دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با اعلام اینکه استان در تولید سند ملی بازآفرینی از کشور جلوتر است، افزود: دستور کار 21 محلی قزوین مورد تایید ستاد استانی بازآفرینی شهری قرار گرفته و منتظر طرح این سند در ستاد ملی هستیم. حامد مانی‌فر گفت: نهادسازی‌های اولیه برای طرح بازآفرینی شهری در قزوین انجام شده و به این منظور جلسات استانی و شهرستانی برای این طرح به ریاست فرمانداران و به دبیری شهرداران شکل گرفته و اکنون تلاش می‌کنیم در شهرداری‌ها واحدی به نام واحد بازآفرینی شهری ایجاد کنیم که در تعداد محدودی از شهرداری‌ها این اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه تمام محله‌های قدیمی و تاریخی قزوین شامل طرح بازآفرینی می‌شوند، افزود: سال ۹۰ سندی را با عنوان دستور کار۲۱ محلی شهر قزوین تصویب کردیم. وقتی این سند را تهیه کردیم هنوز بحثی از طرح بازآفرینی شهری نبود، اما این سند آنقدر پیشرو و رو به جلو بود که اهداف آن با برنامه‌های سند ملی بازآفرینی شهری هماهنگی داشت. در واقع قزوین در تولید سند ملی بازآفرینی از کل کشور جلوتر است. مانی‌فر درباره اجرای سند ملی استان قزوین توضیح داد: در این سند، یکی از محله‌های قدیمی شهر به نام «محله دیمج» را به‌عنوان مدل انتخاب کردیم که بتوانیم اهداف این سند را در آنجا پیاده کنیم. مدیرکل راه و شهرسازی قزوین در توضیح عنوان دستور کار ۲۱محلی گفت: دستور کار ۲۱، سندی است که در پی نگرانی‌های زیست محیطی و غلبه زندگی ماشینی در شهرها در سال ۱۹۹۲ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید. وی افزود: این سند که در قالب یک کتاب منتشر شده شامل ۴۰فصل است و ۴۰ موضوع را بررسی و حکم می‌کند که شهرها مسائل خود را در قالب این موضوع‌ها بررسی کنند.

مانی‌فر با بیان اینکه در اداره راه و شهرسازی قزوین، ۱۳ شهر مورد مطالعه قرار گرفته، افزود: توانمندی و ظرفیت‌های این شهرها بررسی شده‌است، برای مثال در شهری ورزش پهلوانی بسیار اهمیت دارد یا شهری محصول هندوانه معروفی دارد. بر اساس این بررسی‌ها برای این شهرها یک تقویم رویداد نوشته‌ایم و این ایده را دنبال می‌کنیم که برای هر شهر در استان یک هفته را به نام آن شهر نام‌گذاری کنیم و طی آن هفته به ویژگی‌های آن شهر بپردازیم.