گروه بورس- معاون سازمان خصوصی‌سازی فهرست پیشنهادی این سازمان به مجلس و هیات واگذاری را برای واگذاری در سال ۹۲ تشریح کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، ابوالقاسم شمسی جامخانه در مورد برنامه واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی برای سال ۹۲ اظهار داشت: بر اساس برنامه پیشنهادی سازمان خصوصی‌سازی به مجلس و هیات واگذاری تعداد ۱۵۱ شرکت گروه یک و ۱۶۵ شرکت گروه دو در لیست واگذاری قرار دارند که شرکت‌های گروه دوم همان‌طور که همیشه اعلام شده طبق قانون اصل ۴۴ تا پایان سال ۹۳ برای واگذاری مهلت دارند.

وی افزود: هر سال تعدادی از شرکت‌های گروه ۲ در لیست واگذاری قرار می‌گیرند تا بتوان برنامه آماده‌سازی آنها را انجام داد و سپس واگذار کنیم. در سال گذشته ۶۴ شرکت گروه دو که عمدتا شرکت‌های گروه آبفای شهری و روستایی بود، یکپارچه‌سازی آنها شروع شد و در حال حاضر در مراحل پایانی به‌سر می‌برند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: بخشی از شرکت‌های گروه دو واگذار شد و تعدادی که امسال به فهرست اضافه شده بیشتر زیرمجموعه شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید است که شامل ۲۰ شرکت است و در فهرست پیشنهادی واگذاری‌های سال ۹۲ قرار دارد و باید در هیات واگذاری مصوبه آن را دریافت کنیم. در نتیجه ۱۵۱ شرکت گروه یک و ۱۶۵ شرکت گروه دو در سال ۹۲ واگذار می‌شود.

شمسی جامخانه در مورد شرکت‌های قابل واگذاری مهم در گروه دو بیان کرد: عمده شرکت‌هایی که قرار است از طریق بورس یا فرابورس واگذار کنیم شامل ۶۰ درصد پالایشگاه نفت کرمانشاه، پالایشگاه نفت بندرعباس که در مرحله آگهی است و عرضه ۱۳ درصد شرکت پست‌بانک است.

وی افزود: البته ۲۵ درصد شرکت پست‌بانک به سهام عدالت تعلق دارد و ۱۱ درصد نیز در بورس عرضه شده که تا ۴۹ درصد باید تا قبل از پایان برنامه پنجم توسعه واگذار شود و مابقی سهام آن به بعد از برنامه پنجم موکول می‌شود. بنابراین پیشنهاد این بود که ۱۳ درصد سهام پست‌بانک در سال جاری به سهام عدالت تعلق گیرد که اگر هیات وزیران آن را تصویب کند، انجام خواهد شد.

علاوه بر این ۶۰ درصد سهام شرکت دخانیات ایران نیز در لیست پیشنهادی قرار دارد که ۴۰ درصد مابقی آن متعلق به سهام عدالت است بنابراین برای سهم قابل واگذاری (۶۰ درصد) انجام کارهای پذیرش آن در فرابورس در حال پیگیری است که ابتدا بخشی از آن (۵ درصد) برای کشف قیمت عرضه می‌شود و از ۵۵ درصد مابقی نیز ۵ درصد آن متعلق به سهام ترجیحی و مابقی آن به‌صورت یکجا یا در چند بلوک عرضه خواهد شد. همچنین واگذاری ۲۰ درصد از سهام شرکت صنایع ملی مس ایران،۲۰ درصد از سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان و ۱۷.۵ درصد سهام شرکت سایپا نیز در فهرست پیشنهادی بنگاه‌های قابل واگذاری گروه دو در سال جاری قرار دارد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به واگذاری یکی دیگر از شرکت‌های گروه دو یعنی هلدینگ گاز گفت: این شرکت همان شرکت توزیع گاز ایران است که شامل ۳۱ شرکت گاز استانی و شرکت بازرگانی گاز است که کارهای پذیرش آن در بورس در حال پیگیری است و امسال واگذار می‌شود.

مهم‌ترین شرکت‌های پیشنهادی در فهرست گروه یک

معاون سازمان خصوصی‌‌سازی در مورد یکی از شرکت‌های زیرمجموعه نفتی که در فهرست پیشنهادی واگذاری گروه یک برای سال ۹۲ قرار دارد، گفت: شرکت ملی حفاری ایران در فهرست واگذاری این گروه قرار دارد که از کل سهام آن ۳۰ درصد متعلق به سهام عدالت و ۷۰ درصد دیگر متعلق به دولت است که حتما باید بحث پذیرش در بورس یا فرابورس آن در سال جاری انجام شود. وی ادامه داد: بنابراین باید برای پذیرش این شرکت همکاری لازم انجام شود تا با توجه به محدودیت زمانی که برای بسته شدن پرونده سهام عدالت از جمله پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس یا فرابورس لازم است ۳۰‌درصد سهام شرکت مذکور در سالجاری قیمت‌گذاری شود، پس پذیرش و عرضه شرکت ملی حفاری ایران در اولویت برنامه های سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد.

شمسی‌ جامخانه گفت: پتروشیمی دماوند، پتروشیمی تبریز، شرکت فرش ایران، مجتمع صنعتی اسفراین، فولاد آذربایجان، مهندسی آب و خاک کشور، خدمات حمایتی کشاورزی و چند شرکت زغال‌سنگ نیز در فهرست واگذاری پیشنهاد شده به مجلس در گروه یک قرار دارد.