محدودیت «دریاچه» برای کشاورزی

دنیای‌اقتصاد- ارومیه- بهاره پورعلی: اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در سفری سه روزه به آذربایجان غربی به همراه مدیران ستاد احیای دریاچه ارومیه، معاون وزیر نیرو و معاون سازمان محیط زیست کشور طرح‌های احیای دریاچه ارومیه را از نزدیک بررسی کرده و در جریان امور قرار گرفتند. رئیس کمیسیون کشاورزی، آب‌ومنابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جلسه اعضای کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس گفت: ناهماهنگی، مهم‌ترین عامل بازدارنده برای توسعه است و به این منظور باید تشکل‌ها، مردم، دولت در کنار هم با هم‌افزایی برای حل مشکلات محیط زیست، کشاورزی، آب و منابع طبیعی گام بردارند.

فرافکنی مشکلات راهگشای مسائل بخش کشاورزی نیست

علی‌محمد شاعری افزود: فرافکنی مشکلات نمی‌تواند راهگشای مسائل بخش کشاورزی باشد و در صورتی‌که همه به وظایف خود آگاهی داشته باشند و عمل کنند می‌توان در این مسیر حرکت موثرتری انجام داد.وی اظهار کرد: تولید ۱۱۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید مطلوبی است ولی اگر این تولیدات به نحو مطلوبی بازاریابی و مدیریت نشوند می‌توانند تبدیل به مشکل شوند. شاعری اظهار کرد: مشکلات زیست محیطی یا کشاورزی در آذربایجان غربی مشکل یک بخش یا یک دستگاه نبوده و همه مردم و نمایندگان و دستگاه‌های دولتی باید در کنار هم نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.

صرفه‌جویی ۳۸ میلیون مترمکعبی آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: صرفه‌جویی ۳۸ میلیون مترمکعبی آب بخش کشاورزی در زیر حوضه دریاچه ارومیه با اجرای طرح‌های آبیاری نوین انجام شده است. اسماعیل کریم‌زاده با بیان اینکه این طرح در سال‌جاری ادامه دارد، افزود: این صرفه‌جویی با اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار، طرح‌های انتقال آب با لوله و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی انجام شده است.وی با اشاره به اینکه کل اراضی قابل کشت استان یک میلیون هکتار است، گفت: این اراضی در حوضه آبریز درحدود ۵۸۰ هزار هکتار است، یعنی نزدیک به ۵۸ درصد مساحت اراضی قابل کشت استان در زیر حوضه دریاچه ارومیه قرار دارد. استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست بر لزوم مدیریت صحیح تنظیم بازار فروش تولیدات کشاورزی از سوی کارشناسان خبره تاکید کرد و گفت: به این منظور باید از صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه حمایت شود.

قربانعلی سعادت با بیان اینکه تقویت بخش کشاورزی برای رقابت محصولات در بازارهای جهانی ضروری است، چرا که محصولات کشاورزی استان ما قدرت رقابت در بازارهای جهانی را ندارند، افزود: اصلاح الگوی کشت و آبیاری، توسعه مشوق‌های صادراتی و حمایت از صادرات، افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری محصولات کشاورزی استان با سایر کشورهای همسایه و توسعه تحقیقات و آموزش کشاورزی و تخصیص صددرصد یارانه دولتی برای توسعه آبیاری‌های نوین در اراضی کشاورزی استان به‌منظور احیای دریاچه ارومیه جزو مهم‌ترین برنامه‌ها و مطالبات استان برای توسعه پایدار و صنعتی شدن کشاورزی استان از کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی است.

به سمت الگوی‌های نوین آبیاری

وی ادامه داد: این استان از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور است و خشک شدن دریاچه ارومیه موجب شده تا الگوی آبیاری این استان نیز رو به تغییر گذاشته و به سمت الگوهای نوین حرکت کند.سعادت اظهار کرد: پرداخت یارانه به کشاورزان و نیز تسهیلات بانکی به کشاورزان در زمینه تجهیز باغ‌ها و اراضی به سیستم آبیاری‌های نوین مد نظر مسوولان استان بوده و در چارچوب قانون و مشارکت‌های مردمی در حال تحقق است. استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: اصلاح الگوی کشت نیز مورد توجه کارشناسان در این بخش به‌منظور احیای دریاچه و نیز صرفه‌جویی در به‌کارگیری منابع است.سعادت با بیان اینکه تحقیقات و پژوهش نیز از ضروریات این بخش بوده است، افزود: دولت نمی‌تواند برای توسعه کشاورزی پایدار از ایده‌های محققان بهره نبرد.استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: مردم استان به علت حضور در عرصه کشاورزی و آشنایی کامل با این بخش ایده‌ها و خلاقیت‌های بسیار مطلوبی در این بخش دارند که نیازمند حمایت دولت برای پیاده‌سازی و اجرای عملی این ایده‌ها هستند.وی گفت: بخش کشاورزی استان نیازمند سرمایه در گردش و تسهیلات ارزان‌قیمت است که این موضوع توجه ویژه مسوولان را می‌طلبد.استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد: اکنون انگور تولیدی استان به کنسانتره تبدیل می‌شود که نمی‌تواند در بازارهای جهانی قابلیت رقابت داشته باشد چراکه دیگر کشورها محصول را باکیفیت بالا و هزینه‌ای کمتر عرضه می‌کنند.وی ادامه داد: به علت عدم فروش کنسانتره‌ها در سال قبل، کارخانه‌ها امسال مجبورند انگور را با قیمت پایین‌تر خریداری کنند که این موضوع موجب متضرر شدن کشاورزان می‌شود.

کشاورزی به بهانه احیای دریاچه ارومیه تعطیل نشود

نماینده مهاباد در مجلس نیز گفت: نباید کشاورزی آذربایجان‌غربی به بهانه احیای دریاچه ارومیه تعطیل شود. جلال محمودزاده ادامه داد: اکنون دو مشکل اساسی برای توسعه بخش کشاورزی استان وجود دارد که از مهم‌ترین آنها احیای دریاچه ارومیه است.وی گفت: نباید به نام احیای دریاچه ارومیه کشاورزی و تولید استان تعطیل شده و روستاها از وجود تولیدکنندگان و مردم خالی شود.نماینده مهاباد تصریح کرد: به سبب احیای دریاچه ارومیه، کشاورزان با مشکلات فراوانی همچون بستن چاه‌های کشاورزی روبه‌رو هستند. به گفته محمودزاده، در طول سه سال گذشته در برخی شهرستان‌ها همچون مهاباد، حتی مجوز استفاده از یک لیتر آب برای استفاده در بخش صنعتی صادر نشده است.وی ادامه داد: اکنون شاهد افزایش تولید در بیشتر محصولات کشاورزی استان هستیم اما با مشکل فروش محصولات مازاد در بحث تولید سیب و چغندرقند مواجه هستیم و باید راهکاری مفید برای فروش محصولات کشاورزی پیدا کنیم.

آذربایجان غربی دشت ممنوعه است

نماینده ارومیه در مجلس نیز در این جلسه تصریح کرد: با وجود اینکه آذربایجان‌غربی در چند حوزه آب دارد اما کل استان را دشت ممنوعه اعلام کرده‌اند.قاضی‌پور با اظهار تاسف از اینکه برای بخش صنعت استان، آب اختصاص داده نمی‌شود، گفت: باید آب را برای تولید صنعت در آذربایجان‌غربی نیز واگذار کنند.نماینده ارومیه در مجلس با بیان اینکه به بهانه احیای دریاچه ارومیه ۳ هزار حلقه چاه در استان بسته می‌شود، اظهار کرد: در شأن مردم آذربایجان‌غربی نیست که در شهرک‌های صنعتی قزوین و تهران کارگری کنند.

رکود، معیشت را دچار مشکل می‌کند

حسن انتظار، رئیس اتاق بازرگانی ارومیه نیز در این نشست گفت: آذربایجان به‌عنوان قطب کشاورزی کشور و یکی از منابع اصلی تامین محصولات کشاورزی کشور به‌شمار می‌رود.وی افزود: وجود ذخایر غنی آب در استان به‌دلیل عدم مدیریت بهینه مشکلات زیادی را در استان به وجود آورده است.رئیس اتاق بازرگانی ارومیه تصریح کرد: تلاش دولت برای پلمب ۳ هزار حلقه چاه آب کشاورزان که به‌منظور احیای دریاچه ارومیه برنامه‌ریزی شده است نه‌تنها روش مناسبی برای استان به‌ویژه کشاورزی منطقه نیست بلکه می‌تواند معیشت بیشتر مردم استان غربی را دچار مشکل کند. وی ادامه داد: دولت باید راهکارهای جایگزینی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی به‌ویژه استفاده از روش‌های جدید یا تامین مخازن ۱۰هزار لیتری برای آبیاری قطره‌ای فراهم کند. انتظار گفت: در سفر اخیر هیات دولت به آذربایجان غربی مقرر شد مبلغ ۱۰۰هزار میلیارد تومان با سود کمتر برای تغییر نوع کشاورزی و آبیاری پرداخت شود.رئیس اتاق بازرگانی ارومیه تصریح کرد: دولت همچنین برای بهبود وضعیت کشاورزی باید با اقدامات خود زمینه را برای ایجاد قیمت مناسب و خرید تضمینی یا بورس محصولات کشاورزی ایجاد کند تا به این ترتیب زمینه برای ثبات بازار فراهم شود.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این جلسه به تشریح برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در بحث احیا پرداخت و افزود: اکنون با سپری شدن دوران ۲ ساله تثبیت برنامه ۱۰ ساله احیای دریاچه ارومیه بعد از ۱۸ سال شاهد افزایش ۴۶ سانتی‌متری آب دریاچه ارومیه هستیم.سرخوش ادامه داد: هدف اصلی از احیای دریاچه ارومیه احیای زندگی، معیشت، محیط زیست و کشاورزی مردم حوضه آبریز دریاچه ارومیه است. وی گفت: هدف‌گذاری ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی کاملا همسو با افزایش درآمد و کیفیت محصولات کشاورزی استان است، به طوری‌که با استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و آبیاری، علاوه‌بر استفاده بهینه از منابع آبی موجود و جلوگیری از اسراف بی‌رویه در ذخایر آبی کشور، سختی‌های کشاورزی سنتی از دوش کشاورزان برداشته شده و باعث بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی استان می‌شود.