‌های آزاد دارای ظرفیت‌هایی است که برای هر کشوری حسرت و برای ما نعمت است و این ظرفیت‌ها می‌تواند موتور محرک اقتصاد کشور و پایه و بستر مورد استفاده بسیاری از صنایع باشد. وی اظهار کرد: بسیاری از صنایع باید در کنار بنادر احداث می‌شد که متاسفانه این صنایع در نقاط دیگر کشور انجام شده و این مشکلات زیست محیطی را به دنبال داشته است. سعیدنژاد افزود: بندر شهید رجایی به لحاظ شرایط ژئوپلیتیک در منطقه‌ای بی‌نظیر واقع شده و بعد از برجام توفیقات قابل توجهی در این بندر صورت گرفته و روند استمرار این اقدامات نیازمند گذشت زمان بیشتر است.

این مقام مسوول ضمن اشاره به الحاق ۲۴۰۰هکتار اراضی جدید پشتیبانی به بندر شهید رجایی افزود: سیاست کلی اجتناب از انبارسازی خواهد بود و چشم‌اندازی که برای این اراضی پیش‌بینی شده ایجاد محلی برای ارزش افزوده کالا با نگرش به توسعه ترانشیب خواهد بود. معاون وزیر راه و شهرسازی به گردشگری دریایی نیز اشاره کرد و گفت: از سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی توسعه مراکز و امکان جذب گردشگر و توریست است که به این منظور فعالیت‌ها با سرعت شتابانی در حال انجام است. براساس این گزارش، در ابتدای این نشست الله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به تشریح گزارشی از عملکرد حوزه‌های مختلف دریایی و بندری پرداخت. وی به افزایش تردد در کانال‌های دسترسی بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: به مدد اقدامات مطلوبی که در سازمان بنادر صورت گرفته، تردد شناورها به‌ویژه با اندازه‌های بزرگ افزایش یافته است. وی افزود: متناسب با توسعه فیزیکی و پسکرانه باید بخش دریایی نیز توسعه یابد. عفیفی‌پور ضمن اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته بنادر خاطرنشان کرد: ضرورت ایجاب می‌کند که دستگاه‌های همکار نیز با افزایش ساعت کاری در فرآیند فعالیت مراجعان، تسهیل به وجود آورند. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان به طرح‌های در حال سرمایه‌گذاری در مجتمع بندری شهید رجایی اشاره کرد و گفت: با احتساب تجهیزات، حدود ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بندر در حال انجام است.