مقاومت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: استان خوزستان دارای ویژگی‌هایی است که در کمتر استانی از کشور چنین ویژگی‌هایی دیده می‌شود و همین ویژگی‌ها عاملی شده تا خوزستان متمایز از سایر استان‌ها دیده شود و فرصت‌های مناسبی را فراهم آورده تا سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری از این فرصت‌ها استفاده کنند که در این زمینه می‌توان به منابع عظیم نفت و گاز، تاسیسات فولادی، وجود کشت و صنعت‌های متعدد، دسترسی به آب‌های آزاد و بین‌المللی، امکانات زیربنایی، همجواری خوزستان با بازارهای مصرف جهانی (کشورهای حاشیه خلیج‌فارس) اشاره کرد. اما تورم ناگهانی، تصمیم‌های خلق‌الساعه و نوسان نرخ ارز و همچنین عدم ارائه تسهیلات بانکی باعث شده تا صنعتگران با مشکلات فراوانی مواجه شوند.

مقاومت در وام‌دهی به صنایع شکسته شود

استاندار خوزستان می‌گوید: مقاومت‌هایی که از طرف بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی و کمک به بخش خصوصی انجام می‌گیرد، باید شکسته شود و بانک‌ها باید طبق قانون عمل کنند. غلامرضا شریعتی با اشاره به پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و رفع مشکلات آنها می‌افزاید: عمل نکردن به دستورات ابلاغ شده خلاف قانون است و هر کسی که خلاف قانون عمل کند، باید با آن برخورد کرد تا شاهد حل مشکلات استان در بخش‌های مختلف باشیم.

وی تصریح می‌کند: موتور محرک هر جامعه و اقتصاد، تولید است و بدون تولید و رشد، نوآوری به وجود نمی‌آید و همه این مسائل جز با دانش‌محوری که منجر به افزایش و تولید ثروت می‌شود، میسر نخواهد شد. شریعتی اظهار می‌کند: با وضع قوانین صحیح و ثبات نرخ ارز، امنیت سرمایه‌گذاری به وجود می‌آید زیرا اگر چنین نباشد امنیت سرمایه‌گذار به خطر می‌افتد و تولیدکننده نمی‌تواند با برنامه‌ریزی به تولید بپردازد.

کار بانک‌ها بنگاهداری نیست

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان نیز می‌گوید: بانک‌های استان از ابتدای امسال تاکنون بیشتر از آنکه به واحدهای تولیدی تسهیلات بدهند، آنها را تملک کرده‌اند یا قصد تملک آنها را داشته‌اند. اخلاق محمدیان با اشاره به اینکه بانک‌ها کارشان بنگاه‌داری نیست، اظهار می‌کند: بانک‌ها طرح‌ها را تملک می‌کنند و با این اقدام اموال و ماشین‌آلات به مرور زمان مستهلک می‌شوند و شرایط به گونه‌ای می‌شود که دیگر امکان فعالیت مجدد وجود ندارد. وی با اشاره به تملک ۱۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌های استان از سوی بانک‌ها، اظهار می‌کند: بانک‌ها در مقابل پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی مقاومت می‌کنند که مساله عدم پذیرش درخواست وام واحدهای صنعتی کوچک یکی دیگر از دغدغه‌های این واحدها است. محمدیان خاطرنشان می‌کند: واحدهای صنعتی با توجه به شرایط و اوضاع جامعه، پول محصولات عرضه شده خود را به صورت تعهدی دریافت می‌کنند اما اداره کل مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده را نقدا از واحدهای تولیدی دریافت می‌کند که باید به این مساله رسیدگی شود.

عملکرد ضعیف بانک‌ها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز می‌گوید: بانک‌ها تاکنون تنها ۵ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی برای حل مشکلاتشان پرداخت کرده‌اند که با این وضعیت مشکلات صنعت استان حل نخواهد شد.

نورالله حسن‌زاده با بیان اینکه نرخ ۱۸ درصدی سود تسهیلات بانکی مشکلی از صنایع حل نمی‌کند، می‌افزاید: از مجموع ۴۸۷ میلیارد تومان تسهیلات مصوب به واحدهای تولید کوچک و متوسط تاکنون تنها ۵ میلیارد تومان از سوی بانک‌ها پرداخت شده که رقمی بسیار ناچیز است.

وی می‌افزاید: ‌عمده مفاهیم اقتصاد مقاومتی حول محور صنعت، معدن، تجارت و در حقیقت تولید می‌چرخد و منظور از تولید، تمام حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی است.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شاخصه‌های تولید را رقابت‌پذیر بودن و صادرات‌گرا بودن محصولات تولیدی دانسته و تصریح می‌کند: ‌در کشورهای مطرح دنیا در بخش تولید نرخ تورم یک، دو یا حتی نیم درصد است و نرخ سود تسهیلات بانکی نیز حول همین ارقام می‌چرخد. برای آگاهی از وضعیت بخش تولید در کشور، مقایسه همین دو نرخ تورم و سود تسهیلات بانکی با کشورهای دیگر کافی است. حسن‌زاده با بیان اینکه نرخ بالای تورم و سود تسهیلات بانکی واحدهای صنعتی را به شدت دچار مشکل کرده است، خاطرنشان می‌کند: ‌از یکسو منابع کشور با محدودیت روبه‌رو بود و از سوی دیگر دولت تلاش‌های زیادی برای حل مشکلات بخش تولید کرد. برجام که فرصت بی‌بدیلی برای کشور بود و چگونگی استفاده از این فرصت یا اینکه آیا اصلا استفاده‌ای صورت گرفته، نیازمند کارشناسی‌های تخصصی است.

حمایت از صنعتگران خوزستان

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس نیز گفت: در عمل هیچ حمایتی از تولیدکنندگان و صنعتگران استان نمی‌شود و سایه ناامیدی بر صنعت استان سنگینی می‌کند. مجید ناصری‌نژاد با اشاره به مشکلات فراوان صنعتگران استان می‌افزاید: وضعیت صنعت استان بسیار نامطلوب است و با این روند نامناسب صنعت استان رو به نابودی خواهد رفت زیرا هیچ حمایتی از صنعتگران و تولید‌کنندگان در استان انجام نمی‌گیرد. وی اظهار می‌کند: اکنون و در دوران پسابرجام نگرانی ما از مساله عدم حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتگران بیشتر شده است زیرا در دورانی که سرمایه‌گذاران خارجی به کشور ورود می‌کنند، دیگر به سرمایه‌گذاران داخلی توجهی نخواهد شد. نماینده شادگان در مجلس خاطرنشان می‌کند: بانک‌های استان نیز باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنند و حرکت جدی‌تری را انجام دهند تا مشکلات واحدهای تولیدی استان کاهش پیدا کند.

بحران در صنعت خوزستان

بیژن پناهی‌زاده، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار می‌کند: بخش صنعت خوزستان به سختی به حیات خود ادامه می‌دهد زیرا دولت برنامه ملموسی برای رفع مشکلات این بخش ارائه نکرده است و تا زمانی که نقدینگی به صنعت استان تزریق نشود، مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

وی می‌افزاید: واحدهای صنعتی استان با وجود زیرساخت‌های مناسب مشکلاتی دارند که حل این مشکلات خارج از حیطه وظایف مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است و از آنها می‌توان به مشکلات بانکی، دارایی و تامین اجتماعی، گمرکی، ارزی و تعویض خطوط تولیدی اشاره کرد.

پناهی‌زاده ادامه می‌دهد: دولت باید سهم صنعت از قانون هدفمندی یارانه‌ها را پرداخت کند و اگر نمی‌تواند مطالبات بخش تولید را پرداخت کند، می‌تواند این مطالبات را در ازای سود، جرایم و دیرکردهای بانکی واحدهای تولیدی تهاتر کند تا صنایع استان و کشور از وضعیت نیمه-تعطیلی رهایی پیدا کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان می‌گوید: تنها راهی که می‌تواند بخش صنعت استان را از این وضعیت بحرانی و رکود نجات دهد، تزریق منابع مالی است که این موضوع فقط با همکاری دولت و سازمان‌های دولتی امکان‌پذیر است. بخش خصوصی در ۵ سال گذشته آسیب‌های فراوان دیده است و دولت باید این ضرر و زیان را به هر نحوی جبران کند زیرا معتقدیم تنها راه کشور برای پیشرفت، حمایت از صنعت و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

پناهی‌زاده خاطرنشان می‌کند: کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی مستلزم تحقق برنامه‌هایی همچون ارائه تسهیلات بانکی با بهره پایین و استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی روز دنیا است تا واحدهای تولیدی بتوانند با مشکلات کمتری به فعالیت پردازند.