فروش پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس به صنایع
دنیای اقتصاد، بندرعباس: اولین قرارداد فروش پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس به صنایع غرب این شهر با حضور استاندار هرمزگان و معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مبادله شد. مدیرعامل آبفای هرمزگان در این باره با اشاره به اجرای طرح فاضلاب بندرعباس از سال 83 و بهره‌مندی 75 درصد جمعیت این شهر از شبکه جمع‌آوری فاضلاب، گفت: طرح واگذاری پساب مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس به بخش خصوصی در شهریور امسال با حضور وزیر نیرو به امضا رسیده است.

حسین خادمی افزود: اکنون حجم پساب تولیدی تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس ۵۵ هزار مترمکعب معادل ۶۲۰ لیتر بر ثانیه است که با ارتقای این تصفیه‌خانه و احداث مدول دوم آن از سوی بخش خصوصی این میزان در طول پنج سال به ۸۰ هزار متر مکعب می‌رسد و تا ۱۲۰ هزار مترمکعب نیز قابل افزایش است. وی اضافه کرد: طرح واگذاری پساب با بهترین کیفیت به صنایع فولاد صبا و پالایشگاه نفت بندرعباس ۳ تا ۶ ماه پس از نهایی شدن قرارداد، از سوی بخش خصوصی (شرکت ژرف کار جم) اجرا خواهد شد که پس از آن دیگر شاهد ورود پساب تولیدی به دریا نخواهیم بود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این مراسم اجرای این طرح را به صورت پایلوت و برای اولین بار در بندرعباس، یک ابتکار دانست و گفت: این طرحی مطلوب به‌منظور مدیریت بحران آب و جایگزین مناسبی برای آب‌شیرین‌کن‌ها، خواهد بود. چرا که نسبت به آب‌شیرین‌کن‌ها از قیمت پایین‌تر برخوردار بوده و آلودگی زیست محیطی کمتری نیز دارد.

پروین فرشچی به شرایط پسابرجام و استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از صنایع ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب نیز جدا از صنایع نیستند، بی‌شک پیشنهادهای خوبی از سوی سرمایه‌گذاران بین‌المللی خواهند داشت که باید بدون هرگونه شتابزدگی ضمن بررسی پیشنهادها، از این فرصت برای حمایت و توانمندسازی بخش‌خصوصی داخلی استفاده کنند. وی به بالا بودن مصرف سرانه آب در هرمزگان (۳۰۰ لیتر در روز) نسبت به مصرف سرانه آب در جهان (۱۴۳ لیتر) و کشور (۲۵۶ لیتر) اشاره کرد و گفت: این موضوع اهمیت تولید و مدیریت بحران آب در این استان را بیش از پیش ضروری می‌کند، از این رو باید ضمن اجرای طرح‌هایی همچون تصفیه و فروش پساب، به سمت تکنولوژی‌های جدید در جهت بهینه‌سازی مصرف آب رفت.