شروین شهریاری
درخواست از خواننده ای بدون ذکر نام از طریق پست الکترونیک: لطفا تحلیلی از ارزش ذاتی سهام پارس توشه ارائه کنید.

پاسخ: سرمایه‌گذاری پارس توشه از جمله شرکت‌های پرقدمت بازار سرمایه کشور است که با سرمایه 300 میلیارد ریال در صنعت واسطه گری‌های مالی فعالیت دارد. تمرکز سرمایه‌گذاری‌های این هلدینگ در گذشته بر شرکت‌های تولید لوازم خانگی و محصولات برقی (پارس خزر و پارس شهاب) متمرکز بوده است، اما در چند سال اخیر، با افزایش توان نقدینگی (ناشی از سیاست تقسیم سود منطقی) شرکت به تنوع بخشی به سبد سرمایه‌گذاری‌های خود پرداخته و سهم صنایع مزبور در پرتفولیوی سرمایه‌گذاری شرکت کاهش یافته است. ترکیب سرمایه‌گذاری‌های شرکت بر اساس آخرین گزارش وضعیت پرتفولیو (30 دی ماه 89) را در جدول شماره یک مشاهده می‌کنید.
همانطور که ارقام جدول شماره یک نشان می‌دهند، حدود یک سوم از سرمایه‌گذاری‌های شرکت در رشته‌های محصولات برقی، ماشین‌آلات و تجهیزات و محصولات شیمیایی و عمدتا در شرکت‌های پارس خزر، پارس شهاب و شیمیایی سینا متمرکز شده است، اما مابقی منابع شرکت بین اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های متنوع بورسی توزیع شده است. به منظور ارزش‌گذاری «وتوشه» باید محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها انجام شود. محاسبات مربوطه در جدول شماره دو ارائه شده است. باید توجه داشت در جدول شماره دو رقم حقوق صاحبان سهام از صورت‌های مالی ۹ ماهه (منتهی به ۳۰ آذر ۸۹) و مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌ها از صورت وضعیت پرتفولیوی شرکت در پایان دی ماه استخراج شده است. مازاد ارزش مزبور تنها مربوط به سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت است و به لحاظ رعایت جانب احتیاط هیچ گونه مازاد ارزش برای سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی در نظر گرفته نشده است.
همان طور که ارقام جدول نشان می‌دهند، خالص ارزش دارایی‌های شرکت به ازای هر سهم حدود 80 درصد بالاتر از قیمت کنونی است. میانگین نسبت P/NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس تهران در حال حاضر در محدوده 8/0 قرار دارد و این در حالی است که این نسبت برای «وتوشه» معادل 55/0 می‌باشد. نکته جالب اینکه با حذف مازاد ارزش سه شرکت پارس شهاب، پارس خزر و شیمیایی سینا، خالص ارزش دارایی‌های شرکت به ازای هر سهم معادل 253 تومان محاسبه می‌شود. علاوه بر این، ارزش دفتری هر سهم پارس توشه بر اساس گزارش 9 ماهه در محدوده 2000 ریال قرار دارد که معادل قیمت روز سهم است.
در سال‌های اخیر تنوع سبد دارایی‌های پارس توشه با خرید سهام بانک پاسارگاد و بانک اقتصاد نوین (مجموعا به ارزش ۹۰ میلیارد ریال) و نیز سرمایه‌گذاری در سهام بیمه پارسیان (به بهای تمام شده ۴۵ میلیارد ریال و ارزش روز ۱۵۰ میلیارد ریال) افزایش یافته است. همچنین سهم قابل‌توجه سرمایه‌گذاری در سپرده‌ها و اوراق مشارکت (به ارزش بیش از ۲۱۸ میلیارد ریال) از وضعیت مناسب نقدینگی شرکت و تامین بخش قابل‌توجهی از درآمد‌ها (حدود ۲۵ درصد) از محل سپرده‌گذاری در بازار پول حکایت دارد. در خصوص افق سودآوری شرکت در کوتاه مدت نیز باید در نظر داشت با توجه به شناسایی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری شرکت‌های سرمایه پذیر با یک سال تاخیر، عملا سود حاصل از مجامع سال ۸۹ شرکت‌ها در بودجه سال ۹۰ «وتوشه» منعکس خواهد شد که با در نظر گرفتن عدم تاثیر‌پذیری اکثر بنگاه‌ها از محل هدفمندی در سال ۸۹ (به لحاظ زمان بندی اجرای طرح) احتمال کاهش سودآوری شرکت از محل در آمد سرمایه گذاری‌ها در سال آینده ناچیز است. ضمن آنکه خرید ۵۵ میلیارد ریالی اوراق مشارکت در سال جاری و افزایش فعالیت شرکت در خرید و فروش سهام نیز از امکانات بالقوه برای حفظ روند سودآوری در سال آینده خواهد بود.
شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 89 را 435 ریال اعلام کرده است که در 9 ماهه 71 درصد از آن را پوشش داده است. پیشنهاد تقسیم سود هیات‌مدیره در مجمع آتی نیز معادل 50 درصد خواهد بود.
Shahriary_sh@yahoo.com