دنیای اقتصاد- اهواز- محمد علاف‌پور: تفاهم‌نامه مطالعاتی دو میدان نفتی کرنج و شادگان بین مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و مدیرعامل کنسرسیوم پرگس، مدیر خاورمیانه AGR نروژ و مدیرفنی SPEC آمریکا، به امضا رسید.میدان‌های نفتی کرنج و شادگان شامل ۵ مخزن است که سه مورد آسماری، خامی و پابده مربوط به میدان کرنج و مخازن آسماری بنگستان مربوط به میدان شادگان می‌شود. بر اساس این تفاهم‌نامه کنسرسیوم پرگس متشکل از ۱۱ شرکت اروپایی، کانادایی و آسیایی و دانشگاه صنعتی شریف تهران به عنوان شریک ایرانی به مطالعه این میدان‌ها می‌پردازند. این ۱۱ شرکت در زمینه صنایع بالادستی نفت همچون حفاری و حفاری تحت الارضی فعالیت می‌کنند.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب پس از چند ماه مذاکره با این کنسرسیوم سرانجام در قالب مدل جدید قراردادهای جدید ویژه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب این تفاهم‌نامه را به امضا رساند.مدل جدید قراردادی ویژه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به تازگی در هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران به تصویب رسیده است و بر این اساس، توسعه چهار میدان ‌نفتی پارسی، کرنج، رگ‌سفید و شادگان شامل ٩ مخزن متشکل از سه مخزن آسماری، پابده و خامی میدان کرنج، سه مخزن آسماری، بنگستان و خامی میدان رگ سفید، مخزن آسماری میدان پارسی و دو مخزن آسماری و بنگستان میدان شادگان با مدل جدید قراردادی نفت‌خیز جنوب توسعه می‌یابد.براساس این تفاهم‌نامه، کنسرسیوم موظف به مطالعه ۲ میدان یاد شده ظرف مدت حداکثر شش ماه هستند و پس از آن Pre MDP خود را ارائه می-کنند که در صورت تایید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب این کنسرسیوم در مناقصه شرکت داده می‌شود.

از سرمایه‌گذاری حمایت می‌کنیم

استاندار خوزستان در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه اظهار امیدواری کرد: این تفاهم‌نامه منجر به عقد قرارداد سرمایه‌گذاری در خوزستان شود. غلامرضا شریعتی افزود: از هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استان به‌ویژه صنعت نفت حمایت جدی می‌کنیم و شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاری فراهم خواهیم کرد. وی اظهار کرد: یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خوزستان به علت وجود مخازن عظیم نفتی، صنعت نفت است و به جذب سرمایه‌گذار در این حوزه نیازمند هستیم. شریعتی تصریح کرد: خوزستان جزو معدود مناطقی در دنیا است که در آن امکانات لازم و شرایط طبیعی و خدادادی در یک محیط کوچک، فراهم شده است، به گونه‌ای که آب‌های آزاد، رودخانه‌ها، زمین‌های حاصلخیز، صنایع نفتی، پتروشیمی و گاز همه در ۶۴ هزار کیلومتر مربع گردهم آمده‌اند و در این وسعت کم نقاط مختلفی با اختلاف دمای ۲۲ درجه تا ۲۵ درجه وجود دارد که همگی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع و بخش‌های مختلف در خوزستان است. وی اظهار کرد: خوزستان جزو معدود استان‌ها در کشور است که هم بنادر رودخانه‌ای دارد و هم از بنادری که در آب‌های آزاد واقع شده‌اند، برخوردار است. شریعتی گفت: با توجه به این ظرفیت‌ها از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دعوت می‌کنیم تا در ظرفیت‌های مختلف استان سرمایه‌گذاری کنند.

واگذاری 4 میدان و ۹ مخزن نفتی به مناطق نفت خیز جنوب

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت پرگس گفت: چهار میدان و ۹ مخزن به ما واگذار شده و امیدوارم که این تفاهم‌نامه نتیجه خوبی دربر داشته باشد. بیژن عالیپور اظهار کرد: از بهمن ۹۴ که مذاکراتی برای انعقاد قرارداد به روش مناطق نفت‌خیز داشتیم پس از چند جلسه با وزیر و پس از کسب مجوز از هیات‌مدیره مناطق نفت‌خیز جنوب و همکاران در مدیریت فنی با ۶۰ جلسه که با ۳۳ شرکت داخلی و خارجی برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که اولین مراسم تفاهم‌نامه را با شرکت پرگس برگزار کنیم.

آغازی برای همکاری

مدیرعامل شرکت نفتی پرگس (PERGAS) نیز گفت: به دنبال آن هستیم تا با آوردن تسهیلات از سوی پرگس، در ایران شغل ایجاد و سپس تکنولوژی را وارد ایران کنیم. کالین رولی اظهار کرد: پرگس افتخار می‌کند که برای عقد این تفاهم‌نامه در مقابل چنین نیروهای متخصصی قرار دارد و انعقاد این تفاهم‌نامه آغازی برای سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری با ایران است. وی افزود: در زمینه عقد این تفاهم‌نامه، پرگس با استفاده از تخصص متخصصان ایرانی و پولی که خود تامین خواهد کرد، می‌تواند موفقیت‌های بزرگی را ایجاد و دانش و تکنولوژی روز را وارد ایران کند. در ادامه این مراسم ایان مورسیون، مدیرعامل شرکت نفتی‌ای جی آر (AGR) نیز اظهار کرد: در شرکت‌های عضو این کنسرسیوم چرخه کاملی برای توسعه میادین آماده کرده‌ایم و می‌توانیم با کمک تخصص متخصصان ایرانی و سرمایه فاینانس این شرکت به توسعه نفتی کمک کنیم.