احتمال تعدیل مثبت سود 90 صدرا بیش از تعدیل منفی است

گروه بورس - علیرضا باغانی: مدیرعامل صدرا پیش‌بینی ارائه شده از عملکرد مالی صدرا در سال ۹۰ را واقع‌بینانه اعلام کرد.مهدی اعتصام که با خبرنگار دنیای اقتصاد درباره آخرین گزارش ارائه‌شده شرکت به بورس سخن می‌گفت، در برابر این سوال که از نظر فعالان بازار سرمایه، سود ۴ تومانی شرکت برای سال ۹۰ محافظه‌کارانه است و آیا از نظر شما این تصور درستی است؟ گفت: نمی‌توان گفت بودجه صدرا برای سال آینده محافظه‌کارانه است، چراکه صدرا براساس واقعیات موجود نسبت به ارائه بودجه سال ۹۰ اقدام کرده است و در واقع این پیش‌بینی را باید واقع‌بینانه دانست. این مقام مسوول در برابر این سوال که صدرا در سال ۸۸ حاشیه سود ناخالص ۷/۷ درصدی به ثبت رسانده و در ۹ ماهه امسال هم حاشیه سود ناخالص ۱/۱۳ درصدی محقق کرده، این در شرایطی است که برای سال ۹۰ حاشیه سود ناخالص پروژه‌ها ۶/۶ درصد پیش‌بینی شده که از نظر برخی تحلیلگران این پیش‌بینی محافظه‌کارانه است، پاسخ داد: شرکت صدرا هزینه‌های بانکی بسیار سنگینی دارد تا جایی که حجم این هزینه‌ها به ۵۰ میلیارد تومان هم می‌رسد، از این رو با توجه به هزینه‌های بانکی سنگین، باید گفت که حاشیه سود ناخالص، خالص و سود عملیاتی شرکت براساس واقعیات موجود و آخرین تحولات رخ داده در پیمان‌های شرکت پیش‌بینی شده است.وی حاشیه سود پروژه‌ها و قراردادهای اخذ شده از سوی صدرا را ۸ تا ۱۲ درصد ذکر کرد و گفت: هر پروژه به تناسب حجم کار و نوع پیمان دارای حاشیه سود خاص خود است و در واقع پیش‌بینی صدرا درباره حاشیه سود اعلام شده، میانگین حاشیه سود و حاصل برآیند و ارزیابی‌های کارشناسانه صدرا از میزان سودآوری پروژه‌ها است.

مدیرعامل «خصدرا» در پاسخ به این پرسش که «صدرا در آخرین گزارش خود اعلام کرده که «در طی یک سال اخیر جلسات متعددی درخصوص بررسی ادعاهای کنسرسیوم در ارتباط با افزایش مبلغ خرید تجهیزات پروژه سلمان و به تبع آن افزایش بخش‌های دیگر قرارداد با کارفرما برگزار کرده است. در این ارتباط در صورت نهایی شدن وضعیت ادعاهای مطرح‌شده، میزان ارزش پیمان و سود برآوردی پروژه تغییر خواهد کرد.»براین اساس منظور از تغییر سودآوری و پیمان پروژه چیست؟ گفت: پروژه سلمان یک قرارداد ۱۰۰ میلیارد تومانی است که البته صدرا بابت اجاره دستگاه جک آپ، ۳۰ میلیارد تومان از این شرکت طلب دارد و اساس این پروژه با ابهام مواجه است، چراکه کارفرما در این پروژه شرکت پترو ایران بوده که به دلیل مشکل تامین منابع، وزارت نفت در حال حاضر در این پروژه مسوول است و صدرا نیز به دنبال دریافت مطالبات خود از این پروژه‌ است.وی پیشرفت فیزیکی پروژه سلمان را بالای ۹۷ درصد عنوان کرد و گفت: صدرا در این پروژه به تعهدات خود عمل کرده و تنها مشکل موجود، عدم دریافت مطالبات است که امیدواریم در سال آینده این مطالبات دریافت شود.وی درباره پروژه ساخت‌ ۴ فروند کشتی نفت‌‌کش افراماکس ونزوئلا با بیان اینکه قرارداد این پروژه در سال ۸۵ منعقد شده است، گفت: ‌این قرارداد به ارزش ۲۱۱ میلیون یورو با شرکت ملی نفت‌کش ونزوئلا منعقد شده است که ۴۰ میلیون یورو بابت این پروژه مطالبات وجود دارد، اما در نهایت پروژه ساخت این ۴ فروند کشتی سودآوری ویژه‌ای برای صدرا نخواهد داشت؛ چراکه تاخیر در انجام ساخت و افزایش قیمت خرید کالاها در عمل موجب شده که این پروژه حاشیه سود ویژه‌ای برای شرکت نداشته باشد.

وی گفت: این پروژه به دلیل تاخیر کارفرما در پرداخت قسط اول، در سال ۸۶ آغاز شده و تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما پیش‌بینی شده که مرحله طراحی زمان‌بر نبوده و در برنامه‌ زمان‌بندی شناور مشکلی ایجاد نشود.

اعتصام درخصوص پروژه ساخت سه فروند کشتی ۸۰۰ تنی کاسپین ماکس نیز گفت: این قرارداد مربوط به سال ۸۴ است و تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان بابت آن هزینه شده، اما به دلیل خرید برخی کالاها از جمله ورق و... این پروژه هم در سال ۹۰ برای شرکت سودآوری ویژه‌ای نخواهد داشت و همان طور که شرکت در گزارش خود اعلام کرده، پیش‌‌نیاز ساخت کشتی‌های فوق، ساخت حوض خشک در کارخانه است که به دلیل عدم‌تکمیل حوض خشک مزبور تاکنون، عملیات اجرایی پروژه پیشرفت بسیار کمی دارد.

مدیرعامل صدرا در برابر این سوال که آخرین وضعیت پروژه‌های پارس جنوبی شرکت چگونه است؟ گفت: فازهای ۱۳ و ۲۰ تا ۲۴ شرکت با ۷ تا ۸ درصد پیشرفت فیزیکی روبه‌رو است و فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی در بخش مربوط به صدرا هم با پیشرفت بیش از ۶ درصدی مواجه بوده است و در سال آینده نیز متناسب با دریافت اقساط، پروژه‌ها پیشرفت خواهند داشت و طبیعی است که در حاشیه سود شرکت هم اثرگذار هستند.

وی افزود: فعالیت صدرا در پروژه‌های پارس جنوبی موجب شده که آثار منفی دیگر پروژه‌های قدیمی و معوق، پوشش داده شوند و پیمان‌های صدرا در پارس‌جنوبی به طور قطع در بودجه سال آینده صدرا اثرگذار است.اعتصام در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه صدرا در سال آینده به دلیل پیشرفت احتمالی پروژه‌ها و دریافت برخی مطالبات می‌تواند با تعدیل مثبت همراه باشد؟ گفت: در سال آینده احتمال تعدیل مثبت صدرا از تعدیل منفی سود بیشتر است، اما دانستن این نکته ضروری است که سود صدرا هرگز محافظ‌کارانه دیده نشده و گزارش ارائه شده براساس واقعیات موجود است.

مدیرعامل صدرا با بیان اینکه صدرا بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: این شرکت با احتساب BOTهای خود بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، ولی در عین حال، با روند در پیش گرفته شده و تحویل پروژه‌ها در سال‌های آینده از حجم این بدهی‌ها می‌تواند کاسته شود.وی در همین حال گفت: هر گونه تغییر بودجه صدرا مشروط به تغییر وضعیت پروژه‌ها به‌ویژه پروژه‌های ادعایی است؛ بنابراین به نتیجه رسیدن هر یک از این ادعاها می‌تواند در بودجه صدرا اثرگذار باشد، ضمن اینکه در سال آینده همزمان با به نتیجه رسیدن و پیشرفت پروژه‌ها می‌توان آثار مالی این پروژه‌ها را هم در بودجه دید.وی تاکید کرد: مشی صدرا همواره اعلام گزارش‌های شفاف و واقع‌بینانه به بازار است، بنابراین گزارش سال ۹۰ شرکت هم در شرایط منطقی و واقعی پیش‌بینی شده و چشم‌اندازی از وضعیت صدرا در سال آینده است.

گفتنی است، صدرا در شرایطی که برای سال‌جاری EPS ۱۶ ریالی اعلام کرده و در ۹ ماهه هم موفق به پوشش ۱۲ ریالی یعنی معادل ۷۵ درصد بودجه شده، که پیش بینی‌سود خود را در سال ۹۰ با افزایش ۵/۲ برابری، ۴۰ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است.