رکودزدایی از 205 کارخانه در هرمزگان

دنیای اقتصاد، بندرعباس، جمیله دبیری‌نیا: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در همایش تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان که با مشارکت حداکثری جامعه صنعت و معدن استان در سالن حوزه علمیه خواهران شهرستان بندرعباس برگزار شد، بابیان اینکه محصولات صنعت و معدن هرمزگان نیازمند حضور در بازارهای بین‌المللی است، بر لزوم ایجاد دفاتر خدمات بازرگانی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تاکید کرد.

خلیل قاسمی با اشاره به برنامه‌های دولت و استان برای راه‌اندازی واحدهای راکد در سال جاری اعلام کرد: برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، از سال گذشته تاکنون در قالب کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید، ۱۱۴ جلسه ستاد تسهیل با ۱۰۲۰ مصوبه برگزار شده است.

قاسمی با اشاره به اینکه کسب رتبه سوم کشوری طی سال ۹۴ در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نتیجه تلاش‌های مسوولان استانی است، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های آینده و تعیین ۲۵ درصدی سهم صنعت از تسهیلات بانکی، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ۲۰۵ واحد راکد در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی از اتمام طرح ساماندهی محدوده‌های معدنی و کسب رتبه شش کشوری در آنلاین شدن ثبت محدوده‌ها در سامانه کاداستر معادن خبر داد و افزود: الکترونیکی کردن امور مربوط به بخش معدن به‌عنوان استان پیشرو و تاسیس خانه معدن در استان دستاورد اقدامات سال گذشته است.وی خاطرنشان کرد: از مشکلات سال‌های گذشته مقابله با برداشت‌های غیرمجاز در معادن بود که سال گذشته مقابله با برداشت غیرمجاز مواد معدنی در استان تشدید شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان همچنین از مراحل نهایی ساماندهی محدوده‌های شن و ماسه رودخانه‌ای در استان خبر داد و اعلام کرد: در دوران پسابرجام سرمایه‌گذاران هندی و کره‌ای برای سرمایه‌گذاری روی معادن استان اعلام آمادگی کرده‌اند. وی در ادامه با ارائه پیشنهادها و برنامه‌های توسعه بخش صنعت و معدن استان خواستار تامین اعتبار مورد نیاز به‌منظور پی‌جویی کانی‌های معدنی و مطالعات نیمه تفصیلی در استان شد. قاسمی همچنین خواستار تشدید مقابله برای جلوگیری از برداشت و حمل و نقل غیرمجاز مواد معدنی در استان شد.

وی با اشاره به وجود معادن و ذخایر معدنی مناسب در هرمزگان و نبود نیروی متخصص از پیگیری ایجاد رشته‌های دانشگاهی معدن و متالورژی در دانشگاه‌های استان خبر داد و همچنین توسعه خدمات بازرگانی و ارتباطات دریایی، تقویت و تجهیز مبادی ورودی و خروجی استان و توسعه زیرساخت‌های مناسب برای حمل کالا را در توسعه صنایع و معادن استان موثر دانست.قاسمی توسعه صنایع انرژی بَر با توجه به عبور خطوط انتقال نفت خام و گاز، توسعه فناوری‌های زیستی (بیوتکنولوژی) و صنایع مرتبط با آن، توسعه و تجهیز شبکه‌های توزیع و انتقال انرژی را از دیگر پیشنهادهای بخش صنعت، معدن و تجارت استان اعلام کرد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ایجاد سازوکار مناسب به‌منظور جذب سرمایه‌گذار خارجی با تاکید بر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بومی و تجهیز زون اقتصادی مناطق آزاد و مناطق ویژه تجاری به زیرساخت‌های لازم را از مهم‌ترین خواسته‌های استان دانست.

نرخ بیکاری در هرمزگان مطلوب نیست

نماینده هرمزگان در مجلس نیز در این همایش گفت: نرخ بیکاری در استان مطلوب نیست و باید مسوولان ارشد استانی در این زمینه چاره‌اندیشی کنند. احمد مرادی با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان بالای ۳۰درصد است، اظهار کرد: قوه‌مجریه و قوه مقننه با همکاری هم مشکلات را از پیش پای صنعتگران بردارند. وی در ادامه افزود: صنایع مستقر در استان باید به سمت جذب نیروهای بومی و ماندگار بروند.

تعیین سرنوشت در بخش‌های تولید و صنعت

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در همایش صنعتگران و معدنکاران نمونه استان هرمزگان گفت: تعیین سرنوشت مردم در دو بخش تولید و صنعت است. وی ادامه داد: به عنوان تولیدکننده در سختی کار جان خود را در اختیار کشور قرار داده و اجازه نمی‌دهیم هیچ واحد تولیدی تعطیل و به هیچ کارگری ظلم شود.مرتضوی گفت: به نمایندگی از کارگران، تولیدکنندگان و ستادهای تسهیل و روحانیت تقاضا دارم، در سر خط اقدام و عمل بایستند و در جهت رونق و توسعه اقتصادی کشور گام بردارند.

بانک‌ها کوتاهی می‌کنند

نماینده شرق هرمزگان در مجلس نیز گفت: وقتی زحمت کارگران و کشاورزان را در گرمای استان هرمزگان می‌بینیم متوجه ناعدالتی‌ها در پرداخت‌ها و حقوق می‌شویم.حجت الاسلام سیدمصطفی ذوالقدر اعلام کرد: بانک‌ها در بخش صنعت، کشاورزی و اقتصاد کوتاهی می‌کنند. در پایان از ۱۹ واحد نمونه صنعتی و معدنی با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.