گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد عرضه‌های سنگین معامله‌گران برای تامین نقدینگی مورد نیاز برای عرضه اولیه همراه اول بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی پس از سه روز تعطیلی پایان هفته، فعالیت خود را شروع کردند که ۲۴ ساعت مانده به عرضه همراه اول، معامله‌گران را ناگزیر به عرضه سهام خود در قیمت‌های منفی کرد. اکثر معامله‌گران به دلیل نبود زمان کافی و همچنین نیاز به حداقل ۳۵۰ میلیارد تومان نقدینگی برای جذب این عرضه، در تمامی نمادهای دارای خریدار به عرضه سهام پرداختند که دامنه این عرضه‌ها حتی اوراق ۱۷ درصد فرابورس را نیز در برگرفت و پس از مدت‌ها بازار با عرضه اوراق مشارکت ۱۷ درصدی مواجه بود.

در همین حال عرضه‌های سنگین دیروز فرصتی را برای سرمایه‌گذاران خریدار فراهم کرد تا از عرضه‌های صورت گرفته کمال استفاده را کنند.

در همین حال دیروز صفهای خرید سه نماد پست بانک، پالایشگاه تبریز و پارس الکتریک نیز با چالش جدی مواجه شد. از سویی سازمان خصوصی‌سازی نیز اقدام به عرضه دو میلیون سهم پست بانک و ۳ میلیون سهم پالایشگاه تبریز کرد تا عرضه‌های بازار تکمیل شود.

در بازار دیروز معامله‌گران غیر از شرایط خاص ناشی از عرضه همراه اول شاهد تحولات مهمی در حوزه‌های مرتبط با بازار بودند. در مسائل اقتصادی معامله‌گران با دقت روند گفت‌و‌گوی رییس‌جمهور با رسانه ملی را دنبال می‌کردند. این گفت‌و‌گو احتمالا کلید حل یکی از مهم‌ترین ابهامات بازار، یعنی طرح تحول است. امری که اعلام سهمیه ۵۰ لیتری بنزین دی ماه دوباره آن را با ابهام مواجه کرده است. انتظار می‌رود گره مساله طرح تحول در روزهای جاری گشوده شود.

در همین حال در مسائل سیاسی تحولات پرونده هسته‌ای کشورمان به میزان قابل‌ملاحظه‌ای پر رنگ شده است. دیروز در حالی که مراسم تودیع و معارفه وزیر امور خارجه با نبود رییس و مرئوس انجام شد در رسانه‌ها خبرهایی در مورد تصمیم ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های یکجانبه جدید در مورد کشورمان منتشر شد.

در همین حال دیدارهای مشاور امور خارجه مقام معظم رهبری با مسوولان ترکیه و دیدارهای رییس دفتر ریاست‌جمهوری با پادشاه اردن و سفیر سوئیس (حافظ منافع آمریکا در تهران)

به بروز شایعات متعددی در مورد احتمال بروز گشایشی جدید در مذاکرات هسته‌ای به ویژه در جریان مذاکرات آتی استانبول انجامیده است.

در بازار دیروز عرضه‌های سنگین در نماد‌های فلزی مانع از رشد قیمت این نمادها به دنبال افزایش چشمگیر قیمت مواد خام در بازار جهانی شد. دیروز مدیرعامل توسعه معادن روی نیز در حالی خبر از رشد استحصال مواد معدنی از انگوران داد که به گفته وی هنوز مصوبه واگذاری این معدن اجرایی نشده و کنسرسیوم، خواستار تسریع در واگذاری معدن است.

در گروه فلزی گزارش ۶ ماهه حسابرسی شده فولاد در انتهای هفته گذشته منتشر شد که در خود تعدیلی قابل‌ملاحظه را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود فولاد مبارکه با اعمال تعدیل اولیه سود بازگشایی شود.

در گروه معدنی انتشار اظهارنظریه‌ای در مورد لزوم اصلاح مصوبه جدید هیات دولت در مورد اخذ عوارض از صادرات سنگ خام و کنسانتره و گندله معادن سنگ آهن موجب تقویت نسبی برخی نمادهای این گروه شد.

دیروز همچنین نماد مخابرات برای اعمال تعدیل ناشی از فروش سهام همراه اول متوقف نشد. انتظار می‌رود با قطعی شدن این عرضه توقف نماد صورت گیرد مگر آنکه این توقف مشمول مقررات معاملاتی جدید در مورد میزان ریالی تعدیل و ملاحظات دیگر مربوط به آن شود. روز گذشته داد و ستد یک بلوک سهام مخابرات در درصد مثبت و جمع‌آوری تمام عرضه‌های موجود در بازار شگفتی‌ساز شد.

در گروه مالی تبعات انفجار دکل حفاری شمال تمامی نمادهای این گروه را با کاهش قیمت و برخی نظیر آسیا، دی و البرز را با صف فروش همراه کرد. در گروه حمل و نقل به تاخیر افتادن حراج سه کشتی کشتیرانی موجب انتشار خبرهای اولیه‌ای در مورد واگذاری یک خط اعتباری از صندوق ذخیره ارزی برای تعادل بخشی به وضعیت مالی کشتیرانی شده است. اهمیت استراتژیک کشتیرانی، لزوم حفظ ناوگان این شرکت در شرایط تحریم را دو چندان کرده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و در اختیار عرضه‌کنندگان بود که در آن شاخص کل ۸/۴۷ واحد افت کرد و به ۱۸ هزار و ۳۶۶ واحد رسید. حجم معاملات نیز دیروز به ۲/۲۸ میلیارد تومان رسید که ۳/۲۳ درصد آن را معاملات نماد مخابرات تشکیل داد. از ۱۹۹ نماد مورد معامله نیز تنها ۵۱ نماد با رشد قیمت در این روز منفی به کار خود پایان دادند.