راه‌اندازی خط هوایی تبریز – هانوفر

دنیای اقتصاد- تبریز- سیما نیک‌رفتار: استاندار آذربایجان شرقی از آمادگی مدیریت ارشد استان برای راه‌اندازی خط هوایی تبریز- زاکسن یا تبریز- هانوفر و بالعکس خبر داد و گفت: از ظرفیت خالی هواپیما نیز برای صادرات فرش به آلمان استفاده می‌کنیم.اسماعیل جبارزاده در دیدار با وزیر اقتصاد، کار و ترافیک ایالت نیدر زاکسن آلمان گفت: تعداد بسیار زیادی از همشهریان ما در آلمان مقیم بوده و مشغول فعالیت تجاری و اقتصادی هستند.وی افزود: در سال‌های گذشته و بعد از برجام، هیات‌های اقتصادی و تجاری متعددی از آلمان به ایران و به‌ویژه به آذربایجان شرقی سفر کرده‌اند و مذاکرات خوبی با این هیات‌ها در زمینه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی و تجاری داشته‌ایم.وی با تاکید بر گسترش مناسبات آلمان با استان ادامه داد: مردم آذربایجان همچون آلمانی‌ها مردمانی سخت‌کوش هستند و از کار کردن لذت می‌برند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی استان تصریح کرد: ۲۳۵ هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۲۳ هزار در مقطع تحصیلات تکمیلی فوق‌لیسانس و دکترا مشغول به تحصیل هستند.وی با دعوت از این هیات آلمانی برای بازدید از چهارمین نمایشگاه فناوری‌های نو پیشرفته ربع‌رشیدی تبریز اظهار کرد: بازدید از این نمایشگاه می‌تواند آغازگر همکاری‌های خوبی بین دو استان باشد. در این نمایشگاه بخشی از ۱۶۰۰ طرح در حوزه‌های مختلف نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، صنعت و مواد غذایی به فروش می‌رسد و با توجه به شناختی که از استان زاکسن آلمان داریم علاقه‌مند به فعالیت و همکاری مشترک در صنعت خودرو و کشاورزی هستیم.وی اضافه کرد: بعد از برگزاری نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته، آماده فراهم کردن مقدمات برای برپایی نمایشگاهی با هدف ارائه توانمندی‌های ایالت زاکسن آلمان در تبریز و نمایشگاهی دیگر برای شناساندن ظرفیت‌های تبریز در آلمان هستیم.

جبارزاده در ادامه در واکنش به سخنان وزیر اقتصاد ایالت زاکسن آلمان مبنی بر اینکه هنوز مشکلاتی برای توسعه روابط و مناسبات با ایران وجود دارد، اظهار کرد: در این موضع متفق القول هستیم که ظرفیت‌های خوبی در هر دو کشور وجود دارد و اراده توسعه روابط نیز هم در ایران و هم در آلمان وجود دارد. به عقیده ما، این اراده‌ها در کنار هم قرار نخواهد گرفت مگر اینکه توسعه همکاری‌ها را به برخی از موضوعات دیگر منوط نکنیم.وی با اشاره به توافق تاریخی ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ تحت عنوان «برجام» گفت: این سند، هم برای ایران و هم برای طرف‌های مقابل، لازم‌الاجرا است. منوط کردن ارتباطات بانکی و فاینانس به اجازه آمریکا؛ برای ما قابل قبول نیست و معتقدیم همان‌طور که ممکن است آلمان در عرصه بین‌المللی، با چند کشور مشکل داشته باشد ما هم با آمریکا مشکل داریم و ممکن است این مشکل، هیچ‌گاه حل نشود. آیا این به معنی این است که نتوانیم همکاری‌های اقتصادی داشته باشیم.

جبارزاده با اشاره به فعالیت دو واحد خودروسازی در استان اظهار کرد: می‌توانیم خودروهایی را با همکاری یکدیگر تولید کرده و با صادرات به کشورهای مهم دنیا، منافع اقتصادی ایران و آلمان را بیش از پیش تامین کنیم. وی همچنین در واکنش به بیان موضوعی از سوی وزیر اقتصاد ایالت زاکسن آلمان مبنی بر نگرانی برخی بانک‌های آلمانی برای ارتباط مستقیم با بانک‌های ایرانی تصریح کرد: ایران، آماده رفع مشکلات موجود در این حوزه است.وی با بیان اینکه برای حل مشکل بانکی می‌توان راه‌های جدیدی را پیش‌بینی کرد، افزود: اگر می‌خواهیم ارتباطات مستقیم و زیادی داشته باشیم باید مشکل ارتباطات بانکی را رفع کنیم. باید منافع ملی دو کشور را در نظر بگیریم و امیدواریم در آینده نزدیک این مشکل رفع شود.پیشنهاد پایان‌نامه‌های مشترک نیز از مواردی بود که از سوی جبارزاده مطرح شد.وی بر لزوم تسهیل در رفت و آمد مردم دو کشور به آلمان و ایران تاکید کرد و افزود: اگر رفت و آمدها را تسهیل کنیم این موضوع مقدمه‌ای برای بسیاری از موفقیت‌ها خواهد بود. وی به فرآیند طولانی صدور ویزا برای ایرانیان از سوی آلمان اشاره کرد و ادامه داد: در فرودگاه برای آلمانی‌ها در کمتر از یک ساعت، ویزا صادر می‌شود ولی آلمان در کمتر از ۲۰ روز ویزا نمی‌دهد.