استقرار گمرک در «اروند»

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از رشد ۲۷ درصدی ظرفیت مناطق آزاد کشور خبر داد.اکبر ترکان با بیان اینکه ظرفیت هفت منطقه آزاد کشور ۲۷ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: تا سال ۹۴ ظرفیت کالاهای تولیدی و صادرات مجدد در هفت منطقه آزاد ۶۲۰ میلیون دلار بود که در سال گذشته با ۲۷ درصد رشد به ۸۱۵ میلیون دلار رسید.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: برای تردد به منطقه آزاد اروند مشکلی وجود ندارد و ورودی و خروجی‌های این منطقه تحت نظارت مستقیم گمرک ایران قرار گرفته است.ترکان با اشاره به راه‌اندازی بانک‌های خارجی در این منطقه گفت: بانک‌های خارجی که می‌خواهند در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند، باید سرمایه ۱۰۰ میلیون یورویی داشته باشند که با وجود این موضوع از سوی متقاضیان استقبال زیادی نشده است.وی افزود: با توجه به اینکه مرزها در کنترل کامل قرار دارند، گمرک بر کار خود تسلط کامل داشته و هر مسافر می‌تواند تا مبلغ ۸۰ دلار کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی از مرز خارج کند و این میزان کالا بازرسی نخواهد شد.مشاور رئیس‌جمهوری با اعلام اینکه واردات پوشاک به تولیدات داخلی لطمه وارد می‌کند، گفت: از واردات پوشاک به کشور جلوگیری خواهد شد.

ترکان با اشاره به نحوه فعالیت مناطق آزاد کشور در حوزه جغرافیایی خود اظهار کرد: فعالیت مناطق آزاد به معنای این نیست که تمام امور آن شهر را انجام دهند و شهرداری‌ها باید طبق روال قبل به وظایف خود عمل کرده و هیچ کاهش مسوولیتی در این زمینه نداشته باشند.وی از تبدیل محور چهاربانده ورودی شهرستان آبادان به ۱۱ محور خبر داد و افزود: محور چهاربانده ورودی آبادان به ۱۱ محور تبدیل خواهد شد تا هیچ مشکلی در تردد و بار ترافیکی و عبور و مرور وجود نداشته باشد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت: بهره‌برداری از گیت‌های موقت و استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروجی منطقه آزاد اروند در پی مصوبه کارگروه تشکیل شده به دستور رئیس‌جمهوری صورت گرفت. اسماعیل زمانی گفت: همه امکانات و تجهیزات لازم برای استقرار گمرک ایران در مبادی خروجی منطقه آزاد اروند انجام ‌شده و سامانه‌های لازم نیز از سوی گمرک در محل نصب شده است.

وی اظهار کرد: پس از اتمام عملیات اجرایی گیت‌های دائم از ماه آینده (خرداد) بهره‌برداری از گیت‌ها آغاز شده و در گام نخست، ساختمان گمرک و گیت‌های جاده آبادان به اهواز، پس از آن گمرک جاده امام صادق (ع)، گیت‌های جاده آبادان به ماهشهر و در نهایت گیت‌های جاده خرمشهر به اهواز به فاصله یک ماه از همدیگر تکمیل شده و مورد بهره‌برداری قرار
می‌گیرد. زمانی گفت: در طرح حصارکشی محدوده منطقه آزاد اروند استانداردهای زیست‌محیطی، امنیتی، نظامی، گمرک و حفاظتی نیز رعایت شده است. وی در ادامه به 400 میلیون دلار واردات اختصاص‌یافته به کالاهای مصرفی شهروندان در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت:20 درصد از این مقدار برای واردات پوشاک اختصاص یافته است. زمانی گفت: اعتبار خاصی نیز برای واردات ماشین‌آلات مورد نیاز برای خط تولید کارگاه‌ها و سایر مراکز تولیدی به‌منظور نوسازی خطوط تولید یا احداث واحدهای جدید صنعتی اختصاص ‌یافته است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه رسانه‌ها را رکن چهارم دموکراسی و مردم‌سالاری دانست و از آنها خواست تا مردم را با فواید استقرار گمرک در گیت‌های خروج و ورود منطقه آزاد آشنا کنند. وی اضافه کرد: مردم به‌ویژه شهروندان منطقه آزاد اروند باید از حقوق شهروندی خود مطلع شوند و این بر عهده رسانه‌ها است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: علاوه‌بر شهروندان محدوده منطقه آزاد اروند، کسبه و بازاریان نیز باید با مزیت‌های استقرار گمرک در مبادی محدوده آشنا شوند.

۳۲ کیلومتر حصارکشی

معاون عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت: مجموع فضای محیطی منطقه آزاد اروند 106 کیلومتر است که 54کیلومتر آن مرز آبی با عراق و بقیه آن طبق قانون مناطق آزاد نیاز به حصارکشی داشت. موعود شمخانی اظهار کرد: با توجه به شرایط منطقه و قرار گرفتن بخشی از تالاب بین‌المللی شادگان در حوزه استحفاظی محدوده منطقه آزاد اروند، اجرای 32 کیلومتر حصار برای محصور کردن منطقه در دستور کار قرار گرفت. وی گفت: با نظر گمرک ایران ساخت جاده حفاظتی و دیوار بتنی با فنس در سال 1393 آغاز شده و اسفندماه 1394 به بهره‌برداری رسید. وی در ادامه به طراحی چهار گیت گمرکی با نمادهای ایرانی و اسلامی و رعایت استانداردهای ترافیکی اشاره کرد و افزود:60میلیارد ریال برای احداث گیت‌های اصلی منطقه آزاد اروند هزینه شده است. افتتاح گیت‌های محدوده منطقه آزاد اروند به منزله تکمیل و نهایی شدن حصار و جاری شدن همه قوانین و مقررات مناطق آزاد در اروند است. طی ماه‌های گذشته مصوب شدن استقرار گمرک در خروجی منطقه آزاد اروند، همچنین مصوبه دولت در زمینه فراهم شدن شرایط بهره‌مندی مردم از فرصت‌ها و قوانین مناطق آزاد موجی از امیدواری در آبادان و خرمشهر ایجاد کرد.