توسعه خوزستان  با کاهش حاشیه‌نشینی
دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان گفت: 22 سال عقب‌ماندگی استان به‌دلیل پرداختن به توسعه ملی بوده است و زمانی توسعه استان رقم می‌خورد که آمار جمعیت حاشیه‌نشین 30 درصد نباشد. عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: در سال‌جاری با وجود کمبود اعتبارات در تمام بخش‌های اجرایی کشور، استان با تدبیر و مدیریت کارشناسانه توانست جزو استان‌های برتر باشد. وی تصریح کرد: مدیریت‌ اجرایی استان توانست با تلفیق امکانات خود با کاهش اعتبار و اولویت دادن به طرح‌های ضروری جایگاه ممتازی را در کشور کسب کند.

مقتدایی از میان موضوعات مهمی که سبب دغدغه شهروندان خوزستانی شده بود به موضوع رودخانه کارون و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: با انسجام کار کارشناسی و تمهیدات مدیریتی به‌منظور احیای کارون، ردیف اعتباری ۸۷۰۰ میلیارد تومانی برای آن در دولت مصوب و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری نیز اجرایی شد. استاندار خوزستان تاکید کرد: شاید عدم توفیق یا عدم تحقق اهداف توسعه در استان به این دلیل باشد که برخی مدیران با تفکر قدیمی و نه کارشناسانه و علمی کارها را اداره می‌کنند. معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان نیز گفت: از ۱۰۵ واحد صنعتی در این شهرستان، ۷۴ واحد غیرفعال و تعطیل شده است. عزیزالله شهبازی گفت: از مجموع واحدهای تولیدی تعطیل شده، ۲۴ واحد به صورت کامل از این شهرستان خارج شده و ۵۰ واحد دیگر نیز تعطیل هستند.

وی با تشریح دیگر مشکلات آبادان افزود: ۶۶۴۰ واحد مسکن مهر در این شهرستان وجود دارد که به‌دلیل مشکلات، رغبتی برای استقرار در این واحدها نیست، اگرچه با پیگیری‌ها۲۰۰ واحد مسکن مهر به متقاضیان واگذار شده است. فرماندار ویژه آبادان ادامه داد:بیش از هفت میلیون نخل در این شهرستان وجود داشت که از این تعداد نخل تنها ۵/ ۲ میلیون نخل با ثمردهی پایین باقی مانده است. معاون استاندار خوزستان در ادامه فرسودگی و عمر بالای ناوگان تاکسیرانی، ورود آلاینده‌ها به شهر به‌دلیل پالایشگاه‌ها، استحصال و توزیع آب شرب و کشاورزی در این شهرستان را از دیگر مشکلات این منطقه اعلام کرد. وی به مشکل آب آشامیدنی اشاره کرد و افزود: نیاز آبی این شهرستان در هر شبانه‌روز ۱۸۰ هزار مترمکعب است که تنها ۱۰۵هزار مترمربع توزیع می‌شود و این مساله مشکلات فراوانی در آبرسانی ایجاد کرده است.


لزوم توسعه بنادر در پسابرجام

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان با اشاره به اجرای برجام گفت: دولت می‌تواند با رفع تحریم‌ها و اجرای برجام و بازگشت دارایی‌های بلوکه‌شده، بسته‌های حمایتی برای صنایع در نظر بگیرد تا بتوانند به تولیدات خود ادامه دهند و با تمام ظرفیت فعال باشند. شهبازی با اعلام اینکه 74 واحد از واحدهای تولیدی آبادان تعطیل شده‌اند که تعطیلی تعداد زیادی از این واحدها به‌دلیل مشکلات ارزی و تحریم‌ها بود، اظهار امیدواری کرد: اجرای برجام موجب حل مشکلات ارزی و کمک به واحدهای تولیدی در تهیه مواد اولیه موردنیاز آنها شود. وی افزود: در دوران تحریم‌ها، فعالیت کارخانه‌های بزرگی که در آبادان بودند به‌دلیل عدم تامین مواد اولیه تولید متوقف شد یا پایین‌تر از ظرفیت خود مشغول به‌کار بودند که امیدواریم در پساتحریم این کارخانه‌ها عملکرد بهتری داشته باشند. شهبازی تصریح کرد: بهبود روابط ایران با سایر کشورها و تبادل فکر و اندیشه می‌تواند در همه حوزه‌ها اثرگذار باشد و به پیشرفت صنایع و اقتصاد کمک کند. وی اعلام کرد: باید برای واردات و صادرات محصولات در بنادر شهرستان در دوران پساتحریم زیرساخت‌های فراوانی آماده شود و زیرساخت‌های کنونی را نیز ارتقا داد تا بتوان در این دوران به افزایش صادرات و واردات محصولات کمک کرد. معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان خاطرنشان کرد: با کمک‌های منطقه آزاد، کمک‌های ملی و بسته‌های حمایتی دولت از طریق دارایی‌های بلوکه‌شده، می‌توان به توسعه بنادر و اسکله‌های شهرستان کمک کرد و در این صورت می‌توانیم شاهد افزایش پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر آبادان باشیم.