همکاری آذربایجان شرقی و آلمان در تولید گیربکس
دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: شرکت چرخشگر تبریز و کمپانی گیربکس‌سازی زداف آلمان به‌منظور ارتقای سطح همکاری تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. براساس این تفاهم، شرکت گیربکس‌سازی زداف آلمان برای اولین بار در طول تاریخ فعالیت خود اجازه تولید محصولات خود را به یک کشور دیگر می‌دهد. مدیرعامل شرکت چرخشگر با اظهار خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه گفت: بر اساس توافق‌های صورت گرفته برای اولین بار در دنیا توانسته‌ایم امتیاز انحصاری تولید محصولات این شرکت را اخذ کنیم.

حسن وفادار به تکنولوژی انحصاری این محصولات اشاره کرد و افزود: این محصولات شامل گیربکس‌های فوق پیشرفته اکولایف، اکومیت و اسپیت ۴ است که قابل استفاده در اتوبوس‌های شهری و کامیون‌ها است. وی تیراژ این محصولات را متغیر و بسته به نیاز بازار ارزیابی و تصریح کرد: اکنون توانایی تولید ۷۵۰۰ دستگاه از این محصولات پیش‌بینی شده که این تعداد علاوه‌بر تامین نیاز بازار داخل به خارج از کشور نیز صادر خواهد شد. وفادار در ادامه خرداد سال آینده را زمان شروع تولید این محصولات اعلام کرد و افزود: ۶ فاز برای تولید این محصولات با سرمایه‌گذاری ناچیز به‌روزآوری شده و در فاز اول نیز ۴۰ درصد تولیدات بومی‌سازی می‌شود. فرانک بوهکارت، نماینده تام‌الاختیار شرکت زداف نیز این همکاری را قدمی تاثیرگذار و روبه جلو به‌منظور افزایش سطح همکاری دانست و افزود: محصولات جدیدی که از سوی شرکت چرخشگر به تولید خواهند رسید از لحاظ کیفی با تولیدات این شرکت در آلمان برابری می‌کند.

وی ظرفیت‌های شرکت چرخشگر را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این شرکت تمام استانداردهای مورد نیاز برای تولید این محصول را در اختیار دارد و کمپانی زداف هیچ‌گونه محدودیتی در ارتقای میزان همکاری‌ها و انتقال تکنولوژی ندارد. کرایوفسکی، مدیرعامل بازاریابی شرکت زداف و عضو هیات‌مدیره شرکت چرخشگر نیز تفاهم صورت گرفته را گامی اساسی برای ارتقای سطح همکاری‌ها ارزیابی کرد و افزود: کمپانی زداف آلمان پس از بررسی‌های فراوان و محرز شدن توانایی‌های آن اقدام به امضای این تفاهم‌نامه کرده است. وی افزود: این تفاهم‌نامه پس از ۳۰ ماه مطالعه نهایی شده و زمینه‌ساز همکاری‌های آینده خواهد بود. وی شرکت چرخشگر را از واحدهای تولیدی تاثیرگذار در منطقه اعلام کرد و افزود: با برداشته شدن تحریم‌ها شرکت‌های بسیاری برای همکاری اعلام آمادگی کرده بودند و اگر ما این توافق را نهایی نمی‌کردیم سهم خود را در بازار ایران از دست می‌دادیم.