ایجاد کریدور بازرگان به بندر امام

دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت ارزیابی مجدد در کریدورها است، گفت: احداث کریدور بازرگان به بندر امام در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

عباس آخوندی ‏در جلسه شورای تامین مسکن و حمل‌ونقل آذربایجان غربی احداث کریدور بازرگان به بندر امام را گامی مهم در توسعه و آبادانی استان‏های زاگرس‌نشین همچون آذربایجان غربی اعلام و اظهار کرد: با توجه به موقعیت منحصر‏به‏فرد آذربایجان غربی و عقب‏ماندگی‏های موجود در زیرساخت‏های حمل‌ونقلی، ایجاد کریدور بازرگان به بندر امام می‏تواند در توسعه استان بسیار اثر‏بخش باشد.آخوندی گفت: کریدور بازرگان به بندر امام با توجه به اینکه کوتاه‏ترین کریدور اروپا به خلیج‌فارس و پرجمعیت‏ترین کریدور کشور است از مهم‏ترین کریدورهای حمل‌ونقلی است که احداث آن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تمام استان‏های زاگرس‏نشین در این کریدور ذی‌نفع هستند، افزود: برای ایجاد این کریدور نیازمند همکاری دولت و مجلس هستیم.آخوندی گفت: در صورت نیاز می‏توان از مدل‏های مختلف سرمایه‏گذاری بین‏المللی در احداث این کریدور استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث این کریدور می‏تواند منطقه را احیا کند، تبدیل بزرگراه‏ها در مسیر کریدور به آزاد‏راه و احداث آزاد‏راه‏های جدید را از برنامه‏های مورد نیاز برای احداث کریدور بازرگان به بندر امام دانست و اظهار امیدواری کرد: با همت دولت و مجلس در برنامه ششم احداث این کریدور گنجانده و پیگیری شود تا علاوه‌بر احیای منطقه، شبکه حمل‌ونقلی نیز توسعه یابد.

آخوندی با اشاره به اینکه انتظارات مسوولان و نمایندگان استان در زمینه تامین زیرساخت‏های حمل‌ونقلی بحق و درست است، افزود: این انتظارات بیانگر آن است که عقب‏ماندگی‏های زیادی در بخش زیرساختی وجود دارد و نیز از نیاز به یک رویکرد جدید در تامین زیرساخت‏ها خبر می‏دهد، چرا که رویکردهای گذشته توان پاسخگویی به جبران عقب ماندگی‏ها را ندارد.

وی گفت: اکنون در خشکسالی بسیار شدید منابع مالی هستیم و اگر بخواهیم همه خواسته‏های بحق مردم را پاسخگو باشیم باید در نخستین گام اقتصاد ایران را به اقتصاد بین‌المللی پیوند بدهیم.آخوندی اتصال به اقتصاد جهانی و بهره‌مندی کشور از آن را واقعیت اقتصادی کشور دانست و افزود: با شروع به‌کار دولت تدبیر و امید این رویکرد اتخاذ شده و موفقیت‏های نسبی خوبی نیز به‏ویژه بعد از برجام حاصل شده اما هنوز کافی نیست.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اهتمام در اجرای اقتصاد مقاومتی و راهبرد رسیدن به اقتصادی درون‏زا و برونگرا بیانگر رجوع به توانمندی‏های داخلی و گرفتن سهم کشور از اقتصاد جهانی است، اظهار کرد: برای رسیدن به این راهبرد می‏طلبد تا دولت و مجلس و مردم مقدمات لازم را فراهم کنند تا خواسته‏های بحق نیز تحقق یابد.

وزیر راه و شهرسازی با تشریح وضعیت فرسوده ناوگان حمل‌ونقل جاده‏ای، ریلی، هوایی و دریایی و عقب ماندگی در شبکه حمل‌ونقلی، نوسازی ناوگان و نیز ایجاد زیرساخت‏های حمل‌ونقلی را نیازمند اعتبارات کلانی دانست و افزود: این حجم عظیم سرمایه از توان دولت خارج است.آخوندی گفت: نگاهی به تخصیص ۳۲درصدی اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته نشان می‏دهد که با این اندک اعتبارات حتی نمی‏توان پاسخگوی خواسته‏های بحق یک استان شد، از این رو ضمن تغییر در رویکردها باید از ظرفیت بخش خصوصی نیز بهره گرفت.

وزیر راه و شهرسازی استفاده از سرمایه بین‏المللی و تامین سرمایه از حمل‌ونقل جاده‏ای از طریق احداث آزاد‏راه را از راهکارهای تامین اعتبارات لازم برای ایجاد زیرساخت‏های حمل‌ونقلی و نوسازی ناوگان دانست. وی انعقاد قرارداد احداث قطار سریع‏السیر تهران، اصفهان و قم را یکی از اتفاقات خوب در عرصه استفاده از ظرفیت سرمایه‏گذاری خارجی نام برد و گفت: این قرارداد نشان داد که می‏توان طلسم عدم سرمایه‏گذاری کلان با فاینانس خارجی را در کشور شکست. استاندار آذربایجان غربی گفت: مطالبه مردم و نمایندگان آنها در مجلس و مدیران دولت یازدهم راه‏اندازی قطار بین شهری ارومیه به تبریز است که امیدواریم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به جایگاه ویژه استان به عنوان دروازه ایران به اروپا اظهار کرد: با توجه به عقب‏ماندگی‏های استان در حوزه حمل‌ونقلی، مسوولان و نمایندگان استان در مجلس متفق‏القول پیشنهاد راه‏اندازی قطار بین شهری ارومیه به تبریز را مطرح می‏کنند. سعادت افزود: درخواست داریم در صورت معرفی سرمایه‌گذار برای این طرح، مسیر سرمایه‌گذاری از سوی وزارت راه و شهرسازی هموار شود.

وی تامین بخشی از هزینه‏های ایجاد زیرساخت‏های مسکن مهر از طریق فروش زمین‏های وزارت راه و شهرسازی را از دیگر پیشنهادهای استانی برشمرد و گفت: پرونده مسکن مهر در آذربایجان غربی مراحل نهایی را می‏گذراند. سعادت همچنین با بیان اینکه چون آذربایجان غربی دروازه ورود به اروپا است و جاده ابریشم نیز در حال احیا است از این رو اتصال راه‌آهن در قالب جاده ابریشم از طریق منطقه آزاد ماکو به اروپا می‏تواند برای استان مثمرثمر باشد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: برش استانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این استان در حوزه وزارت راه و شهرسازی نیز در حال اجرا است و در عین حال انتظار می‏رود با اتخاذ سلسله تصمیماتی در حوزه زیرساخت‌های ریلی و جاده‏ای شتاب محسوسی در توسعه این منطقه ایجاد شود. سعادت از وزیر راه و شهرسازی خواست مشکل زمین ورودی شهرک گلمان ارومیه را که متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) است را از راه‌های قانونی حل کند.

داریوش نصر، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز گفت: در سه ماه نخست امسال ۲۸۵ نفر در تصادفات برون‏شهری استان فوت شده‏اند که این رقم به نسبت زمان مشابه در سال ۹۴ بیش از ۱۰ درصد رشد را نشان می‏دهد. وی با اشاره به ظرفیت‏ها و عقب‏ماندگی‏های استان در حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: آذربایجان غربی با وجود هم‏مرزی با سه کشور و برخورداری از ظرفیت بین‏المللی فقط ۲۷۹ کیلومتر بزرگراه دارد. مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: این استان با ۸ مرز بین‏المللی شامل ۶ مرز جاده‏ای و یک مرز ریلی و یک مرز هوایی دارای ۵ بازارچه مرزی فعال نیز است که از این نظر دارای بیشترین گذرگاه مرزی در بین استان‏های کشور است.

وی گفت: رتبه آذربایجان غربی در بزرگراه و آزادراه ۲۲ کشوری است و در راه‏های شریانی رتبه ۱۴ کشور را دارد، اما این رتبه‏ها باید به حداقل ۱۰ کاهش داده شود. نصر تصریح کرد: آذربایجان غربی نیازمند توجه بیشتر دولت در حوزه حمل‌ونقل جاده‏ای، ریلی و هوایی است، به طوری که در بحث بزرگراه و آزادراه باید جاده‏هایی به طول ۱۱۰۵ کیلومتر تا افق ۱۴۰۰ احداث شود و ۱۸۸۱ کیلومتر نیز جاده شریانی تا آن زمان احداث شود.