مدیریت دولتی به فوتبال ما ضربه می‌زند

کارشناس فوتبال گفت: از زمانی که لیگ ما حرفه‌ای شده فساد در فوتبال زیاد شده است. ابراهیم آشتیانی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در ارزیابی‌اش از لیگ برتر بیان کرد: از زمانی که لیگ ما حرفه‌ای شد، فساد در فوتبال ما زیاد شده است. دلیلش هم پولی است که دولت در فوتبال ما خرج می‌کند. اکثر باشگاه‌ها این پول را حیف و میل می‌کنند و بازیکنان خارجی درجه سوم و چهارم می‌گیرند. عوامل دیگری هم وجود دارند که باعث می‌شود لیگ ما سال به سال ضعیف‌تر شود. به طوری که مردم رغبت نمی‌کنند حتی بازی‌ها را از تلویزیون نگاه کنند.

بازیکن اسبق پرسپولیس درباره استقبال کم تماشاگران از بازی‌های نیم فصل اول گفت: به عنوان مثال در گذشته اگر استقلال و پرسپولیس در استادیوم تختی خوزستان بازی داشتند، استادیوم پر از تماشاگر می‌شد. اما در آخرین بازی‌ای که استقلال در این ورزشگاه با فولاد انجام داد، نصف استادیوم خالی بود. واقعا فاجعه است در شهری که مردم آن عاشق فوتبال هستند و تیم‌شان هم برنده شده است، به این شکل از بازی‌ها استقبال شود. این اتفاقات نشان می‌دهد که فوتبال ما روز به روز ضعیف‌تر می‌شود. مدیریت دولتی به فوتبال ما ضربه می‌زند. تیم‌ها بازیکنان خارجی درجه سوم و چهارم می‌آورند و به جوانان خودمان بازی نمی‌دهند. در فوتبال وقتی تماشاچی زیاد می‌شود که بازی زیبا انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در لیگ ما بازیکن سازی نمی‌شود، گفت: اتفاقاتی که برای تیم‌های نوجوانان، جوانان و امید ما در آسیا افتاد، نشان می‌دهد که ما اصلا به فوتبال پایه نگاه نمی‌کنیم و باشگاه‌ها به خاطر نتیجه گرفتن هرچه پول دارند هزینه تیم اولشان می‌کنند و بازیکن‌سازی نمی‌کنند. حتی احتیاج نمی‌بینند که بازیکن بسازند تا به تیم‌های دیگر بفروشند و یا به تیم‌های خارجی ترانسفر کنند. در لیگ‌ بازیکن‌سازی نمی‌شود و این قضیه در تیم ملی نمود پیدا می‌کند. فوتبال پایه ما که همیشه در آسیا حرف اول را می‌زد الان حرفی برای گفتن ندارد. آشتیانی در پایان گفت: چون مدیران فقط لحظه را می‌بینند و به ماندنشان فکر می‌کنند، به فوتبال پایه توجهی ندارند. به عنوان مثال استقلال و پرسپولیس دو باشگاهی هستند که همه نوجوانان و جوانان آرزو دارند که به این دو باشگاه بروند در حالی که این دو باشگاه اصلا تیم‌های پایه ندارند. زمان ما فوتبالیست ۱۷ ـ ۱۸ ساله به تیم ملی راه پیدا می‌کرد ولی الان این اتفاق برای یک جوان تقریبا محال است، حتی اگر مستعد باشد.