تامین مالی صنایع آذربایجان شرقی

دنیای اقتصاد، تبریز، سیما نیک‌رفتار: استاندار آذربایجان شرقی از تصویب ۲۵۶ طرح ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی استان خبر داد.اسماعیل جبارزاده در نهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه بخش تولید در صف اول اقتصاد مقاومتی قرار دارد، گفت: مدیریت استان در چارچوب اختیارات خود همه تلاش خود را برای رفع موانع تولید آذربایجان شرقی انجام می‌دهد.وی با تاکید بر شناسایی مشکلات صنایع استان افزود: در دو هفته گذشته ۲۵۶ پرونده واحد تولیدی بررسی و برای معرفی به سیستم بانکی تصویب شده که از این تعداد ۵۲ مورد در بخش صنعت و ۲۰۴ مورد نیز در بخش کشاورزی بوده است.جبارزاده تصریح کرد: باید روند معرفی واحدها به سیستم بانکی و دریافت تسهیلات سرعت بگیرد و تمام پرونده‌ها تا اواسط شهریور به سرانجام برسند.استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اکثر واحدهای تولیدی با مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند، گفت: با این حال عجیب است که ۳۰ تا ۴۰ درصد پرونده‌های مصوب شده به بانک مراجعه نکرده‌اند.

استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از این وضعیت، گفت: چنانچه هر واحدی بعد از اینکه پرونده‌اش به بانک ارجاع داده شد، در مدت ۱۰ روز نسبت به تعیین تکلیف از بانک مربوطه اقدام نکند، حذف و واحد متقاضی دیگری به بانک معرفی می‌شود.وی با بیان اینکه وظیفه مسوولان دولتی این است که در کنار تولیدکنندگان قرار گیرند، افزود: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نرخ سود تسهیلات دریافتی ۳۶ درصد بود این در حالی است که اکنون این نرخ ۱۸ درصد است.جبارزاده با یادآوری اینکه در سال ۹۲ نرخ تورم بالای ۴۰ درصد بود، گفت: با تک‌رقمی شدن نرخ تورم، قطعا نرخ تسهیلات بانکی نیز کاهش می‌یابد، اما این روند باید به‌صورت تدریجی و آرام صورت گیرد تا شاهد شوک اقتصادی دیگری در کشور نباشیم.

الگوبرداری از آذربایجان شرقی

حسین نجاتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به تاثیر مثبت حضور استاندار در شهرک‌های صنعتی و برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: مسوولان سایر استان‌های کشور نیز از این حرکت الگوبرداری کرده‌اند، به طوری که استانداران سایر استان‌های کشور نیز به واحدهای صنعتی و شهرک‌های صنعتی خود سر زده و مشکلات آنها را بررسی می‌کنند.وی گفت: تاکنون ۳۱۶۰ واحد در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کرده‌اند که در بخش کشاورزی ۶۲ و در بخش صنعت نیز ۴۱۸ طرح به بانک‌ها معرفی شده‌اند. درمجموع ۴۸۰ طرح را به بانک‌ها معرفی کرده‌ایم که ۱۶۲ مورد عقد قرارداد شده‌اند. نجاتی در زمینه آمار مربوط به شهرستان شبستر نیز گفت: تاکنون از این شهرستان ۹۴ واحد ثبت‌نام کرده‌اند که ۳۷ مورد به شعبه ارجاع داشته اما پرداختی در این شهرستان نداریم.

نشاط و امید در بخش تولید شبستر

فرماندار شبستر نیز در این جلسه با قدردانی از استاندار آذربایجان شرقی برای رسیدگی ویژه به مشکلات این شهرستان گفت: پس از اینکه دولت یازدهم تصمیم جدی بر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی گرفت، با تلاش مسوولان استانی، ۳۴ درصد از این سرمایه‌گذاری‌ها به آذربایجان شرقی تعلق یافت و به دنبال آن ۱۷ درصد آن نیز مربوط به این شهرستان شد.

سعید کاشانی با اشاره به فعالیت ۲۹۰ واحد فعال در این شهرستان گفت: تمام واحدهایی که مشمول حمایت بودند، شناسایی شدند و ۹۰ طرح به دبیرخانه کارگروه فرستاده شد. فرماندار شبستر افزود: پس از تبریز این شهرستان در زمینه صنعت فعال‌ترین شهرستان بوده و همین موضوع لزوم توجه به صنعت این شهرستان را بیشتر نمایان می‌کند.

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه کشاورزی شهرستان گفت: سال گذشته در رابطه با آبیاری مدرن ۱۳۰۰هکتار زمین مجهز به تجهیزات آبیاری مدرن شده و قسمتی از این طرح نیز به مناسبت هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. در مجموع سال گذشته ۱۰میلیارد تومان در بخش کشاورزی این شهرستان هزینه شده است. کاشانی با بیان اینکه اکنون نشاط و امیدآفرینی در بخش تولید ایجاد شده است، گفت: تفویض اختیار به استان‌ها در بخش صنعت در جهت روان‌سازی مشکلات این حوزه کمک خواهد کرد. فرماندار شبستر درباره برخی مشکلات موجود در شهرک‌های صنعتی گفت: تاکنون ۴۴ مورد سرمایه‌گذار به ما مراجعه کرده‌اند اما این افراد خواستار سرمایه‌گذاری در خود شهرستان هستند که با توجه به نداشتن مکان در شهرک‌ها دچار مشکل شده‌ایم. وی همچنین گفت: ۵۰ میلیارد تومان طرح در شهرستان در حال اجرا داریم.

تصویب 82 میلیارد تومان تسهیلات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در نهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولد شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی اظهار کرد: تعداد متقاضیان ثبت‌نام شده در سامانه بهین‌یاب از میان واحدهای کشاورزی ۱۶۵۱ مورد بوده است که برای رسیدگی بهتر به واحدهای ثبت‌نام شده، دبیرخانه ویژه کشاورزی تشکیل شده که در آن ۲۲۲ طرح مورد بررسی قرار گرفته و از میان آن نیز ۲۰۴ مورد تصویب شده است.کریم مهری ادامه داد: در مجموع میزان اعتبار این طرح‌های تصویب شده ۸۲ میلیارد تومان بوده که بیشترین وزن طرح‌ها مربوط به بانک کشاورزی با ۶۳ میلیارد تومان است که ۷۷ درصد این اعتبارها را شامل می‌شود.

لزوم توسعه شهرک صنعتی شبستر

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در شهرستان شبستر مشکل کمبود زمین داریم و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران خواستار فعالیت در خود شهرستان هستند، با مشکل مواجه شده‌اند. مرتضی نیرومند افزود: به‌منظور حل این مشکل می‌توان شروع به توسعه شهرک صنعتی شبستر کرد که این توسعه فضا سبب توسعه صنعت این شهرستان نیز می‌شود.وی در زمینه مهم‌ترین مشکلات شهرک صنعتی شبستر گفت: یکی از این مشکلات، مشکل تامین آب واحدها بوده که از آب و فاضلاب روستایی پیگیری‌هایی صورت گرفته است. نیرومند ادامه داد: همچنین ورودی شهرک دیگر مشکل شهرک محسوب می‌شود که اداره کل راه و شهرسازی مجوزهایی برای ایجاد این ورودی داده بود اما از این اداره کل می‌خواهیم ورودی شهرک از مسیر اصلی احداث شود.

تصویب 57 میلیارد تومان تسهیلات در بانک ملی

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های آذربایجان شرقی هم گفت: کل طرح‌های معرفی شده به بانک ملی ۹۴ فقره بوده که اعتبار ۵۷۲ میلیارد ریال را شامل می‌شود که ۲۱ فقره آن جزو طرح‌های مصوب است.وی ادامه داد: طرح‌های در حال تکمیل نیز ۲۴ فقره بود و ۹ طرح نیز در حال بررسی است.رئیس اداره شعب بانک ملی ایران در آذربایجان شرقی افزود: ۳۸ مورد از صاحبان طرح‌هایی که طرح آنها به تصویب رسیده تاکنون مراجعه نکرده‌اند که معادل ۴۰ درصد کل مصوبه‌ها می‌شود.