رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه همزمانی اجرای هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی تعرفه‌ها تاثیر مطلوبی بر صنعت بیمه کشور خواهد داشت، گفت: با واقعی شدن قیمت‌ها، نرخ‌های مربوط به حق بیمه‌ها نیز به سوی واقعیت‌گرایی و شفافیت پیش خواهند رفت.

جواد فرشباف ماهریان درگفت‌و‌گو با فارس درخصوص تصمیمات و مصوبات جدید صنعت بیمه کشور در روند اجرای هر چه بهتر قانون هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: با توجه به اینکه اجرای این قانون با تحولات صنعت بیمه و تکمیل طرح آزادسازی‌ تعرفه‌ها همزمان شده است، بیمه مرکزی برای بررسی بیشتر تاثیر آن بر صنعت بیمه، گزارش‌هایی را در دست تهیه و رسیدگی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیمه مرکزی موضوع مذکور را از دو بعد مورد بررسی قرار داده‌است، افزود: در زمان واقعی شدن نرخ‌ها در بازار، ارقام مشمول صنعت بیمه نیز طبیعتا هماهنگ با این ارقام قرار خواهد گرفت.

به گفته وی در گذشته بیمه‌گذاران به دلیل عدم وجود اطلاعات دقیق برای ارزیابی واقعی مجموع سرمایه‌های خود دچار مشکل می‌شدند که با واقعی شدن قیمت‌ها این مشکلات تا حد قابل‌توجهی برطرف خواهد شد.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه همزمانی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی تعرفه‌ها تاثیر مطلوبی بر صنعت بیمه کشور خواهد داشت، تصریح کرد: با واقعی شدن نرخ‌ها، تعرفه‌های مربوط به حق بیمه‌ها نیز به سوی واقعیت‌گرایی و شفافیت پیش خواهند رفت.

فرشباف خاطرنشان کرد: اصلاح برنامه تحول در صنعت بیمه که شامل اصلاح نظام تعرفه‌ای است، عملکردی را در صنعت بیمه به وجود آورده که به جرات می‌توان گفت در بیشتر رشته‌هایی که مورد آزادسازی قرار گرفته‌اند، صنعت بیمه حداقل کاهش ۱۰ درصدی حق بیمه‌ها را شاهد بوده است.

به گفته وی با آزادسازی تعرفه بیمه‌نامه‌های باربری، کشتی، هواپیما، اتومبیل، آتش‌سوزی مسکونی و مسوولیت مدنی پزشکان بازار بیمه کشور کاهش حق بیمه‌های حتی بالای ۵۰ درصد را نیز تجربه کرده است. این مقام مسوول بیمه با اشاره به اینکه درگذشته ضریب خسارت بیشتر رشته‌های بیمه‌ای بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بود، افزود: با آزادسازی تعرفه‌ها و اقدامات مؤثر شرکت‌های بیمه در اطلاع‌رسانی و ارزیابی ریسک، این کاهش قیمت در رشته‌های مختلف بیمه‌ای اتفاق افتاده است.