همدان؛ پیشتاز در تهیه طرح‌ هادی
دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: مدیرکل بنیاد مسکن همدان درباره تهیه طرح‌های هادی روستایی استان گفت: در استان تمام روستاهای بالای 20 خانوار از طرح هادی روستایی برخوردار شده‌اند و برای روستاهای زیر 20 خانوار نیز طرح تعیین محدوده تهیه شده است. حسن ظفری با اعلام اینکه همدان به‌عنوان استان پیشتاز در تهیه طرح‌های هادی محسوب می‌شود، گفت: شاخص تهیه طرح‌های هادی در کشور 88 درصد است که در استان به 100درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۹۴۱ روستای استان دارای طرح هادی هستند، گفت: وارد فاز بازنگری طرح‌های هادی روستایی شده‌ایم که تاکنون طرح هادی ۳۳۲ روستا بازنگری شده است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان در ادامه از تهیه طرح بافت واجد ارزش برای پنج روستای همدان خبر داد و گفت: طرح ساماندهی چهار بخش در استان نیز انجام شده است. وی درباره روستاهای هدف گردشگری که دارای طرح مصوب هستند نیز گفت: طرح ۲۰ روستا به تصویب رسیده که طرح دو روستای اشتران تویسرکان و مانیزان ملایر است.


اجرای فاز یک طرح هادی در ۴۸۴ روستا

ظفری اعلام کرد: عملیات اجرایی فاز یک 484 روستا در استان آغاز شده که این طرح در 298 روستا به بهره‌برداری رسیده و 13 روستا تبدیل به شهر شده است و 173 روستا به عنوان روستاهای نیمه تمام در دستور کار قرار دارد. وی با بیان اینکه متوسط اجرای طرح‌های هادی در کشور 36 درصد است که در همدان این رقم 50 درصد است، گفت: این فاصله بسیار معنادار است که باید بیشتر شود. مدیرکل بنیاد مسکن همدان با اعلام اینکه سال گذشته 20 هزار تن قیر اعتباری به استان داده شد، گفت: 175 روستا از طریق این میزان قیر یارانه‌ای آسفالت می‌شوند. وی گفت: سال گذشته 74 طرح اجرای آسفالت به اتمام رسیده است و اجرای باقیمانده از ابتدای امسال آغاز شده است. ظفری با اعلام اینکه تاکنون 555 هزار مترمربع مساحت آسفالت انجام شده در 74 طرح است، گفت: پیش‌بینی می‌شود با تثبیت قیر اعتباری در قانون بودجه سال 95، بتوانیم امسال نیز 150 روستا را از محل قیر اعتباری بهسازی و ساماندهی کالبدی را اجرایی کنیم.


صدور 140 هزار جلد سند مالکیت

وی درباره صدور سند مالکیت با هدف تثبیت مالکیت اماکن روستایی نیز گفت: در ۷۹۹ روستا این برنامه عملیاتی و نقشه ثبتی تهیه شده است. مدیرکل بنیاد مسکن همدان با اعلام اینکه ۱۴۰ هزار جلد سند مالکیت روستایی در استان صادر شده است، گفت: مجموع اسناد صادر شده در کشور دو میلیون و ۹۱۶ هزار فقره است که سهم همدان از این میزان معادل ۶/ ۴ درصد است.


پرونده مسکن مهر بسته می‌شود

وی درباره مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر نیز گفت: 7607 فقره سهمیه مربوط به همدان بوده است که تاکنون 5135 واحد به بهره‌برداری رسیده است. به دنبال بستن پرونده مسکن مهر در سال جاری هستیم. ظفری با اعلام اینکه امسال نیز 870 واحد تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: تعداد واحدهای بدون متقاضی نیز از ابتدای امسال تعیین تکلیف شده و فراخوان ثبت نام مجدد واحدهای بدون متقاضی اعلام می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان تعداد واحدهای بدون متقاضی موثر را یک هزار واحد اعلام کرد و گفت: مجوز لازم برای واگذاری این واحدها اخذ شده و یک مرحله فراخوان اعلام می‌شود که اگر کسی شرایط لازم را نداشت دوباره فراخوان بدون داشتن شرایط اعلام می‌شود. وی با بیان اینکه بیشتر این واحدهای فاقد متقاضی در شهرستان نهاوند است، گفت: نیازسنجی برای این واحدها انجام شده ولی سیاست در آن زمان بر اجرای این تعداد واحد بود. در مسکن مهر شتابان حرکت کردیم و اگر ضوابط شهرسازی، معماری و مدیریت را به خوبی اعمال می‌کردیم امروز با مشکلات بسیاری مواجه نبودیم. ظفری درباره سرمایه‌گذاری شرکت مصالح نوین ایرانیان نیز با اشاره به اینکه زمین در نهاوند تملک و کارگاه فعال شده و خوشبختانه اقدامات زیرساختی انجام شده است، افزود: باز کردن ال‌سی و استفاده از سوئیفت در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه در چند ماه آینده با روان‌سازی سوئیفت و ثبت ال سی دستگاه‌ها وارد اجرا می‌شوند، گفت: میزان سرمایه‌گذاری برای این طرح 120 میلیارد تومان خواهد بود که به‌صورت مستقیم بیش از 120 نفر و به‌صورت غیرمستقیم 400 نفر اشتغالزایی دارد. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان میزان تولیدات این کارخانه را بیش از 450 هزار مترمکعب مصالح بتن سبکی گازی(AAC) اعلام کرد و گفت: بازار این تولیدات کشورهای همسایه و عراق است که امیدواریم در 24 ماه آینده این طرح اقتصادی اجرایی و بهره‌برداری شود. وی با اشاره به اینکه وظیفه بنیاد مسکن ساماندهی کالبد روستا است، گفت: در این ساماندهی نگاه و نظر مردم، مشاوران و کارشناسان را اجرایی می‌کنیم.