دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان گفت: مسوولان دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات مناطق محروم طرح‌های اولویت‌دار تعریف کنند. غلامرضا شریعتی در نخستین نشست شورای برنامه‌ریزی استان اظهار کرد: در سفر اخیر وزیر نفت به استان خوزستان در حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا از فرصت پیش‌آمده استفاده شد و مشکلاتی که در اولویت هستند با وزیر در میان گذاشته شد. استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: از وزیر نفت درخواست شد مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان به‌منظور توانمندسازی مناطق حاشیه اهواز اختصاص داده شود. شریعتی ادامه داد: همچنین مشکلات اعتباری جاده مسجد سلیمان با وزیر مطرح شد. وزیر نفت برای حل مشکل این جاده ۱۰ روز مهلت خواست. شریعتی اظهار امیدواری کرد: وزارت نفت ۷۰ درصد از اعتبارات مورد نیاز جاده مسجدسلیمان را تقبل کند و ۳۰ درصد اعتبارات از محل اعتبارات استانی تامین شود. وی در پایان اعلام کرد: اجرای چند طرح برای مناطق غرب کارون، شامل دشت آزادگان، هویزه، دارخوین و خرمشهر نیز در جلسه با وزیر نفت بررسی شد.

توسعه مناطق محروم در اولویت باشد

معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز در این جلسه بر ضرورت توجه به توسعه مناطق محروم تاکید کرد. احمد سیاحی اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی کشور طرح‌های نیمه تمامی است که تمام دولت‌ها با آن درگیر هستند. وی با اشاره به حجم بسیار بالای طرح‌های استان در پایان ۵ ساله توسعه و تعریف طرح‌های جدید بدون ارزیابی‌های زیست محیطی و ردیف اعتباری لازم گفت: منطق حکم می‌کند تا زمانی‌که مشکلات اعتباری طرح‌های فعلی حل نشده است طرح جدید تعریف نشود. معاون عمرانی استاندار خوزستان اعلام کرد: به‌دلیل مشکلات در اجرا یا تکمیل طرح‌ها، بسیاری از طرح‌های سال‌های گذشته در حال از بین رفتن هستند که به‌منظور به نتیجه رساندن آنها نیاز به تعریف ردیف اعتباری جدیدی برای آن است. سیاحی طرح‌های مسکن مهر در مناطق مختلف را از این طرح‌ها دانست و افزود: این طرح به دلایل عدم تامین اعتبار یا شرایط جوی از بین رفته و در برخی موارد نوسانات اقتصادی سبب بالا رفتن هزینه خرید سازه و مصالح از سوی پیمانکار شده است که این عامل طرح‌ها را متوقف کرده است. وی خطاب به استاندار گفت: لازم است نوع نگاه مسوولان بر اساس نوع اولویت‌ها تغییر کند تا بتوانیم مشکلات جدی را حل کنیم.

3500 طرح نیمه تمام در خوزستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز با اشاره به ۳۵۰۰ طرح نیمه‌تمام با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومان در استان گفت: طی سه سال گذشته با تنظیم مدل توزیع اعتباری و تعریف ۸۰۰ شاخص برای طرح‌ها موفق شدیم پول بیشتری را برای تکمیل طرح‌ها اختصاص دهیم. امید حاجتی با بیان اینکه سال گذشته رشد اعتبارات ملی و استانی به‌طور مشترک ۱۸ درصد بوده است، اظهار کرد: رشد اعتبارات استانی از رشد اعتبارات متوسط کشور بیشتر است. وی تصریح کرد: انتظار داریم خوزستان به‌عنوان دومین استان در تولید ناخالص ملی نقش خود را در جذب اعتبارات به خوبی ایفا کند، استان سال گذشته موفق شد ۱۸ درصد از اعتبارات را در مقایسه با نرخ متوسط رشد اعتبارات در کشور که ۱۷درصد است جذب کند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به رشد ۱۲درصدی درآمد‌های ملی استان‌های کشور گفت: درآمد‌های ملی خوزستان ۱۴ درصد است که نشان از پیشرفت استان در مقایسه با استان‌های دیگر است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل درآمد‌های مصوب برداشت‌های ملی نفت بود که ۸۵۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به حساب درآمد‌های مالیاتی استان گذاشته شد. حاجتی اعلام کرد: به اداره امور مالیاتی استان دستور داده شد حق ندارد برای تامین هزینه‌های خود از درآمد‌های ملی استانی برداشت کند. وی با اشاره به ۱۳ درصد سهم بخش صنعت استان از ارزش افزوده توضیح داد: این میزان ارزش افزوده شامل ۳۶۲ کارگاه صنعتی است و ۸۲ درصد ارزش افزوده به ۱۳۱ واحد صنعتی اختصاص داده شد تا به این بخش خدشه‌ای وارد نشود. حاجتی با بیان اینکه در توزیع اعتبارات یکسری الزامات مربوط به سیاست‌های استانی وجود دارد که باید به آنها توجه شود، گفت: توافق کردیم بر اساس این الزامات اعتبارات هزینه‌ای توزیع شود. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سرانه اداری دستگاه‌های اجرایی استان ۳/ ۲ میلیون بود که در سال جاری ۱۵ درصد رشد داشته است.