کاهش 10 درصدی سفر در همدان

دنیای اقتصاد - همدان - مجید ملکیان: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همدان با اشاره به کاهش ۱۷ و ۱۰ درصدی تعداد مسافر و سفر در همدان گفت: مالکان ناوگان فرسوده حمل‌ونقل تمایلی به نوسازی ندارند.محمد رودباری اظهار کرد: توسعه در هر جامعه‌ای با ایجاد و گسترش زیرساخت‌های راه‌های ارتباطی شکل می‌گیرد و اگر راه مناسب و ایمنی برای حمل‌ونقل پویا وجود داشته باشد، مسیر توسعه نیز هموارتر می‌شود. وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد حمل‌ونقل بار و مسافر در استان از طریق راه‌های زمینی انجام می‌شود، افزود: البته در ملایر یک خط ریلی و در همدان فرودگاه وجود دارد که سهم اندکی در زمینه تردد و جابه‌جایی مسافران برعهده دارند.

رودباری تعداد ناوگان حمل‌ونقل استان را ۱۵ هزار و ۳۷۹ دستگاه اعلام کرد و گفت: در استان ۳۲۰ دستگاه اتوبوس، ۱۱۰۸ دستگاه مینی‌بوس، ۷۷۶ دستگاه سواری و ۱۳ هزار و ۱۷۵ دستگاه کامیون ناوگان حمل‌ونقل را تشکیل می‌دهند.وی با اشاره به اینکه در همدان ۶ مرکز معاینه فنی ماشین‌آلات سنگین وجود دارد که نظارت بر آنها برعهده اداره کل راهداری است، افزود: آلایندگی، ترمز و سیستم تعلیق کامیون‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است تا با بررسی و نظارت بر این بخش بتوان امنیت را در جاده‌ها افزایش داد و اگر کامیونی معاینه فنی نداشته باشد، کارت هوشمند وی باطل شده و از تردد در جاده‌ها جلوگیری می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همدان با بیان اینکه سال گذشته ۵/ ۹ میلیون تن بار از سوی ناوگان باری همدان جابه‌جا شد، تصریح کرد: در هشت ماه امسال هفت میلیون تن بار از سوی ناوگان جابه‌جا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است. وی تعداد رانندگان دارای کارت هوشمند استان همدان را ۲۱ هزار و ۹۴۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۸ هزار و ۷۴۵ نفر رانندگان باری استان و بقیه رانندگان حوزه مسافری هستند. رودباری با اشاره به اینکه در استان همدان ۱۴۹ شرکت حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند که هر کدام برای یک‌هزار نفر اشتغالزایی می‌کنند، تصریح کرد: از این تعداد ۹۶ شرکت در حوزه حمل‌ونقل کالا و بار و ۵۲ شرکت مسافری فعالیت می‌کنند. وی درباره عمر ناوگان حمل‌ونقل استان نیز گفت: میانگین عمر ناوگان مینی‌بوس در کشور ۷/ ۲۳ سال است که ناوگان مینی‌بوس همدان ۳۰ سال عمر دارد و عدم استقبال رانندگان برای نوسازی و کمبود کارخانه‌های تولیدکننده مینی‌بوس سبب بالا بودن عمر ناوگان مینی‌بوس شده است.

رودباری با اشاره به اینکه میانگین عمر ناوگان اتوبوس در کشور ۱۶/ ۱۱ سال بوده که این رقم در استان ۶۷/ ۱۰سال است، تصریح کرد: میانگین عمر ناوگان سواری همدان تاحدودی با کشور در یک رده قرار داشته و ۵/ ۹ سال سن دارد.وی با اعلام اینکه ناوگان باری همدان ۳/ ۲۴ سال سن دارد که این رقم در کشور ۵/ ۱۶ سال است، اظهار کرد: دولت تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان باری سال‌های گذشته در نظر گرفته بود ولی استقبال چندانی نشد. رودباری تصریح کرد: ناوگان حمل بار همدان بیشتر کالاهایی همچون سیمان، سیب‌زمینی، سنگ‌آهن، شمش آهن، گندم، جو، ذرت، چغندرقند و محموله‌های نفتی را حمل و جابه‌جا می‌کنند.وی با بیان اینکه دو پایانه حمل‌ونقل باری و ۱۲پایانه مسافری در همدان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: ۱۸ مجتمع خدمات رفاهی در راه‌های همدان فعال بوده و ۵ مجتمع نیز در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همدان با اشاره به اینکه احداث ۱۰ مجتمع خدمات رفاهی دیگر در حال انجام است، اظهار کرد: اکنون برای ایجاد ۲۱ مجتمع خدمات رفاهی در استان متقاضی وجود دارد که در صورت نیاز مجوز ساخت آنها صادر می‌شود. وی با اعلام اینکه در هشت ماه امسال هشت هزار سفر انجام شده است، گفت: در قالب این سفرها چهار میلیون و ۳۰۲ هزار مسافر جابه‌جا شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه از نظر تعداد سفر ۱۰ درصد و از نظر تعداد مسافر ۱۷ درصد کاهش مشاهده می‌شود.رودباری اعلام کرد: با توجه به کاهش تعداد مسافر در همدان برخی شرکت‌های مسافری نه‌تنها به دنبال افزایش قیمت بلیت نیستند بلکه برخی از آنها در اقدامی نرخ بلیت خود را از نرخ مصوب نیز کمتر فروختند که به آنها تذکراتی داده شد.وی تجهیز ناوگان حمل‌ونقل و جاده‌ها به سیستم‌های هوشمند را از اولویت‌های سازمان راهداری برشمرد و گفت: به این منظور ۱۱ دوربین ثبت سرعت در محورهای همدان نصب شده و تا پایان امسال نیز ۵۵ دستگاه دوربین دیگر در ۶۰۰ کیلومتر راه شریانی همدان نصب خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همدان اظهار کرد: ۱۵ دوربین نظارت تصویری در محورهای استان به‌ویژه در گردنه‌ها وجود دارد که تا پایان سال ۵ دوربین دیگر به این تعداد افزوده می‌شود. وی با اشاره به اینکه ۵۸ دستگاه ترددشمار در محورهای استان وجود دارد که سالانه ۱۱۵میلیون تردد را ثبت می‌کنند، اعلام کرد: این آمار می‌تواند در تصمیم‌گیری مراکز مربوطه بسیار موثر باشد. رودباری با بیان اینکه تناژهای غیرمجاز غیرقانونی سبب آسیب و خسارت به زیرساخت‌های حوزه راه می‌شود، اظهار کرد: دو دستگاه توزین آنلاین در پلیس راه همدان-تهران و همدان-سنندج نصب شده است تا اگر کامیونی بار اضافی داشت از تردد آن جلوگیری شود. تا پایان سال در محور همدان-ملایر نیز یک دوربین دیگر نصب می‌شود. رودباری درباره اعتبارات این اداره کل نیز گفت: اعتبارات این سازمان از دو محل سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای و طرح‌های استانی مصوب و تخصیص می‌یابد که ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی متشکل از ماده ۱۸۰، تملک دارایی و دو درصد نفت گاز ابلاغ می‌شود که ۴۰درصد آن تاکنون تخصیص یافته است.