افتتاح چند طرح صنعتی در آذربایجان غربی

دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: در مراسمی با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت واحد تولید سفال ماشینی در شهرک صنعتی سلماس بهره‌برداری شد. این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۷۷۰۰ متر مربع ساخته شده است. این واحد با تولید روزانه ۳۰ هزار قالب سفال راه‌اندازی شده و با بهره‌برداری از آن برای ۵۰نفر زمینه اشتغال فراهم شده است. تولیدات کارخانه نگین سفال سلماس اغلب در زمینه محصولات سفالی و سرامیکی ساختمانی غیرنسوز است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به آذربایجان غربی از واحدهای تولیدی درب‌های صنعتی و ضد سرقت در سلماس دیدن کرد.

نعمت‌زاده در این بازدید گفت: شهرستان سلماس با وجود واحدهای تولیدی در زمینه صنایع غذایی، محصولات بتنی و نیز به علت وجود معادن مختلف ظرفیت زیادی برای توسعه صنعتی دارد. وی افزود: سلماس در تولید درب‌های صنعتی و ضد سرقت به پایگاه و قطب تولید این محصول در کشور تبدیل شده و در ۳۰ واحد تولیدی درب‌های صنعتی و ضد سرقت این شهرستان برای ۲۵۰۰ نفر زمینه اشتغال ایجاد شده است. وی درباره راه‌اندازی دوباره واحدهای تولیدی راکد در این شهرستان اظهار کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده و حمایت دولت و همچنین هماهنگی به عمل آمده با بانک‌ها، تلاش می‌کنیم که منابع مالی مورد نیاز و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کوچک و متوسط راکد و نیمه راکد را تامین کنیم. بر اساس این گزارش، در سفر وزیر صنعت به آذربایجان غربی همچنین کارخانه آذرکابل خوی و فاز توسعه نساجی خوی به بهره‌برداری رسید و ساخت شهرک کانی غیرفلزی خوی نیز آغاز شد.

فرماندار خوی در مراسم افتتاح واحد صنعتی آذرکابل گفت: احداث این واحد صنعتی در سال ۹۳ در شهرک صنعتی خوی آغاز شده و بهره‌برداری آزمایشی آن سال گذشته انجام شد. حسین سیوانی اصل افزود: این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد ریال احداث شده و با راه‌اندازی آن امکان تولید ۲۰۰ نوع کابل در سایزها و کاربردهای مختلف فراهم شده است. وی میزان اشتغال‌آفرینی مستقیم این کارخانه را ۱۲ نفر اعلام کرد و ادامه داد: با راه‌اندازی این واحد برای ۲۰ نفر نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده که با افزایش تولید، میزان کارآفرینی مستقیم آن افزایش پیدا خواهد کرد. عملیات اجرایی شهرک کانی‌های غیرفلزی شهرستان خوی که چند سال پیش در محل شهر ائواوغلی این شهرستان کلنگ‌زنی شده بود نیز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد. در این سفر همچنین واحد تولیدی محورسازان چی‌چست نیز افتتاح شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح این طرح گفت: شرکت تولیدی محورسازان چی‌چست در این استان به یک شرکت مهم تولیدی در کشور تبدیل شده است که این نشان‌دهنده اعتماد به نفس ایرانیان به تولیدات خودمان است. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: کشور ما با توجه به شرایط جغرافیایی مزیت‌های فراوانی در حوزه حمل و نقل دارد و می‌توان از این مزیت‌ها به نحو احسن استفاده کرد. وی اضافه کرد: آذربایجان غربی می‌تواند به یکی از محورهای تولید محصولات صنعتی حوزه حمل‌ونقل در کشور تبدیل شود چون ظرفیت زیادی دارد و باید تلاش کنیم تا با استفاده از این ظرفیت، استان را به جایگاه خود برسانیم. نعمت‌زاده گفت: تمام قطعات این واحد در کشور تولید می‌شود و این ظرفیت بسیار خوبی برای آذربایجان غربی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: امسال هفت هزار واحد تولیدی در کشور با دریافت تسهیلات بانکی به چرخه تولید بازگشتند که امیدواریم تا پایان این ماه بقیه واحدهای مشکل‌دار نیز بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. نعمت‌زاده افزود: کمک خواهیم کرد تا واحدهایی که مشکل مالی دارند، تسهیلات را دریافت کرده و به چرخه تولید برگردند.

شرکت تولیدی و صنعتی محورسازان چی‌چست در سه محور همچون واحد انوع تولیدی تریلر با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰۰ دستگاه، اکسل عقب تریلر با ظرفیت تولید ۱۵ هزار عدد و قطعات زیربندی کفی تریلر با ظرفیت ۱۵ هزار عدد امروز به دست وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد. این واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۴۷۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی احداث شده است. با راه‌اندازی این واحد بیش از ۲۰۰ نفر مشغول به‌کار شدند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه پس از بازدید از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو گفت: منطقه آزاد ماکو با توسعه و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز، محلی مناسب برای اجرای طرح‌های صنعتی است. نعمت‌زاده اظهار کرد: شاهد بودیم که منطقه آزاد ماکو در ایجاد زیرساخت‌ها در کمترین مدت با موفقیت عمل کرده است.

وی گفت: ایجاد زیرساخت‌ها و رفع موانع توسعه تجارت در مرز بازرگان بسیار مطلوب انجام شده که به این منظور احداث کمربندی، تعریض جاده‌ها و انبارهای وارداتی و صادراتی نشان از اتخاذ تدابیر و برنامه‌های مطلوب در منطقه است. نعمت‌زاده در ادامه با بیان اینکه با همفکری می‌توان برای توسعه صنعت و سرمایه‌گذاری در این منطقه اقدام کرد، گفت: همان‌طور که در قانون و سفارش بزرگان و مقام معظم رهبری آمده، مناطق آزاد باید جایگاهی برای تولید، اشتغال و صادرات باشد. نعمت‌زاده اظهار کرد: در این زمینه با مسوولان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو گفت‌وگو شده و قرار بر این است که دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با همکاران ما در وزارتخانه، اجرای طرح‌های مناسبی را پیشنهاد کنند.