آرامش و استراحت در بازار

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام دیروز شرایط آرام و به دور از نوسانی را تجربه کرد، شرایطی که در آن دادوستد سهام بدون رخداد صف‌های خرید و فروش در جریان بود. در بازار دیروز معامله‌گران پس از عرضه‌های سنگین روز یکشنبه و دوشنبه دیروز شاهد تعادل نسبی در بازار بودند. از دیدگاه کارشناسان حضور نقدینگی و حضور معامله‌گران آنلاین سبب شده است بازار با صف‌های فروش و خرید مواجه نباشد و دادوستد سهام به روانی صورت گیرد. این امر موجب شده است معامله‌گران کوتاه‌مدت از فرصت شناسایی سود استفاده کنند.

در همین حال بازار در شرایط کنونی در انتظار انتشار خبرهای موثر بر بازار است. از دیدگاه کارشناسان گزارش‌های پیش‌بینی سال آینده به همراه تحولات کلان در حوزه سیاسی و اقتصادی می‌تواند روند آینده بازار را مشخص کند.

در بازار دیروز انتشار اطلاعیه برخی از نمادهای متوقف نظیر سایپا، شایعاتی را در مورد بازگشایی احتمالی این نماد ایجاد کرده است.

انتظار می‌رود در هفته آینده برخی از نمادهای متوقف در گروه خودرویی بازگشایی شود. در گروه خودرویی دیروز معاملات همچنان شرایط متعادلی را پشت‌سر گذاشت. در این گروه معامله‌گران در حال حاضر سه خبر سود سال آینده زامیاد، سرمایه‌گذاری‌های بهمن و همچنین معامله عمده مهرکام پارس را دنبال می‌کنند.

در همین حال هفته اول اسفند ماه زمان پرداخت نخستین قسط خرید سایپا از سوی سرمایه‌گذاری سایپا و زیرمجموعه‌ها نیز از سوی معامله‌گران با اهمیت تلقی می‌شود. عدم تکمیل تعهد گروه بهمن در واگذاری سهام مورد معامله به صورت کامل موجب شده است شایعاتی در مورد عدم پرداخت اقساط در بازار وجود داشته باشد.

در گروه فلزی دیروز نماد ملی مس برای اعلام سود سال آینده بر مبنای مس ۷۵۰۰ دلاری به میزان ۱۴۰ تومان متوقف شد.

در همین حال برخی منابع از احتمال تعدیل سود شرکت در سال‌جاری نیز خبر می‌دهند.

در گروه پتروشیمی، دیروز پتروشیمی خارک با تعدیل سود مواجه شد. این شرکت پس از توقف نماد در میانه بازار بازگشایی شد که به رشد قیمتی این نماد منجر شد. این توقف و بازگشایی نماد منجر شد تا نماد پتروشیمی فن‌آوران هم با صف خرید همراه شود.

در گروه معدنی سرمایه‌گذاری امید با انتشار شایعاتی در مورد مشارکت بانک سپه در میدان نفتی دارخوین و واگذاری بخشی از عملیات توسعه‌ای این میدان نفتی به سرمایه‌گذاری امید با صف خرید همراه شد.

در گروه مالی انتشار شایعاتی در مورد احتمال تاخیر ورود بانک پاسارگاد به بازار سرمایه (ورود مستقیم به بورس اوراق بهادار به جای فرابورس) و همچنین شایعات در مورد کاهش سود تسهیلات، به افت قیمتی اکثر نمادهای این گروه منجر شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۱۰ واحد رشد کرد و به ۲۲ هزار و ۲۶۲ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۳/۶۳ میلیارد تومان رسید که ۳/۱۳ درصد آن را معاملات ۴/۲۸ میلیون سهم گروه بهمن تشکیل داد. از ۲۱۸ نماد مورد معامله، ۱۳۶ نماد با کاهش قیمت و ۷۷ نماد با رشد ارزش معامله شدند.