تبریز قطب دارویی می‌شود؟

دنیای اقتصاد، تبریز، سیما نیک‌رفتار: استاندار آذربایجان شرقی بر ضرورت اجرای طرح‌های توسعه واحدهای داروسازی در استان تاکید کرد و گفت: آذربایجان شرقی می‌تواند قطب تولید داروی کشور شود. اسماعیل جبارزاده در مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تخصصی و فوق‌تخصصی تامین اجتماعی آذربایجان ‏شرقی، با بیان اینکه باید نگاه ویژه‌ای به توسعه واحدهای داروسازی استان داشته باشیم، ادامه داد: تبریز و آذربایجان شرقی قطب درمان و سلامت کشور هستند و باید همزمان با این رشد به فکر تولید دارو در استان نیز باشیم.

جبارزاده با اشاره به اینکه می‌‏توانیم به قطب تولید دارو تبدیل شویم، افزود: در این زمینه به داروسازی در سند تدبیر و توسعه استان نگاه ویژه‌ای شده است و طرح‌های مختلفی در این زمینه به بهره‌برداری رسیده و چند واحد دیگر نیز در حال احداث است تا واحدهای داروسازی در استان توسعه یابند.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بالایی در تولید دارو دارد، گفت: این استان می‌تواند بعد از تهران به دومین قطب تولید دارو در کشور مبدل شود. جبارزاده همچنین با بیان اینکه شرکت‌های داروسازی همچون زهروای و شهید قاضی نشانگر ظرفیت‌های بالای استان است، گفت: باید خطوط قدیمی کارخانه‌های تولید دارو بازسازی شود که امیدوارم در این زمینه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمک کند.

استاندار آذربایجان شرقی سپس به بازاریابی و صادرات دارو اشاره کرد و گفت: باید برای صادرات شرکت‏‌های ویژه دپوی دارو تاسیس شود. جبارزاده با تاکید بر اینکه بازاریابی داروهای داخلی وظیفه شرکت‌‏های ویژه دپو است، افزود: آماده افزایش میزان تولید و صادرات دارو در آذربایجان شرقی هستیم که این عامل می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شود.

وی در پایان از همراهی شهرداری تبریز برای واگذاری زمین مورد نیاز احداث بیمارستان تامین اجتماعی در شهرک خاوران تقدیر کرد و گفت: این بیمارستان قرار بود در ابتدا در شهر جدید سهند احداث شود ولی کارشناسان تامین اجتماعی با ایجاد آن در سهند موافقت نکردند و اعلام کردند که ایجاد پلی کلینیک در سهند کافی است که امیدواریم این پلی‌کلینیک نیز با همکاری تامین اجتماعی احداث شود.

رئیس هیات ‏مدیره سازمان تامین اجتماعی نیز در این مراسم با بیان اینکه تامین اجتماعی ۵۱درصد جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده است، گفت: سازمان تامین اجتماعی گسترده‏ترین سازمانی است که خدمات درمانی و بیمه‌‏ای به مردم ارائه می‌کند. عباس کبریایی‏‌زاده با اشاره به اینکه تمرکز و حمایت از اقشار نیازمند جامعه هدف اصلی این سازمان است، ادامه داد: برای همین منظور با بیشتر مراکز دولتی، نیمه ‌دولتی و بخش خصوصی قرارداد داریم.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته بیشتر طرح‌های سازمان تامین اجتماعی در مناطق محروم و کم‌برخوردار اجرا شده است، اظهار کرد: به همین منظور رویکرد سازمان بر این است تا پوشش بیمه‏‌ای غیرملکی توسعه پیدا کند.رئیس هیات ‏مدیره سازمان تامین اجتماعی افزود: بخش کارگری جزو قشرهای مورد حمایت ما است که به همین منظور ۵هزار میلیارد ریال اعتبارات در بخش درمان بیشتر به قشر کارگری اختصاص داده شده است.

کبریایی‏‌زاده در ادامه به ظرفیت‌های استان اشاره کرد و گفت: این استان از برخوردارترین استان‌های کشور است. وی با بیان اینکه تامین اجتماعی در آذربایجان شرقی دو بیمارستان دارد، گفت: سازمان تامین اجتماعی در آذربایجان شرقی دو بیمارستان با ظرفیت ۳۹۶ تختخواب، ۹ درمانگاه و سه کلینیک دارد. رئیس هیات ‏مدیره سازمان تامین اجتماعی با اعلام اینکه استان ۵ درصد جمعیت کشور را دارد، افزود: در تامین اجتماعی ۷ تا ۵/ ۷ درصد اعتبار سازمان را به این استان اختصاص داده‌ایم.

وی به بیمارستان عالی‌نسب تبریز نیز اشاره کرد و گفت: این بیمارستان از مجهزترین بیمارستان‌های تامین اجتماعی کشور است. کبریایی‏‌زاده به انتقال بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز نیز اشاره کرد و افزود: این بیمارستان فرسوده است و انتقال آن از اولویت‌های سازمان تامین اجتماعی است.

بر اساس این گزارش بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تبریز کلنگ‌زنی شد. این بیمارستان با هدف تبدیل آذربایجان شرقی به قطب سلامت و درمان کشور طی مدت سه سال با مشارکت شهرداری و سرمایه‏گذاری شرکتی اتریشی احداث می‌شود و بخش ‏های تخصصی مختلفی همچون جراحی قلب، پیوند کلیه و اعصاب و خون خواهد داشت.